فروش نفت ایران از طریق اوراق ارزی در آینده نزدیک

۱۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۶ کد : ۲۰۱۷۶۰۹ سرخط اخبار

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه انتشار اوراق ارزی اقدام جدیدی است که تشریفات قانونی آن طی شده و مصوبه شورای اقتصاد دریافت و هماهنگی‌ها برای انتشار انجام شده است، گفت که بورس انرژی در نخستین زمان ممکن راه‌اندازی می‌شود و در آن‌ روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت‌خام را به فروش می‌رسانیم؛ دارنده هر یک از این اوراق، مالک نفتی است که ما آن‌ را تا زمانی که یک محموله شود، نگهداری می‌کنیم و سپس در بازار ثانویه قابلیت مبادله خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، محسن خجسته‌مهر، در برنامه‌ای تلویزیونی اظهار کرد: برنامه‌ریزی شده است تا ظرفیت تولید نفت کشور در سال ۱۴۰۶ به ۴.۶ میلیون بشکه در روز برسد که از این مقدار، ۴۵۰ هزار بشکه حاصل از ازدیاد برداشت خواهد بود، همچنین برنامه‌ریزی شده است تا ظرفیت تولید نفت تا سال ۱۴۰۸  به ۵.۷ میلیون بشکه نفت برسد که ۹۰۰ هزار بشکه از این مقدار مربوط به ازدیاد برداشت خواهد بود.

او با بیان اینکه در این رابطه احیای چاه‌های کم‌بازده با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار داریم، اظهار کرد: از ۵۰ شرکت دانش‌بنیان فراخوان شده و برای آن ۳۰ شرکت طرح و برنامه دارند، سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در این بخش انجام می‌شود، اگر ۷۵۰ حلقه چاه احیا شوند، با اتمام آنها ۸۳ میلیون بشکه تجمعی به تولید نفت کشور اضافه خواهد شد که این موضوع بزرگ‌ترین رویداد فناورانه در بالادست صنعت نفت خواهد بود.

وی با تأکید بر اهمیت جمع‌آوری گازهای مشعل، گفت: نیمه اسفندماه امسال طرح  ان‌جی‌ال با ظرفیت ۲۵۰ میلیون متر مکعب در روز راه‌اندازی می‌شود  که قادر است همه گازهای مشعل میدان‌های نفتی را در خوزستان جمع‌آوری کند.

او به دستاوردهای شرکت ملی نفت اشاره کرد و افزود: بلوغ صنعت نفت و شرکت ملی نفت ایران تقریبا از پس از انقلاب اسلامی آغاز شده است، ۶۵ درصد تولید تجمعی مربوط به پس از انقلاب است که افزون بر اکتشافات جدید، توسعه و تولید و زنجیره تأمین ساخت کالا نیز اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: اکنون ۴۰۰ مخزن نفت و گاز و بیش از یک میلیارد متر مکعب در روز تولید گاز در کشور داریم که حاصل بلوغ و تکامل صنعت نفت ایران پس از انقلاب است، در تاریخ صنعت نفت، پیش از انقلاب، کارشناسی و مدیریت نقشی نداشت، امروز در چهل‌وچهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی صنعت نفت استقلال یافته و توانمند داریم، در ساخت، نصب، راه‌اندازی، بهره‌برداری و تولید، توانمندی داخلی داریم و حتی پروژه‌های فراسرزمینی نیز اجرا می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه میدان گازی کیش از میدان‌های بزرگ گازی کشور پس از پارس جنوبی است، تصریح کرد: قرارداد فاز نخست این میدان با وسعت ۷۷۵ کیلومتر مربع که در عمق ۳ کیلومتری خلیج فارس قرار دارد را امضا کردیم که بر اساس آن ۲۸ میلیون متر مکعب گاز و  ۱۱ هزار بشکه میعانات گازی تولید و به عسلویه منتقل می‌شود.

استقرار دو دکل حفاری در میدان کیش

خجسته‌مهر گفت: بدون معطلی برای شرایط تحریم قرارداد این طرح تنفیذ شد و دو دکل شرکت ملی حفاری در میدان کیش مستقر هستند که به‌زودی کار حفاری را آغاز می‌کنند.

وی با اشاره به مصارف رو به رشد گاز در کشور افزود: برای تأمین پایدار گاز، تصمیم سریع برای توسعه این میدان گرفتیم تا  طی ۱۴ ماه با سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیون دلاری، روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب به تزریق گاز به شبکه سراسری گاز افزوده می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره کلیت این طرح توضیح داد: توسعه میدان گازی کیش در ۴ فاز انجام می‌شود و با تکمیل توسعه این میدان آن روزانه ۱۲۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده خواهد شد، برای این کار به ۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم.

