مجيد انصارى در پاسخ به ديپلماسى ايرانى

ديپلماسى کشورها تنها متعلق به دستگاه رسمى سياست‌خارجى نيست

۲۷ مهر ۱۳۸۷ | ۲۲:۲۰ کد : ۲۹۳۱ سرخط اخبار
اینکه گفته می شود باید قدر آقای خاتمی را دانست، اینجا معنا پیدا می کند که ایشان خالصانه ظرفیت محبوبیت خود را در خدمت منافع کلی نظام قرار داده و بستری مناسب را برای تحقق اهداف بلند جمهوری اسلامی ایران، فراهم می کنند.
ديپلماسى کشورها تنها متعلق به دستگاه رسمى سياست‌خارجى نيست
در حاشیه همایش بین المللی " دین در دنیای معاصر"  در مورد تاثیر رفت و آمد صاحب نظران و چهره های با نفوذ بین المللی به ایران و برگزاری نشست هایی پیرامون مسائل روز جهان در داخل کشور، سوالى را با مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده اصلاح طلب مجلس ششم شورای اسلامی، مطرح کرديم.
 
انصاری در پاسخ گفت: در دنیای امروز کشورها بدون بهره مندی از دیپلماسی فعال و سازنده قادر به تامین منافع ملی خود نخواهند بود، هر چند منافع ملی نیز تنها به‌واسطه فعالیت‌های دیپلماتیک تامین نمی شود اما زبان دیپلماسی و دستگاه دیپلماتیک در حقیقت ابزارهای پیوند منافع مشترک ملت‌ها و دولت‌ها با یکدیگر هستند.
 
وی افزود: اگر این ابزارها کند و فشل باشد، به‌طور قطع تامین منافع ملی کشور نیز با مشکل مواجه خواهد شد، بر عکس هر میزان که این ابزارها سازنده و فعال باشد، منافع بیشتری را متوجه ملت خواهد کرد.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به ابعاد تاثیر گذار همایش بین المللی " دین در دنیای معاصر" اشاره کرد و گفت: این همایش از دو زاویه حائز اهمیت است، اول از زاویه موضوع گفت و گوی ادیان- صرف نظر از جغرافیای سیاسی کشورها- که بسیار کارساز خواهد بود، ما فکر می کنیم که هیچ عاملی همچون دین، موثرتر و نافذتر برای کنترل آحاد بشر و حرکت دادن آنها بسوی سعادت واقعی نیست، چراکه دین در پایه های باور و اعتقادات افراد ریشه دارد، بنابراین چنین گفت‌و‌گوهایی به هر میزان که در فضای دوستانه توسعه پیدا کند، جامعه جهانی بیشتر بسوی هم زیستی، صلح و اهداف متعالی ادیان الهی، سوق می یابد.
 
انصاری ادامه داد: اما از زاویه دیگر، موضوع منافع ملی ایران مطرح است، مایه فخر و مباهات است که هم ایران در جایگاهی از تمدن قرار دارد و هم رئیس جمهور سابق کشور- جناب آقای خاتمی- برخوردار از وجهه بین‌المللی لازم هستند که می توانند در کسوت یک روحانی و فارغ از مسئولیت اجرایی خاص، میزبان همایشی شود که همایش‌های رسمی دولتی کمتر قادر به برگزاری مانند آن هستند.
 
نماینده اسبق شورای اسلامی اظهار داشت: تبعا در صورتی‌که ارزش و اعتبار چنین ظرفیت‌هایی شناخته شود، می‌توان بهره‌های شایانی در تامین منافع ملی کشور از آن برد، ضمن آنکه چنین رفت و آمدها و ظرفیت‌هایی می‌تواند موجب فعال‌سازی سیاست خارجی کشور شود چراکه دیپلماسی کشورها الزاما از رهگذر دستگاه رسمی سیاست خارجی اعمال نمی شود، در جهان امروز بسیاری از مراکز و نهادهای غیر دولتی، در مقاطعی دست به اقداماتی می زنند که دستگاه های رسمی قادر به انجام آنها نخواهند بود.
 
وی در خاتمه گفت: اینکه گفته می شود باید قدر آقای خاتمی را دانست، اینجا معنا پیدا می کند که ایشان خالصانه ظرفیت محبوبیت خود را در خدمت منافع کلی نظام قرار داده و بستری مناسب را برای تحقق اهداف بلند جمهوری اسلامی ایران، فراهم می کنند.

نظر شما :