افزایش احتمال وقوع جنگ

مبارزه ترکیه و باکو برای کریدورها

۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۷۷۵۱ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
سرگئی ملکونیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: باز کردن مسیرهای ارتباطی یکی از عناصر روند کلی صلح است که شامل نشانه گذاری و تعیین حدود مرزهای بین کشورها، حل و فصل وضعیت قره باغ و امضای توافقنامه صلح بین ایروان و باکو می شود. به گزارش گروه بحران، روند حل و فصل در عمل کاملا متوقف شده و خطر یک جنگ جدید در حال افزایش است.
مبارزه ترکیه و باکو برای کریدورها

نویسنده: دکتر سرگئی ملکونیان، یکی از بنیانگذاران "پروژه ارمنی"، پژوهشگر ARPI در ارمنستان

دیپلماسی ایرانی: محاصره کریدور لاچین، تنها «جاده زندگی» که آرتساخ (قره باغ کوهستانی) و ارمنستان را به هم وصل می کند، ادامه دارد و این جاده برای تقریبا یک ماه بسته باقی مانده است. در عین حال آذربایجان تهدید می کند که به زور کریدوری را از طریق ارمنستان به سمت مناطق تحت محاصره خود باز خواهد کرد.

آذربایجان و ترکیه از محاصره به عنوان ابزار سنتی سیاست خارجی خود استفاده می کنند. پیامدهای این امر نقض تمامیت ارضی و حاکمیت ارمنستان است. علاوه بر این، رویکرد مذکور منجر به مهاجرت هزاران پناهنده از مناطق جدا شده از خاک ارمنستان می شود و این افراد نه تنها احساس امنیت نمی کنند، بلکه به نیازهای اولیه زندگی نیز دسترسی ندارند.

چنین رویکردهایی نه تنها روند صلح را فلج می کند، بلکه آن را در آستانه فروپاشی قرار می دهد و درها را به روی جنگی جدید باز می کند. اعضای جامعه بین المللی نباید از چنین رویکرد ضد انسانی حمایت کنند، بلکه باید آن را محکوم کنند.

بیانیه ای که پس از جنگ سال 2020 بین ارمنستان و آذربایجان امضا شد، شامل ماده ای برای رفع انسداد ارتباطات و حمل و نقل است. اجرای این بخش از بیانیه امکان راه‌اندازی راه‌آهنی را می دهد که آذربایجان را به نخجوان و ترکیه و نیز ارمنستان را به روسیه پیوند می‌دهد. با این حال، باز کردن مسیرهای ارتباطی یکی از عناصر روند کلی صلح است که شامل نشانه گذاری و تعیین حدود مرزهای بین کشورها، حل و فصل وضعیت قره باغ و امضای توافقنامه صلح بین ایروان و باکو می شود. به گزارش گروه بحران، روند حل و فصل در عمل کاملا متوقف شده و خطر یک جنگ جدید در حال افزایش است.

امروزه دستور کار اصلی در رویارویی ارمنستان و آذربایجان، موضوع کریدورها و وضعیت آنهاست. اما این مساله قبلا در دستور کار نبود. ترکیه و آذربایجان به طور مصنوعی این موضوع را در دستور کار قرار دادند. این امر به آنها اجازه می دهد تا سیاست نسل کشی خود را علیه مردم منطقه اجرا کنند.

باکو درخواست ایجاد پست های بازرسی در کریدور لاچین را مطرح می کند تا آذربایجان کنترل کامل ارتباطات قره باغ کوهستانی و ارمنستان را در اختیار داشته باشد؛ علی‌رغم این واقعیت که این امر با بیانیه 2020 که طبق آن کریدور در حوزه مسئولیت صلحبانان روسیه قرار دارد، در تناقض است. در عین حال، یک پیش شرط سیاسی برای افتتاح «کریدور زنگزور» توسط ارمنستان وجود دارد، در غیر این صورت آذربایجان به زور این کار را انجام خواهد داد.

منطق «کریدور» در پیوند با حوزه ارتباطات به معنای وضعیت فراسرزمینی است. به عبارت دیگر، دولتی که این مجرای ارتباط از قلمرو آن عبور خواهد کرد، کنترلی بر آن نخواهد داشت. بر اساس بیانیه امضا شده، چنین وضعیتی برای کریدور لاچین پیش بینی شده، ولی این امر برای حوزه ارتباطات که باید رفع انسداد شود، پیش بینی نشده است.

آذربایجان با ناعادلانه دانستن این رویکرد، کریدور لاچین را مسدود کرده است. تا امروز 120 هزار ارمنی ساکن در قره باغ کوهستانی به غذا و دارو دسترسی ندارند. ما می توانیم شاهد فاجعه انسانی که در پیش است، باشیم.

