بررسی اقدام تروریستی در استانبول

انتخابات آینده ترکیه چگونه تحت تاثیر مطامع اردوغان قرار می گیرد؟

۲۵ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۵۸۶۶ خاورمیانه انتخاب سردبیر
حسن صادقیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حزب حاکم عدالت و توسعه و شخص اردوغان به شدت نگران نتایج انتخابات است؛ چراکه طبق نظرسنجی های مختلف، اکثر جامعه ترکیه نسبت به وضعیت اقتصادی ترکیه اظهار نارضایتی دارند و مسبب این وضعیت را سیاست های حزب عدالت و توسعه می دانند. همچنین تشدید روند اقتداگرایی در حزب حاکم و حذف منتقدین، زمینه نارضایتی هم طیفی های این جریان سیاسی را هم فراهم نموده و بدین تریب از مشروعیت و مقبولیت آن کاسته شده است. لذا به منظور جبران این ضعف و کاستی، رهبران سیاسی حزب عدالت و توسعه دست به اقدامات غیرعادی و ضددموکراتیک می زنند.
انتخابات آینده ترکیه چگونه تحت تاثیر مطامع اردوغان قرار می گیرد؟

نویسنده: دکتر حسن صادقیان، تحلیلگر مسائل سیاسی ترکیه

دیپلماسی ایرانی: اقدام تروریستی و هدف قرار دادن انسانهای بی گناه در هر نقطه از جهان به شدت محکوم است؛ اما به نظر می رسد اینگونه اقدامات در برخی نظام های سیاسی به عنوان یک ابزار سیاسی هم مورد بهره برداری قرار می گیرد؛ رژیم های هیبریدی (چند رگه) از جمله چنین نظام هایی است که در بازه های زمانی خاص، نظیر «انتخابات» با اقدام تروریستی در عرصه داخلی و لشکرکشی و تهاجم نظامی در عرصه خارجی تلاش می کنند فضای سیاسی کشور را ملتهب کنند و بدین ترتیب زمینه را برای کسب آرای طیفی از جامعه که همواره به مسئله «امنیت» اولویت قائل هستند، جلب کنند.

کمتر از 7 ماه دیگر (احتمالا 14 می 2023) قرار است انتخابات سرنوشت ساز و حیاتی ریاست جمهوری ترکیه برگزار شود؛ انتخاباتی که هم برای حزب حاکم عدالت و توسعه و شخص رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری فعلی ترکیه، هم برای بلوک اپوزیسیون از اهمیت به سزایی برخوردار است.

اگر اردوغان پیروز رقابت ریاست جمهوری شود، طبق تغییرات قانون اساسی سال 2018، برای دو دوره به عنوان رئیس جمهور در رأس هرم سیاسی باقی خواهد ماند و این اتفاق، شرایط ایده الی فراهم خواهد کرد تا وی بدون هیچ گونه مانعی به اهداف خود در عرصه داخلی، منطقه‏ای و بین المللی دست یابد.

اگر بلوک اپوزیسیون پیروز رقابت انتخاباتی شود، از سلطه دو دهه ای حزب عدالت و توسعه رهایی خواهند یافت و بدین تریب فضای سیاسی جدید برای حفظ و تقویت جایگاه حزبی و جریانی احزاب اپوزیسیون فراهم خواهد شد و به عنوان یک آلترناتیو که صلاحیت و مشروعیت حکومت و حاکمیت بر جامعه ترکیه را دارد، بار دیگر در نزد افکار عمومی ترکیه و جهان مطرح خواهد شد. بنابراین، این دوره از انتخابات ترکیه، شاید به مثابه پیچ تاریخی است که نقطه عطفی در تاریخ ترکیه قلمداد خواهد شد؛ پیروزی هر کدام، سرنوشت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دینی و ...جدیدی خلق خواهد کرد.

حزب حاکم عدالت و توسعه و شخص اردوغان به شدت نگران نتایج انتخابات است؛ چراکه طبق نظرسنجی های مختلف، اکثر جامعه ترکیه نسبت به وضعیت اقتصادی ترکیه اظهار نارضایتی دارند و مسبب این وضعیت را سیاست های حزب عدالت و توسعه می دانند. همچنین تشدید روند اقتداگرایی در حزب حاکم و حذف منتقدین، زمینه نارضایتی هم طیفی های این جریان سیاسی را هم فراهم نموده و بدین تریب از مشروعیت و مقبولیت آن کاسته شده است. لذا به منظور جبران این ضعف و کاستی، رهبران سیاسی حزب عدالت و توسعه دست به اقدامات غیرعادی و ضددموکراتیک می زنند.

به تعبیر دیگر، حزب عدالت و توسعه که سالهاست از ویژگی های یک نظام سیاسی هیبریدی برخوردار است و در انتخابات گذشته همواره از برخی ویژگی ها نظیر تقلب در انتخابات، امنیتی کردن فضای انتخاباتی، توسعه طلبی و نظامیگری در عرصه خارجی، فضاسازی تنش آلود با همسایگان و برخی کشورهای خارجی بهره برده است؛ به نظر می رسد اقدام تروریستی میدان تقسیم استانبول هم در این راستاست و بعید نیست در روزهای آتی هم شاهد تکرار چنین وقایع تروریستی باشیم.

