جنونِ جنایت

۱۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۰۷۲ اخبار اصلی خاورمیانه
در حالی افزایش خشونت های بعد از روی کار آمدن دولت افراطی نتانیاهو علیه فلسطینیان بدون هیچگونه پاسخ گویی و مجازاتی ادامه دارد که به موازات آن مقامات صهیونیستی هم حکم اعدام برای مبارزان فلسطینی را تصویب کرد. 
جنونِ جنایت

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در حالی افزایش خشونت های بعد از روی کار آمدن دولت افراطی نتانیاهو علیه فلسطینیان بدون هیچگونه پاسخ گویی و مجازاتی ادامه دارد که به موازات آن مقامات صهیونیستی هم حکم اعدام برای مبارزان فلسطینی را تصویب کرد. 
در همنی باره کنست رژیم صهیونیستی شامگاه روز چهارشنبه هفته گذشته در مرحله نخست قرائت قانون اعدام آن دسته از اسرای فلسطینی که دست به عملیات ضدصهیونیستی زدند، را تصویب کرد. روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت گزارش داد: «قانون مجازات اعدام برای عاملان عملیات در قرائت مقدماتی در کنست تصویب شد.»

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در پیش‌نویس این قانون که لیمور سون هار میلخ، عضو کنست از حزب عوتسما یهودیت ارائه داده، آمده است که دادگاه باید کسانی را که به قتل با انگیزه نژادپرستانه و با هدف ضربه به اسرائیل متهم شدند، به اعدام محکوم کند.

در همین حال، گالی بهاراو میارا، مشاور قضایی دولت ضمن انتقاد از این قانون، آن را غیربازدارنده خوانده است. کنست همچنین در قرائت اولیه خود، لایحه‌ای را تصویب کرد که از برکناری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به علت ناتوانی در انجام وظایفش جلوگیری می‌کند

شهادت کودک فلسطینی

به دنبال مشروعیت‌بخشی قانونی برای سرکوب جریان مقاومت در فلسطین با تصویب حکم اعدام و باز گذاشتن دست چهره های افراطی و شهرک‌نشینان با هدف تجاوز به حقوق فلسطینیان در تازه ترین جنایت شاهد شهادت یک کودک فلسطینی هم بودیم. به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، منابع محلی از شهادت یک کودک ۱۵ ساله فلسطینی در حمله نیروهای صهیونیستی خبر دادند. در همین ارتباط اعلام شده است که «محمد نضال سلیم»، کودک ۱۵ ساله فلسطینی که در درگیری‌های جمعه شب در شهرک عزون در شرق قلقیلیه به ضرب گلوله نظامیان صهیونیستی زخمی شده بود، بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسیده است. همچنین حال یکی دیگر از مجروحان نیز وخیم اعلام شده است. در درگیری‌های شامگاه جمعه فلسطینیان با نظامیان اشغالگر اسرائیلی در شهرک عزون در مجاورت قلقیلیه، حداقل ۳ فلسطینی به ضرب گلوله صهیونیست‌ها زخمی شده بودند. 

آمارها چه می گویند؟

طی چند ماه گذشته روند تنش‌ها در مناطق مختلف کرانه باختری فلسطین به شدت اوج پیدا کرده است و به دنبال آن تجاوزات و جنایات نظامیان اشغالگر و شهرک نشینان صهیونیست علیه فلسطینیان و اموال و مقدسات آنها در کرانه باختری و قدس اشغالی ادامه داشته است. مرکز آمار و اطلاعات فلسطین «معطی» در جدیدترین گزارش خود درباره تحولات ماه فوریه کرانه باختری از ثبت ۲۸۹۸ مورد تخلف و حمله نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست به شهروندان فلسطینی خبر داد که به بازداشت و زخمی شدن صدها فلسطینی و شهادت ۳۰ نفر منجر شد.

بر اساس گزارش این مرکز، نابلس با ۱۶ شهید بیشترین تعداد شهید را در ماه فوریه به ثبت رساند. همچنین نظامیان اشغالگر و شهرک نشینان صهیونیست در ماه فوریه، ۱۸۶ مورد از اموال فلسطینی‌ها از جمله مغازه‌های تجاری و تأسیسات کشاورزی را تخریب کردند و ۸۳ مورد را هم مصادره کردند.