استفاده از محاصره به عنوان یک ابزار سیاسی

در پایان سال 1991، با استقلال ارمنستان در بحبوحه جنگ اول قره باغ، ترکیه مرزهای خود را با ارمنستان بست. این مرزها بیش از 30 سال بسته مانده بود. ایروان و آنکارا در حال جنگ نیستند. با این حال، ترکیه تا زمانی که ارمنستان معاهده صلح با آذربایجان را امضا نکند، از باز کردن مرز خودداری می کند و در نتیجه محاصره نسبی ارمنستان را ادامه می دهد.

مدت کوتاهی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، قره باغ کوهستانی توسط آذربایجان محاصره شد. راه های ارتباطی قره باغ کوهستانی و ارمنستان تحت کنترل آذربایجان بود که از باز کردن آنها خودداری کرد. پس از پیروزی طرف ارمنی در جنگ اول، قره باغ کوهستانی و ارمنستان توسط دو راه ارتباطی حمل و نقل به هم متصل شدند. پس از شکست ارمنستان در جنگ سال 2020 و انتقال برخی از مناطق قره باغ به آذربایجان، تنها راه ارتباطی ارمنستان و آذربایجان کریدور لاچین بود که امروز آن نیز مسدود شده است.

در حال حاضر، جمهوری آذربایجان با نقض بیانیه سال 2020 چندین خواسته را به یکباره مطرح می کند. ابتدا گشایش «کریدور زنگزور» به جای بازگشایی برنامه ریزی شده مجاری ارتباطی. اجرای این پروژه، ارمنستان را از جنوب مسدود می کند و کنترل بخشی از استان جنوبی را از این کشور سلب می کند و در نهایت تنها راه ارتباطی آن با جهان خارج، جاده گرجستان خواهد بود. پس از جنگ 2020، آذربایجان بخش کوچکی از بزرگراه گوریس - کاپان را که دو بخش از استان جنوبی ارمنستان را به هم وصل می‌کند، اشغال کرد. در نتیجه ارمنستان موظف شد در اسرع وقت جاده جدیدی بسازد تا ارتباطات و تدارکات شهرها و روستاهایی را که ارتباطاتشان تا حدی قطع شده بود، تامین کند.

دوم اینکه، آذربایجان کریدور لاچین را بسته است و می خواهد در آینده بر آن کنترل داشته باشد. پیامد اصلی اجرای این سیاست، فاجعه انسانی است که امروز شاهد آن هستیم. فقدان کانال های ارتباطی جایگزین با جهان خارج به شکل گیری وضعیت محاصره کامل منجر شده است.

ثالثاً، آذربایجان اصرار دارد که به اصطلاح مناطق تحت محاصره که در بخش غربی و شمال شرقی ارمنستان واقع شده اند، دسترسی یابد. در غرب، روستای تیگراناشن قرار دارد که مستقیماً در جاده اصلی که از ایروان به جنوب کشور می گذرد واقع شده است. تسلط آذربایجان بر بخش کوچکی از این جاده یکی از مسیرهای ارتباطی پایتخت و مناطق دیگر را از بین می برد. سکونتگاه ها در شمال شرقی یا نزدیک یا مستقیماً در کنار این جاده قرار دارند و جوامع شرق کشور را به یکدیگر متصل می کنند و این مسیر سپس به گرجستان منتهی می شود.

ارمنستان در حال حاضر در انزوای نسبی به سر می برد و مجبور به دادن امتیازات بیشتر است. این امر نه تنها حاکمیت و تمامیت ارضی کشور را تهدید می کند، بلکه به محاصره کامل ارمنستان نیز می انجامد. به موازات آن، تهدید ارامنه قره باغ کوهستانی که از نیازهای اولیه زندگی محروم هستند نیز ادامه دارد. بدیهی است که چنین فشارهایی که فراتر از قوانین بشردوستانه است، نمی تواند مبنای محکمی برای صلح ایجاد کند، بلکه برعکس، چشم انداز صلح را دور می کند و پیش نیازهای جدیدی برای درگیری ایجاد می کند.

محاصره کریدور لاچین منجر به پاکسازی قومی خواهد شد. بیش از 120هزار ارمنی آرتساخ باید خانه های خود را ترک کنند. ایجاد کنترل بعدی بر ارتباطات در ارمنستان منجر به ارمنی زدایی از منطقه سیونیک – که هم مرز با ایران است - و همچنین از سایر مناطق خواهد شد.

