لزوم اتخاذ جدیتی همانند عربستان در برابر آذربایجان

لطفا باکو را ادب کنید

۲۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۵۹۳۹ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ای کاش آقایان یک بار زور و بازویشان را خرج باکو کنند و کوتوله متوهم باکو را سر جایش بنشانند. شک نکنید فتنه علیف که بخشی از سرزمین های تاریخی ایران را اشغال کرده با یک بار برخورد قاطع برای همیشه تمام می‌شود. پس از آن باید با کمک حسینیون، تالش ها، لزگی ها، تات ها و سایر شیعیان مظلوم آذربایجان هویت جعلی که برای مردمان این دیار تراشیده شده را اصلاح کرد و باکو را به متحد وفادار ایران مبدل کرد. مشابه همان کاری که در لبنان و فلسطین و عراق و سوریه و یمن انجام شد.
لطفا باکو را ادب کنید

دیپلماسی ایرانی: پنج شنبه هفته قبل عده ای از مردم و از جمله تالش های مقیم تهران به دعوت بسیج دانشجویی برای اعتراض به سیاست های ضد ایرانی جمهوری باکو در برابر سفارت حکومت علیف در تهران تجمع کردند. در شرایطی که برای این تجمع مجوز هم اخذ شده بود، پلیس به سرعت خواستار پایان آن شد و تصریح شد که وزارت امور خارجه با این تجمع مخالف است، چون بر روابط دو کشور و تلاش های دستگاه دیپلماسی تاثیر منفی می گذارد و باعث خواهد شد پان ترک های مزدور مقیم باکو در مقام تلافی، تجمع مشابهی را در برابر سفارت ایران در باکو انجام دهند!

استدلال های متقابل تجمع کنندگان در این مورد که حاصل سی سال سیاست مماشات و دلجویی در برابر رفتارهای هتاکانه باکو و زیر سوال بردن امنیت و تمامیت ارضی کشور چه بوده، به جایی نرسید و در نهایت پلیس با جدیت و ضبط گوشی های برخی تجمع کنندگان که عکس هایی گرفته بودند، آنها را متفرق کرد.

دیروز که خبر اختصاص بودجه از سوی مجلس باکو در سال ۲۰۲۳ برای حمایت از تجزیه طلبی در شمال غرب ایران بعد از مشارکت آنها در جنایت شاه چراغ به طور رسمی اعلام شد، این سوال جدی در ذهن میلیون ها ایرانی وطن پرست ایجاد شده که این میزان مماشات و سکوت و تحمل گستاخی باکو در سه دهه گذشته چه دستاوردی برای جمهوری اسلامی داشته است؟

جای تاسف دارد که تصمیم گیران حوزه سیاست خارجی سی سال است نازک‌تر از گل به باکو نگفته اند تا مبادا روابط ایران با بخشی از سرزمین آبا و اجدادیش تضعیف شود! روابطی که از اول بر آب بنا شده بود و باکو با هر بار عقب نشینی ما گستاخ تر شده و روند تبدیل شدن به پایگاهی برای آسیب زدن به ایران را تسریع کرده است. این کار با ایجاد آتش سوزی عمدی در تنها کشتی لرزه نگار ایران در دریای کاسپین برای اختلال در روند اکتشاف نفت و گاز ایران در دهه ۸۰، طرح چندین ادعای دروغین در مورد دستگیری نیروهای وابسته به ایران، کشتار تالش ها، لزگی ها، تات ها و شیعیان مظلوم در نقاط مختلف و انتقال هزاران تروریست وهابی و تکفیری به باکو، حمله به تمامیت ارضی ایران و توهین به مردم ایران و روحانیت شیعه در رسانه های دولتی و رسمی، طرح بحث کریدور قلابی زنگزور، تسهیل نفوذ اسرائیل، حمله پهپادی و کشتن دانشمندان هسته ای و آزار مسافران ایرانی و در نهایت یاوه گویی در مورد حق باکو برای مداخله در ایران بارها و بارها اتفاق افتاده است. اما برخی در ایران خود را به خواب زده اند و تعدادی مزدبگیر لابی علیف و اردوغان در تهران سه دهه است که کشور را در مورد روند تحولات قفقاز گمراه کرده و مانع تصمیم گیری های درست در زمان مناسب شده اند. وگرنه ایران در برابر باکو باید حداقل جدیتی به اندازه عربستان نشان می داد.