مرکز معطی در گزارش خود به ۲۵ مورد تخریب منازل فلسطینی‌ها توسط نظامیان اشغالگر و هشدار تخریب به صاحبان ده‌ها خانه دیگر اشاره کرد و افزود تعداد یورش صهیونیست‌ها به منازل متعلق به فلسطینی‌ها در ماه فوریه گذشته به ۱۱۹ مورد رسید.
در ادامه این گزارش تأکید شد که تعداد حملات صهیونیست‌ها در ماه گذشته میلادی به مساجد و عبادتگاه‌ها به ۲۴ مورد رسید و ۳۵۳۸ شهرک نشین هم به مسجد الاقصی یورش بردند. صهیونیست‌ها در این مدت ۴۳ منطقه و خیابان را برای انجام عملیات امنیتی مسدود و ۴۰۳ پست و مقر ایست بازرسی موقت و ثابت را در مناطق مختلف کرانه باختری احداث کردند. در گزارش مرکز آمار و اطلاعات فلسطین اشاره شده است که نابلس، قدس اشغالی و الخلیل به ترتیب با ۷۵۸، ۵۳۵ و ۳۷۸ مورد در صدر تجاوزات رژیم اشغالگر قرار داشتند.

یک موضع جنجالی

با وجود آنکه طبق امارها شاهد اوج گیری جنایات صهیونیست ها علیه مردم فلسطین هستیم، دولت افراطی نتانیاهو از تمایل خود برای ارتکاب جنایات بزرگ تر می گویند. در این رابطه بتسلئیل اسموتریچ در همایشی که سایت اقتصادی «مارکر» رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی ترتیب داده بود، در پاسخ به سوالی درباره توئیت داویدی بن تسیون، معاون رئیس شورای شهرک‌ها در شمال کرانه باختری که خواستار محو روستای حواره شده بود، دراظهاراتی آن را تایید کرده و خواستار نابودی روستای فلسطینی حواره شد. این در حالی است که شهرک‌نشین‌های افراطی در روزهای اخیر با تشدید اقدامات نژادپرستانه و جنایتکارانه خود، حملات متعددی به روستاهای حواره، بورین و عصیره در جنوب نابلس داشتند.

همین اظهارنظر جنجالی حواشی و واکنش های بین المللی بسیاری را به دنبال داشت. در همین باره  وزارت خارجه آمریکا از نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواست اظهارات "زننده" وزیر دارایی کابینه‌اش درباره نابود کردن روستای حواره را محکوم کند. به گزارش سایت النشره، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، اظهارات وزیر دارایی اسرائیل درباره نابود کردن روستای حواره "غیرمسئولانه، زننده و تشویق‌کننده به خشونت" است.

اتحادیه اروپا هم اظهارات وزیر دارایی رژیم صهیونیستی را که خواستار نابودی شهرک فلسطینی حواره در جنوب نابلس شده بود، غیرقابل قبول خواند. به گزارش خبرگزاری سما، این نهاد اروپایی در اظهاراتی مطبوعاتی در دفتر خود در قدس اشغالی اعلام کرد، اظهارات بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی از روی تعصب بوده و غیر قابل قبول است و در خلاف جهت مورد نظر قرار دارد. این اتحادیه اعلام کرد، از دولت رژیم صهیونیستی می‌خواهد این اظهارات را کنار بگذارد و با همه طرف‌های ذیربط برای کاهش تنش اقدام کند.

همچنین استیفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم دو روز پس از این اظهارات اسموتریچ در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه القدس العربی گفت که اظهارات وزیر دارایی رژیم صهیونیستی تحریک آمیز است، چنین اظهاراتی غیر قابل قبول است. چنین حرف‌هایی از زبان یک مسئول دولتی اقدامی غیرمسئولانه است و با قطعنامه‌های سازمان ملل مغایرت دارد. وی افزود، بار دیگر دبیرکل سازمان ملل از همه طرف‌ها می‌خواهد از ادبیات تحریک آمیز و تمامی اقدامات تحریک آمیز به ویژه در سایه این تنش‌ها و خشونت‌های روز افزون خودداری کنند.

همچنین به نقل از میدل ایست نیوز، امارات متحده عربی اظهارات نژادپرستانه وزیر دارایی اسرائیل درباره ویران کردن روستای حواره فلسطین را محکوم کرد. بر اساس بیانیه رسمی وزارت خارجه امارات، در بیانیه رسمی وزارت خارجه امارات ضمن محکومیت این اظهارات آمده است که امارات همه اقدامات خلاف ارزش‌ها و اصول اخلاقی و انسانی را غیر قابل قبول می‌داند. این بیانیه بر ضرورت برخورد با گفتمان نفرت‌پراکنی و اهمیت تقویت ارزش‌های تسامح و هم‌زیستی انسانی در چارچوب تلاش‌ها برای کاهش تنش در منطقه تأکید کرد.

وزارت خارجه امارات همچنین بر ضرورت حمایت از تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای ازسرگیری روند صلح در خاورمیانه و پایان دادن به اقدامات غیر قانونی‌ای که راه حل دو کشوری و تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ با پایتختی قدس شرقی را تهدید می‌کند تأکید کرد.مصر نیز اظهارات تحریک کننده وزیر دارایی اسرائیل را که خواستار محو شدن روستای فلسطینی حواره شده بود، به شدت محکوم کرد. میدل ایست نیوز به نقل از «اسپوتنیک» گزارش داد، وزارت امور خارجه مصر روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اظهارات مغایر با تمام قوانین، آداب و رسوم و ارزش های اخلاقی است.