کلید واژه ها: آذربایجان ارمنستان ایران و ارمنستان ایران و آذربایجان قره باغ کوریدور کوریدور لاچین آرتساخ قره باغ کوهستانی دالان زنگه زور کریدور زنگه زور


( ۵۸۵ )

نظر شما :

خسرو ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۷
قره باغ قسمتی از سرزمین شناخته شده بین‌المللی آذربایجان است. مردم آن با هر قومیت و دینی تبعه جمهوری آذربایجان هستند بنابر این دخالت ارمنستان در خانکندی تجاوز محسوب می‌شود لاچین و گذرگاهش هم جز سرزمین آذربایجان است و فقط جهت رفع خواسته سی هزار نفر مردم خانکندی قبول شده است آن هم درمقابل دالان زنگه زور برای ارتباط با نخجوان -- جاده لاچین بسته نیست فقط معترضان مردمی برای اجتناب از سرقت منابع معدنی قره باغ و قاچاق سلاح و مین تجمع کرده اند و مایحتاج غذایی و دارویی و زندگی از آن زیر نظر صلح بانان روس عبور می‌کند پروژه ارمنی که ملکونیان از بنیانگذاران آن است بر پایه تجزیه قسمت‌هایی از سرزمین آذربایجان و گرجستان و ترکیه و ایران و تاسیس ارمنستان بزرگ بوده درحالی که جمعیت ارمنی کافی برای سرزمین فعلی ارمنستان وجود ندارد و هنوز ۳۰۰ روستا و قصبه زنگه زور که اهالی مسلمان آن در سال ۱۹۸۸ نسل کشی و آواره شده اند خالی است طمع به خاک دیگران و زیاده خواهی به عادت معمول داشناقها تبدیل شده است در حالی که مردم عادی ارمنی قربانی سیاست‌های فاشیستی داشناقسیون شده اند
کوروش داریوش راده ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۷
باید هم‌ همین طور باشد. زنگه زور و قره باغ باید به طور کامل به آذربایجان واگزار شود و لاغیر. و همین طور هم خواهد شد. ارمنی های اشغالگر باید به ایروان برگردند. منتظر افاضه پان فارس ها و موحدیان و ذوالقدر و فتح اللهی هستیم. بفرمایید.
وطن ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۷
نگاه کنید دوباره دوتا جیره خوار وطن فروش مزدور ترکیه و باکو اومدن با اسامی ایرانی در حمایت از اذربایجان نظر دادن.
امام ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۲۷
بنظرم آذربایجان کاملا کار عاقلانه ای میکنه در جهت رشد اقتصادی خود و توسعه آن
بهنام ایرانی ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۹:۲۲
استان سیونیک باساکنین ۱۰۰٪ارمنی جز خاک ارمنستان است و دخالت باکو در آن و احداث دالان زنگه زور تجاوز محسوب میشود.الهام با ژست قلدرمابانه متوهم شده و شبها پیاله سرمیکشد و ایروان را نیز تسخیر میکند و انشا اردوغان و اسرائیل را میخواند.ایران حتی یک متر دالان زنگه زور را تحمل نخواهد کرد و لازم باشد اقدام قاطع و ساکت کننده انجام میدهد.بقول شاعر.ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست. عرض خود میبری و مشکل ما میداری
ایرانی ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۹:۳۸
در پاسخ به مثلاً کوروش داریوش زاده!!!!!! به نظر می آید بیشتر به افراسیاب توران زاده می مانی چون فرزندان ایران بزرگ هیچگاه نمی پسندند یک متر از خاک ایران به تاراج برود! پان فارس که واقعیت تاریخی است اما شما مغول ها از خاک سراسر بیابان و بی آب و علف خود به تمام مناطق غربی و شرقی خود جنایتکارانه تاختید و سوختید و کشتید و خوردید و بردید و ... اف بر شما توران زادگان مغول که جنایتکارتر از شما در تاریخ نیامده است
حسین ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۰:۱۶
چقدرماملت ایران ازاردوغان متنفریم اصلا این شخص لکه ننگی برای ملت ترکیه
جوابی برای خسرو و کوروش ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰
در جواب به خسرو و کوروش که در توهمات کریدوری غرق شدن و نقض حاکمیت ملی ارمنستان و همچنین سرکوب گسترده ی حقوق بشری در استپاناکرت رو نادیده میگیرن باید گفت که شتر در خواب بیند پنبه دانه :))) زلزله ی تقریبا عادی ای که حتی در کشور جنگ زده ی سوریه تنها 5000 نفر کشته داشت در کشور ترکیه ی کبیر شما بیش از 30000 کشته فقط در 3 روز اول داشت ، حالا اردوغان در رویای فتح ایروان و آتن هست؟ خخخخ ، فعلا شهر های خودش رو درست کنه تا بتونه تو انتخابات نمایشیش رای بیاره حالا این از این نکته ، تا بیان این آوار زلزله ی تقریبا در سطح عادی هست رو ترمیم کنن و اون 100 میلیارد خسارتشون رو جبران کنن ی 4 5 سال طول میکشه ، تا اون موقع متحد اصلی ارمنستان ، یعنی روسیه حاکمیت خودش رو توی قره باغ کوهستانی تحکیم میکنه و تازه اون زمانه که میفهمید حاکمیت بر سرزمینی که مردمش خودشون رو جزئی از اون کشور نمیدونن زوری نیست:) و من الله توفیق
