انفجار در سامرا؛ فتنه اى از سوى وهابيون؟

۲۶ خرداد ۱۳۸۶ | ۱۹:۲۰ کد : ۲۲۴ اخبار اصلی
پيش بينى مى شود انفجارهاى روز چهارشنبه بهانه اى براى شدت گرفتن اختلافات فرقه اى در عراق باشد. بمب گذارى سال گذشته آغازگر درگيرى شديد و اقدامات تلافى جويانه شيعيان سنيان عراقى شد که تا کنون ادامه دارد و صدها کشته و زخمى بر جاى گذاشته است.

انفجارهاى روز چهارشنبه 23 خرداد در عراق مناره هاى حرم عسکرى در سامره مکان مقدس شيعى که سال گذشته به علت انفجار بمب به شدن آسيب ديده بود را ويران کرد. حرمين عسکرين، ‌مدفن امامان دهم و يازدهم شيعه در شهر سامره در 90 کيلومترى شمال بغداد واقع شده است. مناره هاى طلايى حرم ها در اثر انفجار سال گذشته آسيب نديده بود اما در انفجار هاى روز چهارشنبه آسيب شديدى متحمل شد.

 

سال گذشته مردان مسلح با حمله به نگهبان حرم وارد اين مکان مقدس شدند و با کارگزارى مواد منفجره در نقاط مختلف سبب بروز انفجارهايى شدند که بخش وسيعى از حرم را ويران کرد. خبرگزارى آسوشيتدپرس گزارش داده مقامهاى عراقى اعلام کرده اند که شورشيان وابسته به القاعده با تکرار حمله به حرم حضرت امام حسن عسکرى دو مناره آن را نيز ويران کردند.

 

ابو عبدالله که درنزديکى حرم زندگى مى کند و در لحظه انفجار در نزديکى حرم به سر مى برده است، در يک مصاحبه تلفنى به خبرگزارى بريتانيايى رويترز گفت با شنيدن صداى انفجار به طرف صدا برگشتيم و بلافاصله انفجار دوم رخ داد. وى با اظهار اينکه حرم عسکرى نزد شيعيان از ارزش بالايى برخوردار است گفت سنى ها هم هميشه به اين حرم احترام مى گذارند. ويرانى اين حرم همه ما را ناراحت و نگران کرده است. عده اى قصد دارند تا با اين حملات درگيريهاى فرقه اى را دامن بزنند.

 

در پى اين انفجار يک مقام وزارت کشور عراق اعلام کرد که گروهى از نيروهاى ملى پليس به فرماندهى يک سرلشکر به سرعت عازم سامرا شدند.

نورى مالکى،‌نخست وزير عراق با محکوم کردن اين حادثه، القاعده و طرفداران صدام حسين رييس جمهور سابق عراق را مسبب انفجارهاى روز چهارشنبه خواند. وى  به تلوزيون ملى عراق گفت که احتمال حمله به ديگر مساجد عراق وجود دارد و از نيروهاى امنيتى عراق خواست تا تدابير ويژه امنيتى را در اطراف مساجد اتخاذ کنند. نورى مالکى همچنين اعلام کرد که دستور دستگيرى نيروهاى امنيتى مسوول حفاظت از حرم عسگرى را داده است. نخست وزير عراق مى گويد براى جلوگيرى از درگيريهاى فرقه اى  از تمام مردم عراق مى خواهم که متحد، کنار يکديگر بايستند.

 

شيخ صالح الحيدرى،‌ رئيس اداره اوقاف شيعيان عراق نيز افراطيون را عامل اين انفجارها خواند و هدف آنان را تشديد درگيريهاى فرقه اى در عراق دانست.

 

 پيش بينى مى شود انفجارهاى روز چهارشنبه بهانه اى براى شدت گرفتن اختلافات فرقه اى در عراق  باشد. بمب گذارى سال گذشته آغازگر درگيرى شديد و اقدامات تلافى جويانه شيعيان  سنيان عراقى شد که تا کنون ادامه دارد و صدها کشته و زخمى بر جاى گذاشته است.

 

اين حرم که يکى از چهار حرم مقدس عراق است بعد از انفجار توسط نيروهاى نظامى عراقى احاطه شد.مقتدى صدر نيز پس از انفجار حرم عسکرى مردم را به يک تظاهرات مسالمت آميز دعوت کرد و اعلام کرد که شيعه و سنى در عراق با يکديگر متحد هستند و هيچ سنى نمى تواند مسوول انفجار اين حرم باشد. وى همچنين نيروهاى آمريکايى را مسوول اين انفجارها خواند . وى سه روز اعزاى عمومى اعلام کرد.

 

دولت عراق به منظور مقابله با خشونت هاى احتمالى در شهر سامره مقررات منع رفت و آمد اعلام کرده است. همچنين از ساعت سه بعد ازظهر به وقت محلى،‌بغداد نيز تحت مقررات منع رفت و آمد قرار گرفته است.

در ايران نيز، ‌محمود احمدى نژاد،‌رئيس جمهور با محکوم کردن اين اقدام به عاملان اين فاجعه هشدار داد و گفته "هر کس با آل على در افتاد بر افتاد."

 

همچنين محمد على حسينى،‌ سخنگوى وزارت خارجه ايران نيز با محکوم کردن اين اقدام و فراخواندن مردم عراق به خويشتندارى  دشمنان و بدخواهان ملت عراق را مسوول اين انفجارها خواند.

در پى هتک حرمت اين مکان مقدس در سامرا آيت الله سيستانى مرجع عاليقدر شيعه، با صدور بيانيه اى با محکوم کردن اين جنايت وحشيانه از مسلمانان عراق خواستند تا از درگيريهاى طايفه اى دورى کنند.

 

آيت الله سيستانى تاکيد کردند که اين حادثه نبايد زمينه اى را براى شعله ور شدن آتش فتنه بين مسلمانان شود، ‌بلکه همه بايد با حفظ همبستگى اسلامى در برابر ترفندهاى دشمنان بايستند.

 

اين در حالى است که برخى از صاحب نظران از نقش احتمالى فتواى اخير بن جبرين از مفتى هاى سنى برجسته سعودى مبنى بر ضرورت تخريب اماکن مقدس شيعيان در انهدام گلدسته هاى حرم عسکرى خبر مى دهد.

اين فتوا که چند ماه پيش در پايگاه اطلاع رسانى شخصى بن جبرين منتشر شده بود تاثير زيادى بر پيروان وهابى وى بر جاى گذاشت و باعث شد تروريست هاى وهابى عراق تا تاثير پذيرى از اين فتوا اقدام به تخريب اماکن مقدس عراق کنند.

 

اين روحانى وهابى در سال 1991 ‌با صدور بيانه اى درخواست کمک از آمريکا را براى طرد نيروهاى عراقى در کويت مجاز شمرده بود. وهابيت دو قرن پيش همزمان با پيدايش يک جريان بابى گرى در ايران و مذهب قاديانى در پاکستان با تشويق انگليسى ها ظاهر شد .

 

اين گزارش همچنين مى افزايد که آيت الله محمد هادى مدرسى از روحانيون برجسته شيعه عراق روز پيش از انفجار با توجه به اخبار منتشر شده مبنى بر احتمال  حمله وهابى ها به حرمهاى حضرت على(ع) در نجف و امام حسين (ع) در کربلا،‌ به مقامات هشدار داده و خواستار هشيارى شيعيان شده بود.


( ۷ )

نظر شما :