جريان سلفى تفاهم‌نامه خود با حزب الله را به تعليق در آورد

۳۱ مرداد ۱۳۸۷ | ۲۱:۱۳ کد : ۲۵۰۰ اخبار اصلی
جریان سلفی لبنان که دو روز پیش تفام­نامه­ای را با حزب­الله امضا کرده بود، پس از آن که انتقادهای شدیدی را از سوی دیگر گروه­های سلفی متوجه خود دید، به صورت یک طرف این تفاهم­نامه را به حالت تعلیق در می­آورد.
جريان سلفى تفاهم‌نامه خود با حزب الله را به تعليق در آورد

جریان سلفی لبنان که دو روز پیش تفام­نامه­ای را با حزب­الله امضا کرده بود، پس از آن که انتقادهای شدیدی را از سوی دیگر گروه­های سلفی متوجه خود دید، چهارشنبه 20 اوت اعلام کرد، برای انجام مشورت­های بیشتر با اهل تسنن و دیگر گروه­های سنی لبنانی به صورت یک طرف این تفاهم­نامه را به حالت تعلیق در می­آورد.

 

شیخ حسن الشهال، رئیس جمعیت ایمان و عدل و احسان روز دوشنبه 18 اوت تفاهم­نامه­ای را با سید ابراهیم امین السید، رئیس مجلس سیاسی حزب الله امضا کرد که هدف از آن تقویت روابط فیمابین و خنثی کردن فتنه در عرصه سیاسی و اجتماعی لبنان اعلام شد.

 

گروه­های دیگر سلفی در لبنان انتقادهای شدیدی را متوجه این تفاهم نامه کردند و آن را تفاهم­نامه­ای بو دار توصیف کردند. به اعتقاد آنها این تفاهم­نامه باعث متبلور شدن چهره حزب الله نزد اهل سنت می­شود.

 

حسن شهال با انجام یک کنفرانس خبری در این باره گفت: «پس از مشورت­ها و گفت و گوهای بسیار میان بزرگان جریان سلفی تصمیم گرفته شد فورا جلوی تبلیغات و بازتاب­های رسانه­ای این توافق­نامه گرفته شود. مخالفان این تفاهم­نامه اعتقاد دارند که این سند همکاری شامل همه سنیان نمی­شود. از این رو تصمیم گرفتیم برای انجام مشورت بیشتر فعلا آن را به حالت تعلیق در آوریم.»

 

وی در ادامه افزود: «هدف از تعلیق این تفاهم­نامه بازگرداندن صفا و اخوت نزد سنیان است. ما هنگامی که این تفاهم­نامه را با حزب­الله امضا کردیم، خواستار ایجاد تنفسی در عرصه سیاسی لبنان بودیم. وقتی که امضا شد این احساس به وجود آمد که نیاز است به یک صف واحد در میان سنیان برسیم و سپس به اجرای آن مبادرت بورزیم. ما تعلیق این تفاهم­نامه را رسما به اطلاع حزب­الله می­رسانیم. البته تعلیق آن را نباید به معنای الغای آن تعبیر کرد.»

 

الشهال همچنین تاکید کرد، این تفاهم­نامه فاقد مقدمات و ترتیبات لازم و ضوابط و شروط ضروری برای انجام گفت و گو میان جریان سلفی با حزب الله بود از این رو نیاز به مطالعه بیشتر دارد.


نظر شما :