علیرضا ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۷
ارمنیان مردمانی اصیل و از نژادهای قدیم ایرانی و زیرشاخه های زبانهای ایران هستن که امروزه در قفس تورانی گرفتار شدن .امثال الهام علی‌اف نادان یادشون نمیاد که تا همین دویست سیصد سال پیش پدرانشان به زبانهای پارسی میانه که امروز به غلط بهش تاتی گفته میشه یا حتی تالشی صحبت میکردن.مهاجمانی که تاج کیانی آرزو کردن زنده باد ایران و ایرانی
محمدعلی ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۱۶
خسرو که سمپات الهام علیف است میگوید ارمنستان چشم طمع به خاک سایر کشورها دارد. خوب است این را بدانی که در منطق میگویند اثبات شئ نفی مااداء نمیکند. حتی بر فرض اگر برخی از اهالی ارمنستان چشم طمع به خاک دیگران را داشته باشند، این نافیِ این نیست که حکومت فعلی آذربایجان (که تحت سیطره‌ی خاندان علیف است) چشم طمع به خاک ایران را دارد. شما بجای اینکه فرافکنی کنی که ارمنستان دنبال تجزیه‌ی دیگر کشورهاست، بگو چرا از الهام علیفی حمایت میکنی که هدفش اشغال شمال غرب ایران است؟ میگویی ارمنستان بد است؟ گیریم باشد. تو چرا از علیف و از تجزیه‌ی ایران به دست او حمایت میکنی؟ نگران تجزیه شدن کشورهایی؟ خب بسم الله! عجالتاً نگرانی ات را از تجزیه‌ی ایران به دست علیف با صدای رسا اعلام کن و از جماعت تجزیه‌ی طلب و نیز از علیفِ فاسد اعلام برائت کن! میکنی؟ یا دستت در دست اسرائیل و علیف و اردوغان است و این نگرانیِ ظاهری‌ات از تجزیه شدن کشورهای منطقه صرفاً یک ظاهرسازی و ریاکاریِ ناشیانه است؟ ای خسرو و ای جماعت پاک‌ترک! آرزوی تجزیه‌ی ایران و تسلط بر مناطق آذری‌نشین ایران را به گور خواهید برد!
جواد ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۱
فرزند کوچک ایران، جمهوری باکو حقیر و ذلیل بدون هیچ دلیلی اقدام با دشمنی با پدر خود روی آورده است و متاسفانه زینش را کشور یهودی در دست گرفته و در حال سواری می باشند به نظر با دستور به روستاهای مرزی اعلام فرمایید کمی این فرزند کوچک حقیر و ذلیل را ادب کنند تا بفهمد و پدر را ناراحت نکند
عبدالرضا ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۱
قره باغ از اراضی ازربایجان است و ساکنین ان از هر قومی که باشند بایستی تحت حاکمیت ازربایجان باشند و نمی شود در اراضی ازربایجان تخریبات انجام دهند و دولت ازربایجان اجازه عبور و مرور و حمل تسلیحات را به انها بدهد
جواد ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۲
کشوری به مقدار اندک زمین که با جمعیت بالای شیعه با گرایش به ایران و با تاریخ تمدن گذشته که از ایران جدا گردیده است این روزها شاهد تنش با پدر خود(ایران) شده است و متاسفانه این فرزند کوچک صغیر و ذلیل منحرف و دیوانه گشته است به نظر می رسد باید به روستاهای مرزی دستور داد تا کمی این فرزند ناخلف را ادب کنند تا مجدد برگردد به آغوش پدر
مهدی A ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۴۲
با سلام بنده هر زمانی که عدد (( ۱۲۰ هزار ارمنی )) را در هر مقاله ای می خوانم از نویسنده محترم درخواست سند می کنم و تاکنون جوابی دریافت نکرده ام . براستی این رقم رند ۱۲۰ هزار نفر را از کجا آورده اید ؟
حسن ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۴۶
آرتساخ کجاست؟؟!! اسم واقعی قره باغ است
حسین ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۵۶
قاراباغ خاک اسلام و متعلق به آذربایجان هست از بیانات مقام معظم رهبری
ناشناس ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۵۸
اگر قرارباشه باکو.باکمک ترکیه کریدور زنگه زور اشغال کنه ایران هم نخجوان رو اشغال میکنه
کیانوش ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۱۸
علیف که بعد از زلزله، دماغش رو کرده زیر برف و صداش در نمیاد.
توانا ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۵۸