در ادامه واکنش ها جنبش حماس هم در قبال اظهارات اخیر چهره افراطی کابینه رژیم صهیونیستی که خواستار نابود روستای "حواره" شده بود، تشدید مقاومت را خواستار شد. تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از آمریکا خواست مسئول اسرائیلی که اولین بار چنین موضوعی را مطرح کرد، بازداشت کند. به گزارش سایت العهد، عبد اللطیف القانوع، سخنگوی جنبش حماس در بیانیه‌ای به اظهارات بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و گفت: «اظهارات اسموتریچ نشانه خطرناکی از جنایت و تحریک آشکار شهرک‌نشین‌ها برای ارتکاب کشتار بیشتر در حق فلسطینی‌ها با حمایت رسمی دولت رژیم اشغالگر است.» سخنگوی حماس تاکید کرد: «این اظهارات نیازمند دخالت بین‌المللی فوری برای توقف افراط ‌گرایی و خشونت رژیم اشغالگر و محاکمه سران آن بابت جنایاتشان است که از تمامی حد و مرزها عبور کرده است.» او افزود: «مردم و جوانان انقلابی ما با اتحاد بیشتر و مقاومت مشروع در برابر اشغالگر با این درخواست صهیونیستی مقابله خواهند کرد.»

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین هم روز پنجشنبه در بیانیه‌ای بازداشت اسموتریچ را از آمریکا خواستار شد. این وزارتخانه در بیانیه خود از دولت آمریکا خواست بن تسیون، "تروریست فاشیستی" را که در حال حاضر به واشنگتن سفر کرده، به دلیل تشویق اسرائیلی‌ها به آتش زدن روستای حواره بازداشت کند. وزارت خارجه فلسطین در ادامه بیانیه خود تاکید کرد، دولت آمریکا به جای در خواست از بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) برای عذرخواهی بابت اظهارات مشمئزکننده و تروریستی اسموتریچ، باید صاحب اصلی این درخواست را بازداشت کند.

واکنش ها به یک تهدید

همسر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به محاصره شدنش توسط معترضان اسرائیلی در یک آرایشگاه در تل‌آویو به شدت از این اتفاق ابراز نگرانی کرد.به گزارش شبکه روسیا الیوم، ساره نتانیاهو، همسر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «حادثه هولناکی که دیروز (چهارشنبه) رخ داد می‌توانست به قتل ختم شود.» وی تاکید کرد: «زمان توقف هرج و مرج فرا رسیده است. زمان آن رسیده که رهبران اپوزیسیون خشونت، هرج و مرج و تحریک را محکوم کنند.»

ساره همچنین از نیروهای امنیتی، به ویژه ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و کوبی شابتای، رئیس پلیس رژیم صهیونیستی، به دلیل ابراز نگرانی نسبت به وضعیت وی تشکر کرد. معترضان به سیاست‌های کابینه رژیم صهیونیستی چهارشنبه شب برای چند ساعت ساره نتانیاهو را در آٰریشگاهی در تل‌آویو محاصره کردند. پلیس رژیم صهیونیستی برای کمک به ساره نتانیاهو برای خروج از آرایشگاه وارد عمل شد و توانست وی را از میان معترضان نجات دهد.

اقدام معترضان در حمله به آرایشگاهی که همسر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در آن حضور داشت، خشم نتانیاهو را برانگیخت و وزرای تندرو او را به واکنش وادار کرد. نتانیاهو نیز تصویری از خود و همسرش پس از این اتفاق در توئیتر منتشر کرد که نشان می‌دهد درحال دلجویی کردن از ساره است.

نتانیاهو نوشت که خوشحال است ساره سالم به خانه بازگشته است. وی تاکید کرد: «هرج و مرجی که می‌تواند به قیمت جان انسان‌ها تمام شود، باید متوقف شود.» نتانیاهو معترضان را به عبور از خطوط قرمز متهم کرد و گفت: «آنها همسرم را هم اکنون در تل‌آویو مورد آزار و اذیت و تهدید قرار می‌دهند.» وی همچنین افزود: «از لاپید می‌خواهم فوراً این تهدیدها را متوقف کند و این اقدام شنیع بی‌سابقه را محکوم کند.»

کلید واژه ها: اسرائیل نتانیاهو بتسلئیل اسموتریچ حواره کرانه باختری حماس مصر امارات متحده عربی آمریکا اتحادیه اروپا


( ۲ )

نظر شما :