حداکثر ذخایر و نگاه به بازار اتحادیه اروپا

راهبرد «ترامپی» بایدن برای گاز

۲۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۷۷۶۲ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا بعد از آنکه در آغاز دوره ریاست جمهوری اش به کنار گذاشتن راهبرد دونالد ترامپ در این عرصه اندیشیده بود بار دیگر با جاه طلبی فراوان طرح های مربوط به سلطه انرژی را مطرح کرده است. سیاست جاه طلبانه گسترش گاز طبیعی آمریکا به آن سوی اقیانوس اطلس و جست وجوی یک برتری سیاسی در مذاکرات بروکسل و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به منظور اعطای گاز طبیعی به بازار اتحادیه اروپا با قدرت تمام بار دیگر مطرح شده است.
راهبرد «ترامپی» بایدن برای گاز

نویسنده: آندره آ موراتوره

دیپلماسی ایرانی: ذخایر گاز طبیعی به میزان حداکثر در ایالات متحده آمریکا همزمان با داشتن نگاهی به بازار اروپا توجه ها را جلب کرده است. گرمایش جهانی به طور قطع دوست پوتین و روسیه در این گذر سال نیست که شاهد زمستانی معتدل در دو کرانه اقیانوس اطلس بوده که به ذخیره کردن گاز و خنثی کردن تهدید روسیه در عرصه انرژی کمک کرده است.

همزمان فضا برای راهبرد آمریکا برای جایگزینی بخشی از گاز روسیه با گاز طبیعی مایع آمریکا در بازار اروپا وجود دارد. جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا بعد از آنکه در آغاز دوره ریاست جمهوری اش به کنار گذاشتن راهبرد دونالد ترامپ در این عرصه اندیشیده بود بار دیگر با جاه طلبی فراوان طرح های مربوط به سلطه انرژی را مطرح کرده است. سیاست جاه طلبانه گسترش گاز طبیعی آمریکا به آن سوی اقیانوس اطلس و جست وجوی یک برتری سیاسی در مذاکرات بروکسل و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به منظور اعطای گاز طبیعی به بازار اتحادیه اروپا با قدرت تمام بار دیگر مطرح شده است.

صرفه جویی صورت گرفته در انرژی در هفته های اخیر باعث تقویت این طرح ها شد. به نوشته فاینانشال تایمز ذخایر راهبردی ملی در خلال اوج تقاضای در فصل زمستان کاهش نیافته و برعکس در هفته اول ماه ژانویه میزان 311.5 میلیون مترمکعب بار دیگر به زیر زمین انتقال یافتند. این امر نشان می دهد که زمستان گرم در بخش اعظمی از نیمکره شمالی باعث کاهش نگرانی ها برای یک بحران انرژی جهانی شده است. میانگین مصرف انرژی در روزهای عادی کمتر از 25 درصد میانگین عادی در ماه ژانویه بوده است.

گاز مایع طبیعی آمریکا با ورودش به بازار اروپا اکنون 40 درصد کل واردات طلای آبی این قاره کهن را تشکیل می دهد. البته بهای فروش آن در یکای گرمایی بریتانیا بیش از یازده برابر بیشتر از بهای آن در آمریکا یعنی معادل 36 دلار است. باری، طرح ترامپی بایدن به لطف سازوکار مساعد بازار پیروز می شود و نوید سال 2023 نیکو برای گاز اروپا می دهد. این در حالی است که دولت بایدن ممکن است میزان آن را دو برابر کند. البته چنانچه این چرخش آمریکا به عنوان صادرکننده نفت در سال 2023 مورد تأیید قرار گیرد.

منبع: ایل جورناله (ایتالیا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: گاز گاز اروپا اتحادیه اروپا صادرات گاز صادرات گاز امریکا دونالد ترامپ صادرات گاز امریکا به اروپا جو بایدن


( ۵ )

نظر شما :