شایان ذکر است اگر دولت ترکیه با این بهانه که عامل حمله تروریستی وابسته به گروه تروریستی کُرد (پ ک  ک) بوده، به دنبال حمله نظامی به برخی از شهرهای سوریه و عراق هم باشد، بازهم هدف اصلی «فضاسازی انتخاباتی» است و رهبران سیاسی ترکیه می خواهند مردم را بار دیگر نسبت به «امنیت داخلی» نگران کنند و بدین ترتیب فضا را برای جلب آراء مردم به ویژه ملی گرایان که طی سال های اخیر ظهور و بروز بیشتری در فضای انتخاباتی ترکیه دارند،  فراهم کنند.

کلید واژه ها: ترکیه استانبول انفجار استانبول رجب طیب اردوغان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه تروریسم تروریست حمله تروریستی استانبول


( ۱۴ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۵ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۲
نمیتوان پذیرفت که نبود امنیت در ترکیه بسود پرزیدنت اردوغان در انتخابات هفت ماه دیگر خواهد بود۔ برعکس عدم امنیت نقطه ضعفی برای پرزیدنت اردوغان در انتخابات است۔وامتیاز برای دیگران ۔اگر دولت اردوغان منافعی در سوریه وعراق را تعقیب میکند به ان دولتها مربوط میشود۔ما باید تقویت کننده حل اختلافات انها بروش سیاسی باشیم۔هم بستگی ایران وترکیه مخالفان قدرتمندی دارد۔ترکیه مسلمان عضو ناتو برای کشورهای مسلمان منطقه نعمتی است۔باید این نعمت یا سعی وکوشش همگانی حفظ شود۔
به ابراهیم قدیمی ۲۵ آبان ۱۴۰۱ | ۱۹:۵۱
بعیده خودت باشی .نقدهای منصفانه تو در 2ماه قبل با نقدهای یکطرفه امروزت نمی خونه ؟؟؟؟ناامنی امروز ترکیه نوعی باجگیری از ترس مردم و فروش امنیت به انهاست .حربه ای که در انتخابات دوم بوش پسر به سود انها شد .اقتصاد و سیاست ترکیه به افول است و قدرت مانوری کمی دارد فقط کارت امنیت میماند برای چانه زنی .منافع اردوغان در سوریه و عراق در جهت خلاف ان کشورها و هزینه برای ایران است .ترکیه کشور به ظاهر مسلمان و اصولا سکولار و قوم گرا شده ستون پنجم غربیها در کشورهای اسلامی و پیش برنده برنامه های اربابهای غربی و امریکایی ترکیه مانند عربستان ماند دولبه قیچی هستند برای تجزیه و نابودی اسلام و کشورهای اسلامی .تا به حال نپرسیدی چرا کلوپ مسیحی ناتو باید ترکیه مسلمان را در خود جای دهد؟؟؟؟؟؟؟؟انهم بازمانده وارث و تاج و تخت عثمانی؟؟؟؟؟این عضویت ترکیه در ناتو شده نغمت و عذاب در کشورهای اسلامی (عراق و سوریه و....)
خسرو ۲۵ آبان ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۷
انتخابات ترکیه با توجه به واقعی و صحیح بودنش برای همه همسایه ها مهم است ولی اقتصاد معیار اول انتخاب در ترکیه است که اردوغان تلاش میکند با سامان دادن به اوضاع اقتصادی ، حمایت قشر متوسط و ضعیف را بدست آورد سایر معیارها نظیر امنیت و ملی گرایی و دینداری و لاییسته ، مخاطب های خود را دارد بدین جهت است که جلب رضایت قشر متوسط و فقیر اولویت اول اردوغان و مخالفت است
ابراهیم قدیمی ۲۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۴
به یاد می اورید ان تروریست مسجد نیوزلندی پس از کشتار دهها نفر درمسجد چه فریاد میزد۔ خواسته های او از ترکیه در حد خواسته های اسرائیل وبیشتر از فلسطینی ها بود۔مشت نمونه خروار است۔
خان اوغلان خدایی تحلیلگر سیاسی اقتصادی ۲۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۹
اردوغان قابل مقایسه با دروغ‌های ترک ..داوداوغلو .قلیچداراوغلو.امام اوغلو و..نیست.او مرد سیاست و یک آتای سیاست در نوع خود است که در آغاز فعالیت به عنوان ساحر ،معجزه گر و..از سوی اعضای اروپا لقب گرفت.در دوره ترامپ همچون شخصی مطرح گردید که می تواند بازی شطرنج سیاست را در صورت احساس تهدید به ضرر رقیب تغییر دهد به همین جهت ترامپ بسیار احتیاط می کرد.او توانست سناریوی هدایت شده به سمت جنگ ترکیه و روسیه را پس از سقوط جنگنده روسی در مرز ترکیه تغییر دهد.تنش ها در لیبی با چند جبهه را مدیریت نماید.و از تبدیل شدن تهدید داعش در سوریه به تهدید پ.ک.ک و حامیان آنها علیه ترکیه با تحول و تغییر ژئوپولتیکی در شمال سوریه تا حدودی پیشگیری و آن را مدیریت نماید.در زمان جنگ روسیه و اوکراین پس از خلا انرژی جهانی"گاز" تدبیر مناسبی برای همسو کردن ژئوپولتیک خزر سیاه و قفقاز جنوبی در راستای همبستگی چندجانبه منافع اکوپولیتیک ترکیه و اروپا و گرجستان و.. را تدبیر می نماید.و در صورت پیروزی در انتخابات ، نتایج سیاست ها در دریای مدیترانه ، خزر ، سیاه و مرزهای ترکیه را در راستای منافع ملی کشورش مدیریت خواهد کرد.