جائی بنام آرتساخ و یا قارا باغ کوهستانی وجود ندارد . نام اصلی آن همان قاراباغ است و متعلق به خاک آذربایجان . با این جفنگیات هرگز به جائی نخواهید رسید . اما حیرت آور آنکه شماها در کشتار وسیع اهالی مسلمان در جنگ ۱۹۹۸ و به آتش کشیدن خانه و کاشانه آنها و تبدیل مساجدشان به طویله چرا سی سال سکوت کردید و از این نوع مقالات احساسی و بشر دوستانه خبری نبود !!؟ صد البته چرائی آن برای ما روشن است و نیازی به پاسخ شماها نیست
لعنت به انگلیس ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۳:۰۲
بیچاره برادران مسلمان ارمنی تا کی تورک ستیزی
آراز ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۳
همین ایروان زمانی نه چندان دور سکونتگاه مسلمانان ترک زبان بود،آذربایجان با کنترل زنگه زور و قره باغ قسمتی از حق خودش رو دوباره بدست خواهد آورد
اهورا ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۷
اینها هردو از شهرهای ایران بزرگ بوده اند که به علت بی لیاقتی حاکمان ایران از ان جدا شده اند و الان هم به جان هم افتاده اند.اما این شیر خفته بیدار میشه اگه شهرهای خودشو پس نگیره اما شهرهای از دست رفته اش دوباره خودشون هوای وطن اصلیشون را میکنن.
علی ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۳:۴۴
قره باغ خاک اسلام است وباید کاملا به اذربایجان برگرده حتی ی وجب هم به دشمن نمیدیم ایران هم چه بخواد چه نخواد کریدور زنگزور افتتحاح خواهد شد
امیر ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۱:۱۵
قره باغ خاک ابدی آذربایجان هست و خاهد بود و جالب هست که بیشتر رسانه های ایرانی از ارمنستان حمایت میکنند و قتل و عام آذربایجانیها در سی سال پیش در خوجاوند رو فراموش کرده اند در گذرگاه لاچین معترضان از عبور و مرور ابزار آلات جنگی و معدنی جلوگیری میکنند و غذا و دارو بعد از بررسی مشکلی برای عبور ندارند خواهشا با مقاله های دروغین از دهان ارمنی ها ذهن مردم بخصوص سی الی چهل ملیون تورک و آذری را داخل ایران را آزرده خاطر نکنید
علی ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۷:۲۶
چه حقیقتی تلخ هردوکشور جزو خاک ایران بودن دشمنان وجودی این سرزمین هردو ملت رو که ایرانی هستند رو از ایران جدا کردند وحالا به جون هم افتادن یعنی دو تا ایرانی و حالا تاسف بارتر اینکه ترکیه که هیچ سنخیتی باهیچ کدومشون نداره کاسه داغ تر از آش شده و بیچاره باکو که فک میکنه ترک هستند و دارند گول سیاست اردوغان رو میخورند هر دو ملیت ایرانی هستند و آذر بایجانی ها آذری هستند ن ترک وترکیه هم داره واسه خودش سیاست پیاده میکنه که مبادا این دو کشور به ایران که زادگاهشون هست نزدیک به و متاسفانه خیلی ها هم به این سیاست اردوغان کمک میکنند غافل از این که دوست هیچ کدومشون نیست بلکه دشمن وجودی هر دوملت هست
حسن ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۸:۱۶
تعجب میکنم چرا اینقدر مقاله علیه آذربایجان نوشته میشه....تازه اونیکه حقشه....اخه شما چجور کارشناس سیاسی هستید....در تحلیل باید صادق باشید....‌خواننده شعور داره احترام بذارید
ایرانی ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۸
قره باغ آذربایجان است و طرفداری از ارمنستان اشغالگر متجاوز به خاک اسلام غیرقابل قبول است.
ایرانی مسلمان ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۸:۴۰
قره باغ آذربایجان خاک اسلام است و ارمنستان متجاوز اشغالگر غده سرطانی بین برادران مسلمان است، طرفداری از ارمنستان توسط ایران برخلاف دین و خواسته مردم آذربایجان ایران است.
شهرام ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۲۵
یاشاسین آزربایجان یاشاسین تورکیه. یاشاسین مسلمان
محمد ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۳
طبق اعلام منابع مستقل35 هزار ارمنی در قره باغ وجود دارند 120 هزار را از کجا نوشته
محمد ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۴
قره باغ خاک آذربایجان هست و ارامنه مهاجر باید به همانجا که ازش آمدند برگردند سی سال قبل این ارامنه اشغالگر متجاوزگر بودند که خاک آذربایجان را اشغال کردند و مساجد را هتک حرمت کردند حالا زمان این است عقوبت جنایاتشان را بچشند
و ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۱
در ایران آذربایجانیهای زیادی هستند که از دولت و روشنفکران و نویسندگان جراید انتظار دارند طرفدار جمهوری آذربابجان باشند نه ارمنیها. مناسبات قومی را نباید خدشه دار کرد
حسین ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰
بدبختای پانترک چه نظراتی دادن
علی ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۶
واقعا مایه شرمساری است که چنین مطالب غیر واقعی و دروغ نشر می دهید . خجالت داره . قره باغ خاک آذربایجان است و کریدور لاچین که محل ورود غیر قانونی اسلحه و تجهیزات نطامی از ارمنستان اشعالگر است باید کلا مسدود شود . ارمنستان باید غرامت ۳۰ سال اشعال و خسارت وارده را پرداخت کند و بابت قتل عام ۳۰۰۰۰ غیر نظامی و نسل کشی آذری ها رسما معدرت خواهی کند .
علی ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۵۵
آقای دکتر نمیدونن که قره باغ جزیی از خاک آذربایجان هست و ۳۰ سال پیش توسط ارامنه اشغال شد و الان آذربایجان در حال بازپس گیری زمینهای خودش است البته در کل نه ۳۰ سال گذشته و نه الان نه پاشنیان و فرزندانش در جنگ کشته شدن و نه علی اف و خانواده اش بلکه این مردم هستند که کشته میشن
آذربایجان ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۸
نسل کشی ؟ آذربایجان کریدور لاچین که متعلق به خودش هست بستنش رو نسل کشی می دانید اما قتل عام هزاران آذربایجانی توسط ارمنستان را نسل کشی حساب نمی کنید خون از دماغ ارمنی ها نریخته کجای این نسل کشی هست
ایرانی ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۶
پان ترکها هر کسی که به ایران و خاک این سرزمین علاقه دارد رو پان فارس خطاب می کنند، حاضر هستند به خاطر زیاده خواهی ها و توهمات ترکیه و آذربایجان ایران مرزهاش با ارمنستان را از دست بدهد و موقعیت این سرزمین تضعیف شود. تاریخ را به چندش آور ترین روش ممکن تحریف کرده و عده ای سر خورده را به عنوان هوادار جذب می کنند. نسل کشی و از بین بردن قومیت ها وزبان های دیگر لکه ننگینی تا ابد برای کشور ترکیه است، آذری های ما ترک نیستند، خود کشور ترکیه تا همین صد سال گذشته تنها ۴۰ درصد ترک زبان داشته . جمهوری جعلی آذربایجان خود بخشی از خاک ایران می باشد که در سالهای گذشته دست به پاکسازی قومیتی زده است. پان ترکها زیاد دلخوش به الهام و اردوغان نباشید و از سرنوشت وطن فروشان عبرت بگیرید.رهبر تان پیشوری سگ روسها بود.
Eldar ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۲
ملکونیان داشناک . چطور سه ماه اب و عذا از تنها جاده ارتباطی بسته اند که ۱۲۰ هزار ارمنی زنده مانده اند و حتی یک نفر از گرسنگی نمرده است؟
خداپرست ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۱
نویسنده اطلاعات غلط را به مخاطب می دهد و مبنای تحلیل خود قرار داده است. گذرگاه لاچین بسته نیست بلکه در اثر اعتراض طرفداران محیط زیست آذری که البته با حمایت باکو هست اجازه خروج کامیون های حاوی مواد معدنی استخارج شده به سمت ارمنستان داده نمی شود. آنها می گویند ارامنه قره باغ برای اینکه این مواد معدنی که اکثرا طلا و سایر سنگهای قیمتی هستند به دست دولت آذربایجان نیفتد آن ها را از قره باغ به خاک ارمنستان منتقل می کنند. ارتباط عادی مردم با ارمنستان و رفت و آمد مواد غذایی و دارو برقرار است و در ضمن کنترل این گذرگاه دست نیروهای نظامی روسیه است و دست ارتش آذربایجان نیست.
حسین ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۰:۲۹
تخم نفاق نکارید
Alpay ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۱:۱۰
قره باغ خاک آذربایجان هست و لازم نیست قضیه رو شما هر روز طوری تفسیر کنید. که جای مظلوم و ظالم عوض بشه ،،برای یه بار هم شده دست از تطهیر ارامنه و روسها بردارید شما پیش قراول کشورهای مسلمان هستید نه حافظ منافع ارامنه و روسیه
سهراب ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۱:۳۸
منطقه قفقاز جنوبی قسمتی از ایران بوده و باید بازگردد مدت قرار داد ننگین ترکمنچای تمام شده پس تا ایرانی بزرگ همانند پیشین مرگ بر وطن فروش اجنبی
ایران اذربایجانیم ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۲:۳۷