همین لابی در موضع گیری های نسنجیده برخی ائمه جمعه استان های آذری نشین و انحراف افکار عمومی نقش داشته، مانع رشد و توسعه هسته های وفادار به ایران در باکو و تعلل و تصمیم گیری دیرهنگام نیروهای نظامی شده و حال که باکو و کارفرمایان ترکیه ای، اسرائیلی و انگلیسی آن در حال صید ماهی هستند به گوشه ای خزیده تا دوباره پس از دریافت دستورات لازم وارد عمل شوند.

خیانت اصلی این لابی وطنی این بوده که به دیکتاتور باکو فرصت داد تا با تغییر هویت مذهبی، ملی و تاریخی مردمی پیوسته به ایران زمین، این تصور در آنها ایجاد شود که شما نه آذری شیعه دلبسته ایران و امام حسین (ع)، بلکه ترک سنی دلبسته اسرائیل و وهابیت هستید و باید جداافتادگی تاریخی شما از جهان ترک جبران شود! باید یادتان برود که زمانی بخشی از سپاه شاه اسماعیل و شاه عباس بودید و علیه عثمانیان خونریز که اجداد اردوغان بودند، می جنگیدید. علیف با هدایت برندا شیفر صهیونیست با سی سال فعالیت رسانه ای، دانشگاهی، اطلاعاتی و ... کار را به جایی رساند که در باکو تصور کنند با دشمنان هزاران ساله شان برادرند و با برادران هزاران ساله شان دشمن! 

طبیعی است که در این شرایط باکو مستعمره دشمنانش شده، منابعش توسط ترکیه و اسرائیل و انگلیس غارت می شود و در نهایت به پایگاه صدور تروریسم و خرابکاری به ایران تبدیل شده است. تهران هم که گویی نمی تواند اشتباه و غفلت سی ساله را بپذیرد، در مقابل این همه هجمه و بی احترامی سکوت کرده و حتی یک تجمع ساده در برابر سفارت باکو را برهم می زند و آبرو و حیثیت ایران و ایرانی را با بی تصمیمی و بی عملی خود زیر سوال می برد.

ای کاش آقایان یک بار زور و بازویشان را خرج باکو کنند و کوتوله متوهم باکو را سر جایش بنشانند. شک نکنید فتنه این قمارباز همیشه بازنده که بخشی از سرزمین های تاریخی ایران را اشغال کرده با یک بار برخورد قاطع برای همیشه تمام می‌شود.

پس از آن باید با کمک حسینیون، تالش ها، لزگی ها، تات ها و سایر شیعیان مظلوم آذربایجان هویت جعلی که برای مردمان این دیار تراشیده شده را اصلاح کرد و باکو را به متحد وفادار ایران مبدل کرد. مشابه همان کاری که در لبنان و فلسطین و عراق و سوریه و یمن انجام شد. سی سال غفلت کار را به اینجا رسانده است. فرصت زیادی برای جبران این غفلت نداریم که شاید از چند ماه و حتی چند هفته فراتر نرود. 

برای آغاز تغییر ریل روابط ذلت بار و یک طرفه با دیکتاتور باکو، برگزاری یک تجمع پرشور وطن پرستانه ضد علیف و تجزیه طلبان تحت هدایت او در تبریز ضروری است و یک نظامی عالی رتبه باید در این تجمع حضور یابد، سخنرانی کند و حد علیف و یاوه گویانش در مجلس و رسانه های باکو را به آنها یادآوری کند. شکایت حقوقی به علت حمله به تمامیت ارضی ایران، آگاه سازی عموم مردم از نیات پلید باکو و گسترش نبرد رسانه ای و سایبری (که فعلا محدود به شبکه سحر آذری است)، تولید محتوا در مورد هویت، تاریخ و مذهب شیعه برای مردم باکو، محروم کردن حکومت علیف از هرگونه منفعت اقتصادی و همکاری اطلاعاتی و نظامی با ایران، گسترش همکاری های مختلف با ارمنستان، گرجستان، روسیه و چین حداقل اقداماتی است که باید به سرعت برای ادب کردن علیف و لابی وطن فروش او در تهران صورت بگیرد.