مطالعات پایه فازهای بعدی میدان کیش در دستور کار

خجسته‌مهر تأکید کرد: مطالعات مهندسی پایه دیگر فازهای توسعه میدان گازی کیش انجام شده است و پس از تکمیل آن، ساخت سکوهای دریایی آغاز می‌شود و تا چهار سال آینده فازهای ۲ و ۳و ۴ به بهره برداری خواهند رسید، در این میدان گازی با ساخت لوله‌های زیردریایی از سوی شرکت‌های ایرانی دیگر وابستگی به خارج نداریم.

وی ادامه داد: اکنون بیش از یک میلیارد متر مکعب ظرفیت تولید گاز در کشور داریم و برنامه‌ریزی‌های شده است تا سال ۱۴۰۸ تولید گاز کشور ۵۰۰ میلیون متر مکعب اضافه شود که ۱۲۰ میلیون متر مکعب از این میزان مربوط به توسعه میدان گازی کیش است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است، نصف ذخایر گاز کشور در این میدان قرار دارد، ۴۰۰ حلقه چاه و ۳۷ سکوی بهره‌برداری در این میدان داریم و ۷۰ درصد تولید گاز کشور مربوط به این میدان است، این میدان را پیش از انقلاب نداشتیم، ۸۵ میلیارد دلار در این میدان سرمایه‌گذاری شده و بخش اعظم کارها از سوی متخصصان داخلی انجام شده است.

خجسته‌مهر درباره تکمیل این طرح‌ها از سوی متخصصان ایرانی تأکید کرد: در سال ۱۳۹۰ تصمیم گرفته شد ۱۰ فاز باقیمانده پارس جنوبی به شرکت‌های ایرانی سپرده شود و قرارداد ۲۲ میلیارد دلاری در این رابطه امضا شد.

ایرانی‌ترین پالایشگاه پارس‌جنوبی راه‌اندازی می‌شود

وی با بیان اینکه آخرین پالایشگاه پارس جنوبی در روزهای آتی به بهره‌برداری می‌رسد و سرمایه‌گذاری حدود ۲.۵ میلیارد دلاری در آن انجام شده است، گفت: پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی ایرانی‌ترین فاز به شمار می‌آید زیرا ۷۰ درصد تجهیزات آن ایرانی است و با تکمیل این پالایشگاه ۴۲ میلیون متر مکعب به ظرفیت پالایشی  گاز اضافه می‌شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم در میدان مشترک نفتی آزادگان ۳۶ حلقه چاه جدید به تولید آمده است و افزایش تولید را شاهد بودیم، گفت: باید این کارآمدی را داشته باشیم که از حداکثر توان مالی داخل کشور استفاده کنیم و بر این اساس با یک ایده جدید بانک‌ها به‌عنوان سرمایه‌گذار به میدان آمدند.

خجسته‌مهر افزود: شرکت دشت آزادگان اروند با همکاری بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید برای توسعه میدان آزادگان تشکیل شد، در این میدان به‌زودی وارد مذاکرات فنی و اقتصادی خواهیم شد و رساندن تولید از ۱۹۰ هزار به حدود ۵۷۰ هزار بشکه در دستور کار است.

رفع عقب ماندگی‌ها در بخش ازدیاد برداشت

وی اظهار کرد: در شرکت ملی نفت یک زنجیره بالادستی شامل پنج حلقه اکتشاف، حفاری، توسعه، تولید و ازدیاد برداشت داریم، برای هر کدام از حلقه‌ها چالش‌ها را تعریف کرده‌ایم، اینکه فناوری که نیاز داریم چیست؟ بهره‌وری به چه صورت است؟ و در کجا و چه موردی آن را اجرا کنیم؟

مدیرعامل شرکت ملی ایران افزود: در بحث ازدیاد برداشت ما عقب‌ماندگی داشتیم، ضریب بازیافت میدان‌ها در کشور ما  ۲۵ درصد است، در حالی که میانگین جهانی ۳۵ درصد است، راهکار رفع این مشکل، گسترش و توسعه پایلوت‌های فناورانه است، یکی از راه‌های ازدیاد برداشت، تزریق آب به میدان‌هاست که به‌صورت پایلوت انجام شده و توافق‌هایی در این باره شده است.

خجسته‌مهر افزود: نقش ساخت داخل و ایده‌های فناورانه بسیار مهم است و یکی از شرکت‌های ایرانی موفق شد تجهیزی را تولید کند که با موفقیت در میدان‌های سپهر و جفیر به‌کار گرفته شد.

وی در پایان با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی، گفت با شرکت‌های روسی هفت قرارداد قطعی داریم که در حال اجرا هستند و برای تعمیرات پالایشگاه‌ها در بخش برون‌مرزی فعال هستیم.


( ۲ )

نظر شما :