واقعا اونایی که از نقطه حساس مرزی زنگزور اطلاعاتی ندارن و میگن باید به دست آذربایجان بیوفته،،به نظر من پانترکهایی هستن که تعصب افراطی کورشان کرده و به فکر منافع کشورشون که ایران هست نیستن،و منطقشون کار نمیکنه،،،،،و هیچ اطلاعاتی از سیاست ندارن،،فقط یه چیز،،،اسراییل تو قره باغ چیکار میکنه،،،چرا ترکیه به فکر دالان تورانی هس؟؟؟راستی من خودمم ترک هستم،،تا آذربایجان یعنی سیاستمدارانشون با اسراییل هستن خطر جدید برای ایران و امنیت ایران هستن و ایران نباید کوتاه اومد،،،yasasin iran azerbaycanimiz,,,yasasin iranimiz
حمید ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۲۰
آیا زمانی که ارمنستان به آذربایجان حمله کرد تا قره باغ را بگیرد آن موقع هم اکثریت اهالی قره باغ ارمنی بود یا پاکسازی قومی نژادی شده در خود منطقه رنگه زور چطور وقتیکه از آذربایجان گرفته و به ارمنستان داده شد در ایروان چطور وقتی از آذربایجان گرفته شد و در خاکهای آذربایجان کشوری بنام ارمنستان تشکیل شد آیا میدانید ارمنستان هیچ مشکل حقوق بشری ندارد؟ چون بقدری نسل کشی و پاکسازی نژادی کرده که جز قوم ارمنی و جز دین مسیحی شهروندی ندارد
نویسنده بره پیش روانپزشک ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۸
یاشاسین تورکیه و آزربایجان
سپهر ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۶
فکر کنید بعد نظر بدید آذربایجان بازیچه دست اسرائیل و ترکیه هست امیدوارم که جنگ بشه و ارمنستان بر آذربایجان پیروز بشه
علی ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۲
ارمنیها با تجاوز و جنایت وارد لاچین دیگر مناطق قره باغ شده اند و الان هم خروج آنها ناعادلانه نیست و اگر هم میخواهند بمانند با مهمان نوازی آزربایجان میمانند هرچند که ارمنیها نمک نشناس و غیر قابل اعتماد هستند باشکر خدا قسمتعای عمده خاک اسلام به آغوش اسلام بازگشت به امید بازگشت الباقی خاکهای اسلام عید مبعث مبارک
مهدی ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۷
دالان زنگزور و گذرگاه لاچین کیلویی چند؟ همه این سرزمین‌ها و هفده شهر جدا شده قفقاز جنوبی در شروان و ارمنستان بخشی از ایران بوده که به زور و فریب روس از خاک مادری جدا گشته. پس از ناتوان شدن و از میان رفتن نفوذ روسیه در شمال ارس در آینده‌ای نزدیک، به خواست خدا فرزندان دزدیده شده به خانواده شان برگردانده خواهند شد.
آیهان ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۲۷
کاملا بانظراتتون مخالفم
آذربایجان یورد ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۲
آذربایجان نه باکو،، عقده ای
آیهان ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۴۰
توجنگ اول قره باغ ارامنه جنایتکارملیونها تورک آذربایجانیو قتل عام ومجبوربه کوچ وآواره کردن واون موقع شماها ساکت بودین وحالا هم داریداز تجزیه خواهان ارمنی ساکن درخاک قره باغ حمایت میکنید،ارامنه تومدارسشون به بچه هاشون یادمیدن ریختن خون تورک مشکلی براشون نداره ولازمه
مصطفی شجاعی ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۰:۰۲
من معتقدم هم مرزی ما با ارمنستان تحت هیچ شرایطی نباید بهم بخوره و سلطه دولت الهام علیف به این گذرگاه میتونه شاهرگ ایران رو ببنده.
یاشار ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۱:۰۱
آنروز که با قتل عام وحشیانه تورکهای آذربایجان این منطق را با فجیع ترین جنایات ضد بشری به اشغال در آوردند و با اسکان ارامنه سعی در تغییر هویتی ساکنان اصلی آن نمودند ، باید فکر امروز را می‌کردند.
جلال ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۵
همه نظرات شما رو خواندم. نظارت شما چون به نفع ایران و ارامنه و پان فارس هست مدیر محتر پخش میکند ولی نظراتی که به نفع آذربایجان هست پخش نمیکند. ولی برای شما متاسفم که آذربایجان و ترکیه که مردم آنها مسلمان هستند و شما خودتان رو سرور مسلمانان جهان میدانید از ارامنه قاتل و کافر حمایت میکنید. ارامنه ای که در مساجد قره باغ خوک نگهداری میکرد و ارتش پاک آذربایجان مساجد را گرفت و تمیز کرد وصدای زیبای الله اکبر را پخش کرد. چرا شما از صدای الله اکبر مساجد آذربایجان ناراحتید. به قول مولوی مردمان جو نمای گندم فروش هستید. در ظاهر مسلمان ولی درباطن از جنایتکاران علیه مسلمان حمایت میکنید. واقعا شرمتان نمی آید.