نگارنده در پاییز سال ۱۳۹۹ و در ایام جنگ ۴۴ روزه قره باغ یادداشتی در همین مورد نوشت و در مورد آنچه این روزها در حال وقوع است، هشدار داد. دستگاه سیاست خارجی و سازمان های دیگر تصمیم گیر، توجهی به این هشدار و هشدارهای مشابه سایر صاحب نظران و کارشناسان دلسوز ندادند و رویه غلط قبلی افتان و خیزان ادامه پیدا کرد. سه سال از آن زمان گذشته، کارد به استخوان رسیده است و باکو از کوچکترین فرصتی برای تهدید ایران نمی گذرد. اگر جمهوری اسلامی این عفونت چرکین را درمان نکند، دامنه آن گسترش می یابد و در آن صورت گره ای که الآن با دست باز می شود با دندان هم باز نخواهد شد.

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: آذربایجان ایران و آذربایجان جمهوری آذربایجان الهام علیف الهام علی اف دشمنی آذربایجان با ایران احسان موحدیان تهران و باکو باکو پان ترکیسم ترکیه ایران و ترکیه ایران و ترکیه و آذربایجان رجب طیب اردوغان


( ۶۱ )

نظر شما :

گنجه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۰
بنابر قول گیراگوس گاندزاکِتسی (تاریخ‌نگار و کشیش ارمنی همزمان با نظامی گنجوی)، پیش از حملهٔ مغولان به شهر گنجه، شهر گنجه دارای انبوه جمعیّت فارسی زبان و اقلّیّتی از مسیحیان بود.
بادکوبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۸
به‌ نوشتة‌ باکیخانوف‌(سده ۱۹)در گلستان ارم، در ناحیه بزرگ‌ باکو بجز شش‌ روستای‌ ترکمن‌نشین‌، بقیه‌ به‌ زبان‌ تاتی‌ سخن‌ می‌گفتند
خسرو ۲۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۱
موحدیان شمشیر را از روبسته -- و سیاست را کنار گذاشته است ( برخلاف نوشته های قبلی اش ) التماس میکند که جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان حمله کند تمام‌ تلاش خود را میکند که از جیب سیاست خارجی ایران به ارمنستان سوبسید دهد تا در مذاکرات احتمالی با آذربایجان دست پر داشته باشد همه را‌متهم میکند تا کسی جسارت ، انتقاد نداشته باشد از طرفی تلاش می‌کند ثابت کند که مردم آذربایجان دیگر شیعه امام حسین محسوب نمی شوند(مگر فرقی بین شیعه و سنی هست ؟ بسیاری از. هموطنان سنی هستند ) از طرف دیگر میخواهد حسینیون را جنبش غالب معرفی کند( در حالی که جنبش نوپایی است و نباید اجازه دهیم با دولت درگیر شده و سرکوب شود) به دولت خط می‌دهد که تجمع بر علیه آذربایجان برگزار کند و ضمنا یک نظامی برجسته سخنرانی کند ( این یعنی تهدید نظامی ) خود را صاحب نظر دلسوز می‌داند در حالی که هر دانش آموخته مبتدی سیاست می‌داند که در چنین وضعیتی (تحریم شدید و بحران اقتصادی و دشمنی جهانی نظام‌ سرمایه داری با ایران) تشنج زدایی شرط عقل و تدبیر است باکو نمی تواند ایران را تهدید کند و هیچ کاردی به استخوان نرسیده --- سیاست گذاران وزارت خارجه در زمان مقتضی جواب هر یاوه گویی را با ادب دیپلماتیک می‌دهند آنانی که با هر دلیلی می‌خواهند ایران را به جنگ و برادرکشی و فتنه بیاندازند اگر جاسوس اجنبی نباشند لااقل بیسواد و بی وجدان هستند
فرشاد ۲۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۱
امروز رهبر جنبش حسینیون هم با ایلنا مصاحبه ای کرده و هشدار مشابهی داده. از جمله گفته:بارها در خصوص راه تورانی یا آنچه من راه انگلیسی- صهیونیستی می‌نامم، گفته‌ایم که باید از زنگزور عبور کند و ترکیه در این موضوع مانند اسب تروای انگلیس است تا اروپای غربی را به چین برساند و زیر نظر انگلیس باشد، این یک واقعیت است. من به یاد دارم که جنگ تازه شروع شده بود، نقشه را در دست می‌گرفتیم و در جلسات مختلف توضیح می‌دادیم که این جنگ قره باغ برای آذربایجان نیست و کاملا حساب شده و علیه ایران است و حتی آن زمان گفتیم که می‌خواهند مرز ایران را بگیرند. بحث دوم، موضوع زنگزور است و اگر این مساله حل شود، پای ترکیه را باز می‌کند چراکه ترکیه عضو ناتو است و آن‌ها می‌توانند بسیار گستاخانه‌تر در قفقاز عمل کنند. روسیه هم سرش در اوکراین گرم است که ما آن زمان حتی جنگ اوکراین را نیز پیش‌بینی کرده بودیم. هر اقدامی که علیه ترکیه شود، سریع ماده ۵ ناتو فعال شده و به جنگی علیه کل ناتو تعبیر خواهد شد و آن زمان است که تسلیحات به سمت آذربایجان سرازیر خواهد شد و در این زمان نیروهای تکفیری که در همه این مدت در داخل کشور حضور داشتند، فعال خواهند شد و علیه ایران عملیات خواهند داشت و مرحله سوم این نقشه تجزیه جمهوری اسلامی ایران است. وی ادامه داد: حتی لازم است به شما بگویم که یکی از پایگاه‌های کردهای تجزیه‌طلب در آذربایجان است. پدر الهام علی‌یف که افسر ک.گ.ب بوده از بانیان پ.ک.ک است و خودشان نیز از کردهای ایزدی هستند. زمانی که اوجالان در ترکیه دستگیر شد، خودش اعتراف کرد که بزرگترین پایگاه ما در جمهوری آذربایجان است. بنابراین این‌ها همه تلاش خود را می‌کنند که پای ترکیه را به منطقه باز کنند، نه اینکه عاشق ترکیه باشند، این کشور در اصل اسب تروا است و همه نقشه برای تجزیه ایران برنامه‌ریزی شده است. ای کاش گوش شنوایی باشد.
مجتبی ۲۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۹
اول پانترکهای وطنی که شدند ستون پنجم و نفوذی اربابشان باکو و ترکیه سرکوب کنید تا به راحتی بتوانید باکو و ترکیه را ادب کنید
کیانوش ۲۸ آبان ۱۴۰۱ | ۲۱:۱۸
آفرین به نظر فرشاد و ننگ به نظر خسرو که میخواهد الهام علیف را علیه السلام نماید
علی ۲۸ آبان ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۱
اذربایجان کشوری نیست که از این تهدیدهای الکی بترسه. اگر کسی جرات حمله به اذربایجان رو داره باید عواقبش رو هم بپذیره.
شوشی شهر من ۲۹ آبان ۱۴۰۱ | ۰۱:۱۱
اقای موحدیان با تحلیلی علمی و واقع بینانه به ناکارامدی دستگاه دیپلماسی کشور در سی سال گذشته در قبال جمهوری اذربایجان و رویکرد ضد ایرانی حاکمان ان اشاره و بر لزوم تغییر آن تاکید نموده اند . واقع گرایی نویسنده که با مستندات زیادی ارائه شده بر طبق معمول به مذاق جریان نفوذی پانترک خوشایند نیامده .این جریان وابسته با انگ جنگ طلبی به نویسنده و همفکران انها سعی در ایجاد تردید در میان مقامت کشور در خصوص لزوم برخورد قاطع در قبال سیاستهای ضد ایرانی دیکتاتور باکو را دارند. جریان مزدور با مظلوم نمایی و حمایت زیرکانه از حاکم باکو در تلاش است تا اقدامات نژاد پرستانه ضد ایرانی و تجزیه طلبانه این رژیم را لاپوشانی کند . اهمیت موارد اشاره شده اقای موحدیان به لحاظ منافع ملی ، حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی کشور از یک سو و نادیده و کم اهمیت جلوه دادن انها توسط حامیان داخلی علیف در سوی دیگر،نشانه عمق وابستگی این مزدوران و دلیل حضور دائمی و ضد ایرانی انها در کامنت های دیپلماسی است.
سعید ۲۹ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۴
تحریکات علی اف مشابه تحریکات زلنسکی است که با تحقیر روسها انها را به جنگ وادار کرد ایران باید صبر پیشه کند و هرگز در دام علی اف صهیونیست نیفتد کمک به مخالفان داخلی و تجهیز انها برای روز مبادا همچنین کمک به ارمنستان برای حفظ توازن قوا لازم است اما تحریکات علی اف را نباید به داخل انتقال داد
هموطن آذربایجانی ۲۹ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۵
آذربایجان جان است
کامران ۲۹ آبان ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۳
جناب موحدیان انقدر کینه ورزی نکنید ، با خودمان میاندیشیم نکند شما در ان کنفرانس سال گذشته در اذربایجان که با مطرح کردن شایعات و جواب الهام علیف مقابل دیگر کارشناسان خارجی شرمگین شدید کینه شخصی گرفته اید ، درثانی الهام علیف موضوع مهمی نیست مردم اذربایجان هستند که برای ما مهم هستند ، این تحریک شما به جنگ و عداوت جای سوال دارد. و همانگونه که امروز اقای ولایتی گفت مردمی نزدیکتر به مردم ایران مانند جمهوری اذربایجان وجود ندارد و بعضی شایعه افکنان درصدد القای تهدید و جنگ ایران علیه اذربایجان هستند
اصغر دادرس ۲۹ آبان ۱۴۰۱ | ۱۸:۲۴
خوب پیام منو منتشر نکردید، اشکالی ندارد. اما این قدر بها ندید به این موحدیان کینه توز و دشمن منافع ملی ایران عزیزمان. سایت دیپلماسی ایرانی بسیار مورد علاقه بنده است دوست ندارم ارزش سایت را با مطالب زرد و بی کلاس پایین بیاورید.
کیانوش ۳۰ آبان ۱۴۰۱ | ۰۰:۲۵
درود به شوشی شهر من. همانند موشک های سپاه پاسداران (گارد جاویدان ایران) نقطه زنی کردید. هر کسی که با ایران درافتاد با موشک های هایپرسونیک برافتاد
یاشار ۳۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۹
کارشناس دولتی بسیار به نفع ایران میدونن که جمهوری آذربایجانم بکنن مثل یمن و عراق... بنظر میرسه بی ثبات سازی و ناامن سازی تو ژن آقای استاد دانشگاهه... شما که از بکار بردن اسم کشور ابا دارین چرا دهن باز میکنی جناب موحدیان
رضا ۳۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۷
با نوشته‌های بسیار سطحی موحدیان و برخی دیگران بوده که جمهوری اسلامی در سیاست خارجی به این شکل به مشکل برخورد کرده است این اشخاص بسیار احساسی و دور از واقعیت و البته درک سیاسی مینویسند این نوشته‌ها نهایتا در حد مقالات وبلاگی یک نوجوان ملیگراست
به کامران ۳۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۹
نزدیکترین مردم به ایران همزبانان ایرانی در شرق هستند که نه انگلیس و نه امریکا و نه شوروی و نه ترکیه (برخلاف باکو)قادر به عوض کردن فرهنگ زبان و هویت انها شد و بیشترین قرابت فرهنگی تاریخی اجتماعی سیاسی و مدنی با ایران دارند از مشاهیر و شعرا تا اثار باستانی و تاریخی القای تهدید باکو علیه ایران واقعیت محض است نه شایعه و مردم باکو دنبال رو همان حاکم خود هستند نه خلاف ان وگرنه احتمال برکناری الهام وجود داشت الانم شده استحاله و مسخ ترکیه و سیاست پانترکی ان
یونس ۱۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۱
به خسرو شما که دم از اتحاد و برادری زدید و نتیجه خوبی و حمایت یکطرفه رو تحویل گرفتید با بیسواد خواندن نقد بجای کارشناسان، خودتون رو حق به جانب نشون ندین لطفا. دنیای سیاست دنیای پیچیده ای هست و باید طوری تدبیر بشه که شاهد گزافه گویی های اینچنینی از طرف کشوری که در اصل پاره ای از تن ایران هست نباشیم. ائمه جمعه ما بعد از مراسمات مذهبی ده بار یا الله گفته و اولین دعا رو برای آزاد سازی قره باغ میکردن، این هم شد نتیجش. باید در سیاست خارجی با آذربایجان تجدید نظر بشه و این عین واقعیته
یوسف ۱۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۹
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد علیف آنقدر به این گنده گویی های خودش ادامه بده که در نهایت صبر ها لبریز و خاکش بین روسیه و ایران تقسیم بشه