برژینسکی: در ظاهر سياست‌خارجى امريکا تغییری به‌وجود نخواهد آمد

۲۱ آبان ۱۳۸۷ | ۱۴:۴۳ کد : ۳۱۴۲ سرخط اخبار
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
گفت‌وگوى شبکه دويچه‌وله آلمان با زبيگنيو برژينسکى
برژینسکی: در ظاهر سياست‌خارجى امريکا تغییری به‌وجود نخواهد آمد

 

زبيگنيو برژينسکى، وزير امور خارجه اسبق آمريکا، در گفت و گو با شبکه دويچه وله آلمان به بيان ديدگاه‌هايش در مورد پيروزى اوباما و چالش‌هاى پيش روى وى پرداخته است.

 

برژينسکى در ابتداى اين مصاحبه گفت: «فکر مى‌کنم اين انتخابات در ابتدا پايانى بر دوران منفى سياست خارجى و داخلى آمريکا بود، اما پس از آن فکر مى‌کنم اين انتخابات نکات بسيار مثبتى را نيز به همراه آورد. يکى از اين نکات اين است که آمريکا در حال حاضر خود را به عنوان يک جامعه جهانى قرن بيست و يکم تعريف کرده که عضويت در اين جامعه نه بر اساس قوميت و رقابت بلکه بر تقسيم ارزش‌ها به ويژه ارزش‌هاى جهانى و دموکراتيک بستگى دارد. انتخاب رئيس‌ جمهورى که پدرش اهل کنيا است، دوران کودکى‌اش را در اندونزى سپرى کرده و از رقابتى بيرون آمده که در آن تبعيض نژادى معنايى ندارد نشان مى‌دهد که آمريکا در حال حاضر نمونه يک کشور دموکراتيک است و از سيستم حکومتی بهره مى‌برد که بر اساس اراده آزاد و تقسيم ارزش‌هاست.»

 

از برژینسکی پرسیده شد، به نظر شما آيا اين انتخابات وجهه آمريکا را بهبود خواهد بخشيد؟

 

وی پاسخ داد، فکر مى‌کنم تمام عکس‌العمل‌ها حتى از سوى دولت روسيه بسيار مثبت بوده است. فکر مى‌کنم نظرسنجى‌هاى عمومى نشان مى‌دهد که يک حس رضايت عمومى در جهان وجود دارد که باعث شده همه فکر کنند، آمريکا در يک مسير جديد قرار گرفته است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آيا سياست خارجى آمريکا از تغييراتى که اوباما بسيار درباره‌ آنها سخن گفته استقبال خواهد کرد یا نه، گفت: «تغييراتى ايجاد خواهد شد. مطمئنا تغيير در فلسفه سياست خارجى آمريکا در اولويت است. اما تغيير چشمگيرى در ظاهر آن اعمال نخواهد شد. شما بايد سياست خارجى را به عنوان قايقى در حال حرکت در دريا ببينيد. يک اقيانوس پيماى عظيم نمى‌تواند همانند يک قايق موتورى سريع مسيرش را تغيير بدهد. بنابراين براى آ‌مريکا امکان‌پذير نيست که تمام سياستهاى خود را يک به يک به طور چشمگير تغيير بدهد، اما فکر مى‌کنم تغيير عمده‌اى در محتوا و لحن آن ايجاد شود.»

 

برژینسکی درباره تاثیر انتخاب اوباما بر روابط ميان اروپا و آمريکا گفت: «انتخاب اوباما مسير جديدى را در آغاز مذاکرات سازنده و مفيد مهيا مى‌کند. در اين قاره شريکى مهيا است که مى‌تواند براى اروپا صحبت کند. اميدوارم که اروپا در راستاى بيان يک سياست خارجى مشترک در اين قاره سريعتر گام بردارد. اين موضوع بسيار مهم است که آلمان، فرانسه و بریتانیا تا جايى که مى‌توانند با يکديگر هماهنگ شوند و سياست خارجى مشترک‌شان سياستى است که آمريکا بايد به آن احترام بگذارد و با دقت به آن گوش دهد.»

 

از برژینسکی پرسیده شده، در حال حاضر بزرگترين چالش‌هاى پيش روى اوباما چيست؟ وی گفت: «اول از همه، بحران اقتصادى که تاثيرات سياست خارجى چشمگيرى دارد. همچنين چالشى که اجتناب ناپذير و جدى محسوب مى‌شود، جنگ افغانستان است و چالشى که غير ضرورى و اجتناب پذير است و بايد پايان يابد، جنگ عراق است. در ميان اين دو چالش موضوع هسته‌اى ايران که هنوز حل و فصل نشده وجود دارد که بايد به طور جدى و مسئولانه آن را بررسى کرد.»

 

وی در ادامه افزود: «اگر ما با همديگر در افغانستان در جنگ به سر مى‌بريم، بنابراين فکر نمى‌کنم همه کارها بايد به يک طرف واگذار شود و طرف ديگر انجام ماموريت‌ها در مناطقى که چالش‌هايى ندارند و هيچ مشکلاتى در آنجا وجود ندارد را انتخاب کند. اگر اين گونه باشد، نمى‌توان نام آن را يک شراکت و همکارى واقعى ناميد. اروپايى‌ها احساس مى‌کنند که آنها مى‌توانند در اتخاذ تصميم‌ها شريک شوند، اما آمريکايى‌ها بايد مسووليت فشارها و درگيرى‌ها را بر عهده بگيرند.»

 

وی در پاسخ به این پرسش که اوباما گفته است، موضوع اعزام نيرو به پاکستان را بررسى مى کند، گفت: «اوباما نگفته که قصد دارد نيرو به پاکستان اعزام کند، او گفته است مناطقى در حاشيه پاکستان وجود دارند که گفته مى‌شود به احتمال فراوان القاعده در آنجا فعاليت­هاى جدى دارد و در اين شرايط پاکستان توانايى نشان دادن عکس العمل را ندارد. از این رو عکس العمل آمريکا تحت اصول دفاع شخصى قابل توجيه است. چون القاعده قصد ترتيب حمله ديگرى به آمريکا را دارد.»

 

زبيگنيو برژينسکى مشاور امنيت ملى اسبق دولت جيمى کارتر، در مارس 1928 در ورشو به دنيا آمد. وى در دهه 50 به عنوان يکى از کارشناسان برجسته غرب در امور شوروى سابق شناخته مى‌شد. در سال 1960 برژينسکى در رقابت­هاى انتخاباتى آمريکا به جان اف کندى در امور شرق اروپا مشاوره مى‌داد. برژينسکى که به دنباله روى از سياست خارجى تند مشهور است، از سال 1977 تا 1981 به عنوان مشاور امنيت ملى آمريکا در دولت جيمى کارتر مشغول به کار شد. وى هم اکنون در مرکز مطالعات استراتژيک و بين‌المللى در واشنگتن مشغول به فعاليت است و به عنوان مشاور باراک اوباما نيز فعاليت­هايى داشته است.

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :