برای رفع نیازهای خود

اروپایی ها دوباره به گاز روسیه پناه می برند

۰۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۷۷۶۴ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
بر اساس این گزارش، فرانسه واردکننده اصلی گاز طبیعی مایع روسیه در اروپاست. فرانسه، بلژیک، هلند و اسپانیا با هم افزایش ۵۵ درصدی واردات خود را در مقایسه با ۲۰۲۱ نشان می دهند.
اروپایی ها دوباره به گاز روسیه پناه می برند

دیپلماسی ایرانی: وزیر انرژی قطر که یکی از بزرگترین صادرکنندگان این هیدروکربن است، پیش بینی کرد که در نهایت کشورهای اروپایی واردات گاز روسیه را از سر خواهند گرفت و برآورد کرد که نوسانات فعلی بازار باید ادامه یابد. این بیانیه در حالی بیان می شود که واردات گاز روسیه به اروپا در سال 2022 به میزان 55 درصد کاهش یافت. این واردات با واردات گاز طبیعی مایع از امریکا و به ویژه قطر جبران شد.

اکنون دشوار است که بگوییم اروپا روزی واردات گاز روسیه را از سر خواهد گرفت، زیرا جنگ در اوکراین شدت گرفته است و کشورهای اروپایی به سختی تلاش می کنند تا بدون گاز روسیه اقتصاد خود را پیش ببرند. اما از نظر وزیر انرژی قطر کشورهای اروپایی در نهایت واردات گاز روسیه خود را از سر خواهند گرفت.

در حالی که اتحادیه اروپا تا کنون بزرگترین بازار گاز روسیه بود، صادرات گازپروم در سال 2022 تا 55 درصد کاهش یافت. پس از تحریم های اقتصادی غرب علیه روسیه، مسکو صادرات هیدروکربن خود به اتحادیه اروپا را به شدت کاهش داد. در اوایل دسامبر، اتحادیه اروپا، کشورهای G7 و استرالیا نیز توافق کردند که قیمت صادرات نفت روسیه را به 60 دلار در هر بشکه محدود کنند، به این امید که مسکو را از درآمد محروم کنند.

کشورهای اروپایی نیز واردات گاز طبیعی مایع خود را افزایش داده اند. بر اساس گزارش اتاق فکر موسسه اقتصاد انرژی و تحلیل مالی در سال 2022، این واردات در مقایسه با سال 2021 در حدود 60 درصد افزایش یافته اند.

بر اساس این گزارش، بیشترین واردات گاز طبیعی مایع در سال گذشته از امریکا با 143 درصد بیشتر در مقایسه با سال 2021، قطر با 23 درصد بیشتر و همچنین روسیه با 12 درصد بوده است.

بر اساس این گزارش، فرانسه واردکننده اصلی گاز طبیعی مایع روسیه در اروپاست. فرانسه، بلژیک، هلند و اسپانیا با هم افزایش 55 درصدی واردات خود را در مقایسه با 2021 نشان می دهند. سایر کشورها مانند کرواسی، لیتوانی، پرتغال، سوئد و انگلیس واردات گاز طبیعی مایع روسیه را در سال 2022 به شدت کاهش داده اند. در حالی که فرانسه بزرگترین واردکننده اروپایی گاز طبیعی مایع روسیه و امریکاست، انگلیس مشتری شماره یک قطر است.

در مجموع  اتحادیه اروپا در سال 2022، 155 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی مایع وارد کرد. بر اساس برآوردهای آژانس بین المللی انرژی، کل مصرف گاز اتحادیه اروپا می توانست در سال 2022 به 360 میلیارد مترمکعب برسد که به میزان قابل توجهی کمتر از سال 2021 با 412 میلیارد است.

منبع: لا تریبون / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: روسیه گاز روسیه نفت و گاز روسیه اتحادیه اروپا اروپا فرانسه صادرات گاز صادرات گاز روسیه روسیه و اروپا صادرات گاز امریکا صادرات گاز امریکا به اروپا


( ۱۱ )

نظر شما :