مرگ جوان ۱۵ ساله يونان را به آشوب کشيد

۲۰ آذر ۱۳۸۷ | ۲۲:۳۹ کد : ۳۴۰۳ اروپا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
پسر پانزده ساله­ای که روز شنبه 6 دسامبر در جریان یک درگیری به ضرب گلوله پلیس کشته شد، سرانجام به خاک سپرده شد. این در حالی است که شب گذشته معترضان با در دست داشتن شمع‌هایی روشن مقابل ساختمان پارلمان یونان اقدام به برگزاری تجمعی شبانه کردند.
مرگ جوان ۱۵ ساله يونان را به آشوب کشيد

پسر پانزده ساله­ای که روز شنبه 6 دسامبر در جریان یک درگیری به ضرب گلوله پلیس کشته شد، سرانجام به خاک سپرده شد. این در حالی است که شب گذشته معترضان با در دست داشتن شمع هایی روشن مقابل ساختمان پارلمان یونان اقدام به برگزاری تجمعی شبانه کردند.

 

جورج پاپاندرئو، رهبر حزب مخالف سوسیالیست، کاستاس کرامانلی، نخست وزیر یونان را به استعفا و برگزاری انتخابات زودهنگام فراخوانده است. اتحادیه های کارگری در یونان هم حاضر به لغو اعتصاب عمومی در روز چهارشنبه 10 دسامبر نشده­اند.

 

رسوایی های مالی و چشم انداز تیره اقتصادی برای بسیاری از شهروندان یونانی از جمله عوامل نارضایتی معترضان است.

 

در پی مراسم تدفین که در نزدیکی خلیج سارونیک، در جنوب شرقی آتن برگزار شد، خشونت دوباره در یونان بالا گرفت به گونه­ای که یک مامور پلیس در اقدامی نادر برای متفرق کردن جماعت خشمگین تیر هوایی شلیک کرد.

 

گردهم آیی مقابل ساختمان پارلمان از معدود حوادث غیرخشونت بار در روزهای اخیر بوده است. اما نزدیکی­های غروب روز سه­شنبه 9 دسامبر شرایط تغییر کرد و حدود 200 نفر با برگزاری یک گردهم آیی آرام مقابل پارلمان تلاش کردند چهره صلح آمیز اعتراضات را نیز به نمایش بگذارند.

 

در صحنه تحولات سیاسی کاستاس کارامانلیس، نخست وزیر یونان، تمام روز را به گفت و گو با رئیس جمهوری و رهبران احزاب مخالف برای یافتن راهی برای برقراری مجدد نظم و آرامش گذراند. او که پیش از این تظاهرات را حق مسلم مردم دانسته بود و تنها از مردم خواسته بود که به تخریب اموال عمومی نپردازند، این بار روز سه­شنبه 9 دسامبر پس از آن که شدت خشونت­ها افزایش یافت، شورشگران را دشمنان دموکراسی خواند و گفت: «این وضعیت دیگر قابل تحمل نیست. هيچ کس حق ندارد از بهانه کشته شدن نوجوان يونانى براى اعمال خشونت سوء استفاده کند و دولت با معترضانى که مبادرت به اعمال خشونت کرده‌‏اند، برخورد کرده و با آنها مدارا نخواهد کرد.»

 

پروکوپيس پاولوپولوس، وزيرکشور يونان نیز در واکنش به آشوب‌‏هاى اخير در آتن از معترضان خواسته بود، از خشونت در تظاهرات خوددارى کنند.

 

همچنين پليس يونان نيز با انتشار بيانيه‌‏اى اعلام کرد که دو تن از افسران پليس در جريان تيراندازى حضور داشته‌‏اند که يکى از آنان با پرتاب سنگ توسط گروهى از جوانان مصدوم شده بوده است.

 

وزيرکشور يونان قول داد که تحقيقات در مورد مرگ اين نوجوان صورت بگيرد و براى عامل اين حادثه تنبيه جدى اتخاذ شود.

 

وى در کنفرانس خبرى ويژه اى گفت: «اين موضوع غيرممکن است که فردى يا افرادى عامل کشته‌‏شدن فرد ديگرى شوند، اما تنبيه نشوند.»

 

وزيرکشور يونان گفت: «در حالى که افراد حق دارند تظاهرات کنند اما اين اعتراض‌ها نبايد براى کسبه و مردم عادى مزاحمت ايجاد کند. معترضان نبايد به اموال عمومى خسارت وارد کنند.»

 

احزاب چپ گرای یونان نیز در تلاشند دولت محافظه کار یونان را سر نگون کنند. حزب کمونیست جدی­ترین حزب مخالف دولت خواستار استعفای سریع و بی چون و چرای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام در کشور شده است. دولت محافظه­کار یونان از اکثریت چندانی در پارلمان برخوردار نیست و چون با ائتلاف با دیگر احزاب موفق به تشکیل دولت شده احتمال این که در صورت برگزاری انتخابات در وضعیت فعلی شکست بخورد، بسیار بالا است.  

 

پلیس تا کنون حدود 200 نفر را دستگیر کرده است اما در این بین حضور فعالان با سابقه­ای که ظاهرا خشونت­ها را سازماندهی کرده­اند مسجل نشده­ است. در جریان این آشوبها نیروهای پلیس اعلام کردند، 34 نفر از جمله یک زن مجروح شده­اند. بنا به گزارش­ها حال عمومی این زن چندان رضایت بخش نیست .

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


( ۱ )

نظر شما :