کش‌مکش بر سر حضور نیروهای بریتانیایی در عراق

۲۸ مهر ۱۳۸۷ | ۰۲:۳۴ کد : ۲۹۶۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
ظاهرا اختلاف میان دولت عراق و دولت بریتانیا که از ماه مارس بر سر عملکرد نیروهای بریتانیایی در جنوب عراق آغاز شده، پایان نیافته و همچنان ادامه دارد.
کش‌مکش بر سر حضور نیروهای بریتانیایی در عراق

ظاهرا اختلاف میان دولت عراق و دولت بریتانیا که از ماه مارس بر سر عملکرد نیروهای بریتانیایی در جنوب عراق آغاز شده، پایان نیافته و همچنان ادامه دارد.

 

هفته گذشته نوری مالکی، نخست­وزیر عراق اعلام کرد، ديگر هيچ نيازى به سربازان انگليسى براى تأمين امنيت و نظارت بر اين منطقه شيعه‌نشين وجود ندارد و آنها می­توانند در کوتاهترین زمان ممکن عراق را ترک کنند. اکنون ارتش بریتانیا بیش از 4100 سرباز در جنوب عراق دارد که عمدتا در پایگاهی خارج از شهر بصره مستقر هستند.

 

پس از آن که ارتش بریتانیا در بهار گذشته در پی مبارزه ارتش عراق با نیروهای شورشی خود را از صحنه کش‌مکش با شورشیان کنار کشید و حتی در برخی موارد به همکاری با گروه­های شبه نظامی علیه ارتش عراق متهم شد، روابط دو کشور تا اندازه­ای تحت تاثیر این رفتار قرار گرفت. به گونه­ای که به اعتراض شدید دولت عراق منجر شد و شخص نوری مالکی نامه­­ای اعتراض آمیز به گوردون براون، همتای بریتانیایی خود نوشت. ظاهرا نامه مالکی چندان مورد توجه دولت بریتانیا قرار نگرفت و این بر میزان عصابنیت و خشم نخست­وزیر عراق افزود. تا این که اکنون کار به جایی رسیده که نخست­وزیر عراق رسما اعلام می­کند، نیازی به حضور نیروهای بریتانیایی در عراق نیست و آنها می­توانند خاک این کشور را ترک کنند. نوری مالکی علنا بریتانیا را یکی از عوامل تاثیرگذار در بحران بصره که منجر به خارج شدن کنترل آن از دست دولت برای مدتی کوتاه شد، می­داند.

 

اما با این حال دولت بریتانیا تلاش دارد، نیروهای خود را در عراق نگه داشته و با حل اختلافات پیش آمده، همچنان در این کشور بویژه در جنوب حضوری پررنگ داشته باشد. از همین رو به زودی یک مقام عالی­رتبه بریتانیایی بزودی به عراق خواهد آمد تا درباره آینده حضور نیروهای کشورش در عراق با عراقی­ها وارد گفت و گو شود.

 

در همین رابطه سرلشکر اندى سالمون، فرمانده انگليسى نيروهاى چند مليتى در جنوب شرقى عراق نیز گفت: «تا کنون دولت عراق از اين احساس که خواستار خروج نيروهاى نظامى خارجى از جنوب اين کشور باشد، با من سخن نگفته است.»

 

سالمون که بیش از 4100 سرباز انگليسى را در عراق فرماندهى مى‌کند، همچنین تاکید کرد، مقام­های ارتش عراق بر تعليم و کمک مشترک سربازان عراقی براى آماده‌سازى نيروهاى امنيتى اين کشور جنگ‌زده تأکيد دارند.

 

با این حال سالمون به نوعی اظهارات مالکی را تایید کرد اما گفت: «مى‌دانم که مالکى فکر مى‌کند نيازى به حضور نيروهاى رزمى در بصره وجود ندارد و البته ما هم نيروهاى رزمى در بصره نداريم اما ما مایلیم همچنان به نیروهای عراقی در باز گرداندن امنیت به کشورشان کمک کنیم.»

 

بيل رامل، وزير مشاور در امور خاورميانه دولت انگلیس نیز تصريح کرد، حضور مداوم نيروهاى انگليسی در عراق بسيار اهميت دارد.

 

وی همچنین گفت: «انعقاد توافق جديد با دولت عراق در چند هفته آينده براى اجازه دادن به حضور مداوم نيروهاى بریتانیایی در این کشور از اهميت حياتى برخوردار است. اکنون دولت انگليس براى ايجاد رابطه‌اى با عراق که مقامات غيرنظامى آن را هدايت کنند، کار می­کند.»

 

از سوی دیگر و در حالی که دولت عراق خواهان خروج نیروهای بریتانیایی از عراق است، دولت اقلیم کردستان نظر دیگری دارد و می­خواهد از فرصت پیش آمده برای نیروهای امریکایی به نفع خود بهره­برداری کند.

 

نوچیروان بارزانى، رئیس دولت اقلیم کردستان با شرکت در یک نشست مطبوعاتى به محتوای گفت و گوهايش با بیل رامیل، وزير دولت انگليس پرداخت و گفت: «گفت ‌و گوهاى مفصلى درباره توافقنامه امنيتى آمريکا و عراق و همچنين درباره‌ احتمال امضاى توافقنامه عراق با انگليس انجام شد که امیدواریم نتیجه­بخش باشد.»

 

وی در حالی درباره امضای توافق­نامه امنیتی با بریتانیا صحبت به میان آورد که امضای چنین توافق­نامه­ای با دولت امریکا تا کنون جنجال­های گسترده­ای را موجب شده است.­

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :