تونى بلر: اوباما مذاکرات خاورمیانه را اولویت خود قرار دهد

۲۲ آبان ۱۳۸۷ | ۲۲:۲۹ کد : ۳۱۶۷ سرخط اخبار
تونی بلر، نماينده ويژه گروه چهار جانبه صلح خاورميانه از باراک اوباما خواست به محض آغاز به کار در ماه ژانويه آینده، نقشى قوى در روند صلح خاورميانه ايفا کند.
تونى بلر: اوباما مذاکرات خاورمیانه را اولویت خود قرار دهد

تونی بلر، نماينده ويژه گروه چهار جانبه صلح خاورميانه از باراک اوباما، رئيس جمهوری منتخب آمريکا خواست به محض آغاز به کار در ماه ژانويه آینده، نقشى قوى در روند صلح خاورميانه ايفا کند.

 

بلر تاکید کرد، با باراک اوباما، رئيس جمهوری منتخب آمريکا در سه ماه گذشته در مورد تلاش‌هاى روند صلح به طور مرتب گفت‌وگو کرده است.

 

وى گفت: «دولت آمريکا با علم به اينکه ما براى نخستين بار از طريق مذاکرات آناپوليس مذاکرات جامع سياسى را در خصوص صلح خاورميانه آغاز کرديم، اولويت کارى‌اش را از روز اول بر فعاليت در خصوص اين مساله قرار دهد.»

 

بنا به گزارش­ها قرار است در بهار سال 2009 نشست سران اعضای کمیته صلح خاورمیانه در موضوع صلح خاورميانه در مسکو برگزار شود. پیش از این روسیه در سیاستی متناقض با سیاست ایالات متحده تلاش داشت، ضمن برقراری روابط حسنه با گروه­های مختلف فلسطینی بین آنها آشتی برقرار کند. اکنون روسیه تلاش می­کند شبیه کنفرانس آناپلیس در مسکو برگزار کند با این تفاوت که دستاوردهای آن مثبت باشد و به نتیجه ملموسی برسد.

 

پیش از این در کنفرانس آناپلیس طرف­های فلسطینی و اسرائیلی تعهد داده بودند که ضمن ادامه گفت و گوها و ادامه روند مذاکرات دو جانبه تا پایان سال 2008 کشور جدید فلسطینی را تشکیل دهند. با آغاز اختلاف­ها در اسرائیل و سقوط دولت ایهود اولمرت، نخست­وزیر این رژیم روند مذاکرات متوقف شد از این رو مذاکره برای تشکیل دولت فلسطینی نیز به بن بست رسید. بسیاری از کارشناسان پایان یافتن سال 2008 و به تبع آن به آخر رسیدن دوران ریاست جمهوری جورج بوش رئیس جمهوری امریکا اما تشکیل نشدن کشور فلسطینی را به شکست کنفرانس آناپلیس تعبیر می­کنند.

 

این در حالی است که زيپى ليونى، وزير امور خارجه اسرائیل که وی نیز در نشست شرم‌الشيخ درباره روند صلح خاورميانه حضور داشت، اعلام کرد، متقاعد شده که اشتباهات کمپ ديويد در سال 2000 را تکرار نکرده و در آینده نیز تکرار نکند.

 

با این حال ليونى اعلام کرد، با وجود دست نيافتن به هيچ قرارداد صلحى طرفين به ادامه مذاکرات متعهد هستند.

 

ليونى و محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين بر ضرورت مذاکرات مداوم، بدون وقفه، مستقيم و دو جانبه تاکيد کرده­اند.

 

ليونى همچنين از گروه کارى چهار جانبه صلح خاورميانه خواست به اسراييل و فلسطينيان اجازه دهند خودشان مسائلشان را حل کنند.

 

وى در این باره گفت: «هر دو طرف درک کرده‌اند که نظرشان يکى است و اين که فلسطينيان و اسراييلى‌ها بهتر مى‌دانند چه اقداماتى و در چه زمانی مناسب هستند.»


نظر شما :