دیپلماسی زمین گیر شده

گفت‌وگوها با ایران مُرد، اکنون چه؟

۰۲ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۳۵۳ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
دولت بایدن می خواهد همه بدانند که از تلاش برای بازگشت ایران به توافق هسته ای دست کشیده است. اما اینکه با این اوصاف، سیاست آمریکا در قبال ایران چه وضعیتی پیدا می کند، یک پرسش باز است... .  دیپلماسی در حال حاضر مرده است. آمریکا و ایران باید از خودشان بپرسند که آیا این شرایط، پایدار می ماند؟
گفت‌وگوها با ایران مُرد، اکنون چه؟

دیدگاه یک کارشناس میانه رو در نیوزویک

نویسنده: دانیل دپِتریس  

دیپلماسی ایرانی: دولت بایدن می خواهد همه بدانند که از تلاش برای بازگشت ایران به توافق هسته ای دست کشیده است. اما اینکه با این اوصاف، سیاست آمریکا در قبال ایران چه وضعیتی پیدا می کند، یک پرسش باز است... . به نظر نمی رسد که ایرانی ها، از به کما رفتن گفتگوها، چندان نگرانی ویژه ای داشته باشند. در شرایطی که اقتصاد ایران همچنان با بیکاری و تورم بالا دست به گریبان است، دولت ایران برخی از فروش های نفتی را که پس از بازگشت تحریم های آمریکا در سال 2018 از دست رفته بود، بازیابی کرده است. بیشتر این نفت به چین می رود که با تحریم های آمریکا مخالف است.

 تلاش هسته ای ایران همچنان ادامه دارد. آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای می گوید که ایران حدود سه هزار و هفتصدکیلوگرم اورانیوم غنی شده دارد که دوازده برابر سقف مجاز در برجام است. دسترسی های بازرسان آژانس هم به شبکه کارخانه ها، سایت های غنی سازی و تاسیسات ساخت سانتریفیوژها محدود شده است.

اکنون که دیپلماسی زمین گیر شده، گزینه های آمریکا هم محدودتر می شود. تخیل زیادی لازم نیست تا بفهمیم که منظور کاخ سفید این است که: اگر لازم باشد، زیرساخت های هسته ای ایران را بمباران می کنیم. برای تاکید بر این نکته است که آمریکا یک تمرین نظامی همه جانبه را این هفته با اسراییل کلید زد.

با اینحال، اقدام نظامی همزاد ریسک است. دلیلی داشته که دولت های مختلف آمریکا، از انجام یک حمله یا کمک به انجام آن خودداری کرده اند: سنجش پیامدهای مثبت و منفی اقدام نظامی نشان می دهد که بکارگیری نیروی نظامی به دردسرهایش نمی ارزد.

تردیدی نیست که آمریکا از توانایی انهدام بخش چشمگیری از برنامه هسته ای ایران برخوردار است. گرچه هیچکس نمی تواند با اطمینان بگوید که همه سانتریفیوژها نابود خواهند شد اما جای مناقشه هم نیست که ایرانی ها صبح از خواب بیدار می شوند و می بینند که دهها سال سرمایه گذاری به تلی از خاک و خاکستر تبدیل شده است.

اما پیامدهای ناخوشایند یک عملیات نظامی هم قابل ملاحظه اند. نخست اینکه رهبری سیاسی ایران مصمم تر به دستیابی به توانایی هسته ای خواهد شد. تا امروز، برآوردهای اطلاعاتی آمریکا- که اخیرا مورد تایید رییس سی آی ای هم قرار گرفت- نشان می دهد که ایران چنین تصمیمی نگرفته است. به نظر می رسد که رهبری ایران درک می کند که در حال حاضر حرکت به سمت بمب هسته ای، بیشتر آسیب زاست تا مفید. رویکرد ایران در این زمینه، بر پایه سنجش هزینه و فایده است و در حال حاضر این سنجش می گوید که باید از بمب فاصله گرفت.

اما روز بعد از حمله آمریکا، این سنجش تغییر خواهد کرد. رهبری ایران هرکار بتواند برای حفظ امنیت خود خواهد کرد. آمریکا با انجام حمله نظامی، بطور غیرمستقیم تندروهای ایران را تقویت می کند و به آنها اعتباری دوباره می دهد. بعد هم نوبت به آسیب هایی می رسد که به غیرنظامیان وارد می شود و نیز عملیات ناگزیر تلافی جویانه ایران. شبکه پایگاههای آمریکا در خاورمیانه، گزینه های اقدامات تلافی جویانه ایران هستند. دیپلماسی در حال حاضر مرده است. آمریکا و ایران باید از خودشان بپرسند که آیا این شرایط، پایدار می ماند؟

منبع: نیوزویک

درباره نویسنده: دانیل دپتریس Daniel R. DePetris، عضو اولویت های دفاعی و ستون نویس شیکاگو تریبیون است.
 

کلید واژه ها: ایران آمریکا جو بایدن توان هسته ای ایران آژانس بین المللی انرژی اتمی


( ۲۳ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۲ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۳:۲۰
امربکا به وضع موجود تحریم وتغلیظ کنترل شده راضی بنظر میرسد۔حمله به تاسیسات هستهای ایران با توجه به ممنوعیت بین المللی ان و بومی بودن تجهیزات نه کارساز است ضمن انکه خساراتی برای خود و خطراتی هم در شعله ور کردن جنگ درمنطقه وضرر وزیان برای عزیز در دانه خود دارد۔لذا سیاست صبر وحوصله وکمین نشستگی را انتخاب کرده است۔امریکا نمی تواند پاسخ این سئوال را بدهد که چرا اسرائیل متجاوز وغاصب ومحکوم شورای امنیت میتواند سلاح هستهای داشته باشد ودیگران خیر۔رطب خورده منع رطب چون کند۔سیاست های خارجی امریکا دچار یک سردر گمی وهرج ومرج ناشی از فقدان سیاستمدار هنرمند صادق است۔سیاست هنر است در مقابل زور که بی هنری است۔هنر ظرافت دارد۔تو مو می بینی ومن پیچش مو تو ابرو بینی من تو ابرو بینی من خال زیر ابرو۔امریکا زور مند بی هنر است۔
قربانی ۰۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۲:۴۵
با سلام و درود کاری که آمریکا بتواند برای منافعش انجام بدهد حتمابه هروسیله ای انجام می دهدهدفش هر وسیله اعم از بمباران شیمیایی،بیولوژیک ،هسته ای تجاوز نظامی ، ترور ،تحریم ، تهدید ، نسل کشی ، برده داری ، دزدی و..... را توجیه می کند. و همیشه موثرترین راه را انتخاب می کند نه جوابگوی کسی است ونه کسی توان باز خواست او را دارد. جناب دپتریس شک نکنند که آمریکا توانایی انهدام برنامه هسته ای ایران را ندارد و هم ایران و هم سران آمریکا این موضوع را به خوبی می داند برای همین ایران با طمانینه برنامه هسته ای صلح آمیز خود را پیش می برد. و فایده یک برنامه صلح آمیز هسته ای بیشتر از برنامه هسته ای نظامی است و این را رهبران ایران به خوبی می دانند
حسین ۰۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۲
ایران و دیگر هیچ