ادامه اتهام‌پراکنی واشنگتن علیه روابط تهران و مسکو

۰۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۴ کد : ۲۰۱۸۵۱۷ سرخط اخبار

وزارت امورخارجه آمریکا در ادامه اتهام‌پراکنی‌های این کشور درخصوص همکاری‌های ایران و روسیه مدعی شد که این موضوع نه تنها برای همسایگان این دو کشور، بلکه برای سراسر دنیا نگران‌کننده است.

به گزارش ایسنا، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره گسترش همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه دفاعی و ادعای روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه تهران قرار است در ازای پهپاد از مسکو تجهیزات نظارتی و سایبری دریافت کند، این همکاری‌ها را نگران کننده توصیف کرد.

بنابر گزارش وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا، وی بدون اشاره به سیاست‌های مخرب و مداخله‌جویانه واشنگتن در نقاط مختلف جهان، از جمله در موضوع جنگ روسیه و اوکراین ادعاها مبنی بر حمایت نظامی تهران از مسکو در جریان این جنگ را تکرار کرد و مدعی شد: به‌طور قطع روابط روسیه با کشورهایی همچون ایران کماکان موجب نگرانی عمیق است و این نه تنها باید برای کشورهای همسایه روسیه و ایران، بلکه به طور گسترده برای جهان نگران کننده باشد.

پاتل در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود افزود: ما شاهد ویرانی‌های ناشی از پهپادهای ساخت ایران هستیم که روسیه  از طریق آنها زیرساخت‌های انرژی و غیرنظامی (در اوکراین) را هدف قرار داده است؛ بنابراین، این رابطه یکی از مواردی است که ما به شدت به آن توجه داریم.

به گزارش ایسنا، وال‌ استریت ژورنال روز دوشنبه با انتشار گزارشی مدعی شد که روسیه می‌خواهد در قبال آنچه حمایت نظامی جمهوری اسلامی ایران از این کشور در جنگ اوکراین عنوان شده است، سلاح‌های سایبری و تجهیزات نظارتی در اختیار تهران قرار دهد.

ادعای انتقال پهپادهای ایران به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین در حالی به‌طور مکرر از سوی مقامات غربی و به‌ویژه آمریکایی‌ها تکرار می‌شود که جمهوری اسلامی ایران و روسیه قویا آن را رد می‌کنند.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پیش از این در نشستی در شورای امنیت سازمان ملل ارسال سلاح از ایران را اتهامی بی‌اساس خواند و گفت که مجموعه صنعتی و نظامی روسیه می‌تواند بدون کمک گرفتن از دیگران به اهداف خود دست پیدا کند. این در حالی است که صنعت نظامی اوکراین از اساس وجود ندارد و از سوی صنعت غرب تامین می‌شود.

نبنزیا همچنین اظهار داشت: ما تحت تاثیر سخنان شرکای سابق غربی قرار نمی‌گیریم. آنها سعی می‌کنند توجهات را به سمت اتهامات بی‌اساس درباره انتقال سلاح از ایران به روسیه معطوف کنند. ما بارها این اتهام را رد کرده‌ایم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در پاسخ به این ادعاهای اثبات نشده مقامات غربی و آمریکایی خاطر نشان کرد که جمهوری اسلامی ایران تنها تعداد معدودی پهپاد ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است.

وی علاوه‌ بر این تاکید کرد: اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است ما نسبت به این مسئله بی تفاوت نخواهیم بود.

انتهای پیام


( ۳ )

نظر شما :