مردم سوریه «فراموش شدگان» زلزله اخیر

۱۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۲ کد : ۲۰۱۷۶۰۰ سرخط اخبار

مرکز اصلی زلزله بامداد دوشنبه در شمال سوریه شهر «ادلب» بوده ولی با توجه به اینکه این شهر همچنان در اختیار گروه‌های تروریستی است هنوز آمار رسمی از میزان کشته شده‌ها و ویرانی‌ها در این شهر در دسترس نیست.

به گزارش ایسنا، بامداد دوشنبه در پی وقوع زلزله در جنوب ترکیه، شمال سوریه نیز متاثر از این زلزله با خسارت‌ها و ویرانی گسترده‌ای مواجه شد چنانکه بر اساس گفته شاهدان عینی اکنون حلب در بدترین شرایط خود قرار دارد و این افراد می‌گویند حتی در زمان جنگ نیز که بخشی از حلب در اختیار نیروهای دولتی بود و بخشی دیگر در اختیار نیروهای تروریستی وضعیت اینگونه نبوده و اکنون شرایط در این شهر و منطقه جغرافیایی بدتر از جنگ است.

در واقع شهر حلب در پی این زلزله به شهر آواره‌ها و ویرانی‌های گسترده تبدیل شده است و با توجه به اینکه در زمان وقوع جنگ استحکام تعداد زیادی از ساختمان‌ها در این شهر از بین رفته بود اکنون با وقوع این زلزله این ساختمان‌ها فرو ریخته‌اند. چنانکه گفته می‌شود حدود ۲۰۰ ساختمان در این شهر به صورت کامل ریزش کرده و در واقع ساختمانی در این شهر نیست که متاثر از این زلزله نشده باشد.

در پی وقوع این زلزله مردم حلب شب گذشته را در خیابان گذراندند که علت اصلی آن به گفته خود مردم ترس‌شان از وقوع مجدد زلزله و همچنین نبود امکانات از جمله برق در خانه‌ها بوده است. مردم شب گذشته در خیابان‌های حلب راه می‌رفتند و وقتی با آنها صحبت می‌کردیم که چرا یک جا ساکن نمی‌شوند می‌گفتند که نمی‌توانیم در خانه‌مان بمانیم؛ چرا که خانه‌هایمان سرد است و حداقل با راه رفتن گرم می‌شویم.

به گزارش ایسنا، در پی وقوع این زلزله تمام پارک‌ها، پل‌های بزرگ و میادین اصلی این شهر به نوعی تبدیل به پناهگاه مردم شده است و مردم در آنجا چادر زده‌اند و از هر وسیله‌ای برای گرم کردن خود استفاده می‌کنند.

مشاهدات عینی بیانگر این موضوع است که آواربرداری در مناطق زلزله زده سوریه از جمله حلب توسط جریان‌های مقاومت از ایران، حزب الله، عراق و فاطمیون در حال انجام است. تا کنون از سوی عراق کمک‌های خوبی به سوریه ارسال شده است. کنسولگری ایران در حلب نیز در ارتباط با کمک رسانی به مردم زلزله زده در این منطقه اقدامات خوبی انجام داده است. چنانکه کنسولگری ایران در حلب به نوعی به ستاد توزیع اقلام و کمک‌ها تبدیل شده است. خیمه‌ای نیز توسط کنسولگری ایران در این منطقه برپا شده است و تا کنون بیش از ۱۵۰۰ نفر از آوارگان ناشی از زلزله در این خیمه مستقر شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده کانون زلزله در سوریه شهر ادلب است. شهری که همچنان در اختیار گروه‌های مسلح است و دولت سوریه کمترین نفوذ را در آن دارد و با توجه به این موضوع تا کنون گزارش رسمی و دقیقی از ویرانی‌ها و کشته شده‌های زلزله در این منطقه منتشر شده است. آمار غیر رسمی بیانگر این است که نیمی از کشته شدگان زلزله رخ داده در سوریه مربوط به شهر ادلب است.

در پی این زلزله شهر حلب، اطراف آن و همچنین اطراف لاذقیه و حماه آسیب‌های جدی دیده‌اند. مردم در این مناطق از نظر دریافت کمک در مضیقه هستند. اولین هواپیمای کمک رسانی ایران شب گذشته وارد دمشق شد و قرار است کمک‌های دیگری نیز به حلب و لاذقیه ارسال شود.

از بین کشورهای عربی نیز علی رغم اینکه تعداد زیادی از آنها وعده کمک رسانی به سوریه داده‌اند عراق تا کنون بیشترین کمک را کرده است و ایران نیز از امکانات منطقه‌ای خود در سطح لجستیکی و پشتیبانی استفاده کرده است.

زلزله بامداد دوشنبه در منطقه مدیترانه، دو کشور سوریه و ترکیه را به صورت جدی تحت تاثیر خود قرار داد ولی به نظر می‌رسد مردم سوریه فراموش شدگان زلزله اخیر هستند؛ چرا که علاوه بر اثرات ناشی از جنگ ۱۱ ساله برخی از تحریم‌های یکجانبه از جمله قانون سزار که از سوی آمریکا علیه سوریه وضع شده است امدادرسانی و کمک به مردم زلزله زده این منطقه را با مشکلات بیشتری روبرو کرده است و در واقع حتی به گفته نماینده سازمان ملل در امور سوریه مشکلات تحریمی روند کمک رسانی به مردم سوریه را پیچیده‌تر کرده است.

شب گذشته دو تصویر در فضای مجازی از آسمان ترکیه و سوریه منتشر شد. آسمان ترکیه سرشار از هواپیماهایی بود که در حال حرکت به سمت این کشور بودند که به نظر می‌رسد بخش عمده این هواپیماها حامل کمک‌های بشردوستانه برای زلزله زدگان بودند ولی در آسمان سوریه اثری از هواپیما نبود و بسیاری از کشورها بخاطر قانون سزار و همچنین وضعیت این کشور ناشی از جنگ تا کنون نتوانستند علی رغم برخی از اظهارنظرها به صورت عملی کمکی به مردم سوریه کنند.

این موضوع در کنار بحران جنگ و فساد سیستماتیک موجود در سوریه وضعیت در این کشور را پیچیده‌تر کرده است و ما به نوعی با بحران انسانی در سوریه روبرو هستیم. طی دو روز اخیر تصاویر بسیار ناراحت کننده‌ای از مردمی که در زیر آوارهای زلزله در سوریه گرفتار شده‌اند منتشر شده است. افرادی که بخاطر کمبود امکانات در آواربرداری و امدادرسانی جان شیرین خود را از دست داده‌اند. تعداد زیادی از کودکان خانواده‌های خود را از دست داده‌اند و یا پدر و مادرانی که فرزندان آنها زیر آوار مانده‌اند و امید چندانی برای نجات آنها ندارند.


( ۳ )

نظر شما :