خسرو ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۳:۰۰
یکی دو نفر از بی هویت ها که اصالتا پان هستند. به جای مردم ایران نظر دادن . ما هم میگیم قره باغ مال آذربایجان هست. اما دلیلی نمیشه که الهام بخواد مرز مادری ایران را به بهانه ارامنه برای خوش خدمتی اردوغان و برادر کوچکش و روباه صفت اسرائیل تصرف کنه. ایران تا بوده ایرانه نه پان ترک نه پان فارس وجود نداره. همه یا ترکیم یا فارس مال یه خاکیم اونم ایران. برای خوش خدمتی الهام جونتون هر چیزی را بنام ایرانی نظر ندین. مرز ایران باید در کرویدر باز بمونه همین و بس . اگر نه نقش جوان و قره باغ را هم لازم باشه به میهن برمیگردونیم. انشاالله.
خسرو ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۳:۱۹
اینهایی که میگن یاشاسن آذربایجان بله از مردم و همزبان خودمان هستند اما اونایی که میگن یاشاسن ترکیه را کجای دلمون بذاریم آخه بی وجودها شرمتان باد که ترک عثمانی را به آذری ایران و باکو ترجیح میدین. با همین افکار پوچتون کشور دوست باکو را به طرف تزکیه ی عثمانی نزدیک و از سرزمین پدریش ایران دور کردید.
محمد ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۳
به نظر من قرارداد ننگین ترکمن چای تموم شده وباکو وایروان باید به مام میهن برگرداند.قدرت ایران امروز با هیچ زمانی قابل مقایسه نیست،ضمن اینکه در دوران ضعف ایران ،بخصوص دوران قاجار وقبل از آن ما تبریزی ها جنایت ترک های عثمانی در قتل عام تبریز را فراموش نمی کنیم.انشاالله در آینده ای نزدیک با نابودی رژیم جنایت کار اسراییل وخارج شدن اونها از باکو،شاهد الحاق باکو به آذربایجان شرقی خواهیم بود.
علی ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۳:۰۵
نظرات یه ارمنی مایه خرسندی پان فارسهاست هر چند پر از مزخرفات باشه ، اما اعتراض یه ترک ایرانی به ان از طرف همین پان فارسها نشانه پان ترک بودن و حامیان ترکیه بودن محسوب میشه.
احمد محمدی ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۰:۰۲
جمهوری اسلامی ایران بعنوان حامی مستضعفان عالم می‌بایست از ظلمی که به ارمنستان می‌شود. جلوگیری کرده و با هماهنگی ایروان پایگاه نظامی مشترک را در استان جنوبی ارمنستان افتتاح کند. و قرارداد همکاری نظامی با ارمنستان را امضا کند. و اجازه ندهد ترکیه و اسرائیل و آدربایجان به ارمنستان ظلم کنند.
ساوالان ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۱:۳۰
شما کرارا از نسل کشی و فاجعه گفتید و تورکیه و آزربایجان را به نسل کشی متحم کردید ولی نگفتید در زمان اشغال قراباغ و شهرهای پیرامون چه فجایعی که ارمنی ها نسبت به مسلمانان شیعه مرتکب نشدن. شما از ۱۲۰ هزار ارمنی صحبت می‌کنید و دریغ از یک اشاره که در جنگ اول قراباغ بیش از یک میلیون شیعه مسلمان از خانه و کاشانه آواره شدن. و هزاران انسان بی گناه کشته و مفقود شدند. شما یک متن خیلی بدی نوشتید متاسفانه. زمان، زمانه اینترنت است و شما هنوز هم خجالت نمی کشید از اطلاعات غلط دادن. هر چقدر بیشتر تلاش کنید همان مقدار بیشتر در منجلاب فرو می روید
امید ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۲:۲۰
قره باغ قسمتی از اذربیجانه باید حقشونو بگیرن زنده باد علیف
عبدی ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۰
به امید پیروزی مسلمانان شیعه آذربایجان بر کفار ارمنی
جواد ایرانی ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۳
وقت آن رسیده که ارامنه از کشتار مسلمانان دست بکشند و مناطق اشغال کرده را به مسلمانان پس بدهند. به امید پیروزی مسلمانان شیعه آذربایجان و شکست کفار ارمنی و حامیان شان
خسرو ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۴
خدارا شکر یکی دیگه پیدا شده اسمش را خسرو نوشته ، استقبال میکنم -- محمد علی نامی فرمودند که گویا من از تجزیه طلبی الهام علیف حمایت میکنم-- اشتباهی فهمیدید من از اول گفتم ایران کشور ترکهای شیعه هست بدان جهت در کل ایران زندگی می‌کنیم ایران در ترکی ما به معنی سرزمین پیوند و اتحاد است ، اتحاد میان همه اقوام ، وقتی شما بچه بودید ما از خرمشهر دفاع میکردیم یعنی همه ایران وطن ماست و در حقیقت ما گارانتی تمامیت ارضی ایران هستیم