شکاف کانبرا - تل آویو

تغییر نگاه استرالیا و خشم اسرائیل

۲۷ مهر ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۵۲۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
تصمیم اخیر کانبرا به شکاف سیاسی و دیپلماتیک با تل آویو منجر شده است. در این رابطه استرالیا از به رسمیت شناختن قدس غربی به عنوان پایخت اسرائیل صرف نظر کرد و زبانی را که دولت اسکات موریسون، نخست وزیر سابق استرالیا بعد از انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به قدس در پیش گرفته بود، تغییر داد.
تغییر نگاه استرالیا و خشم اسرائیل

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: تصمیم اخیر کانبرا به شکاف سیاسی و دیپلماتیک با تل آویو منجر شده است. در این رابطه استرالیا از به رسمیت شناختن قدس غربی به عنوان پایخت اسرائیل صرف نظر کرد و زبانی را که دولت اسکات موریسون، نخست وزیر سابق استرالیا بعد از انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به قدس در پیش گرفته بود، تغییر داد.

چه چیزی تغییر کرد؟

اصلاحات و تغییرات دستگاه سیاست خارجی استرالیا در خصوص بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل عملا بر تشکل دولت رسمی فلسطینی تاکید دارد. 

در همین خصوص و به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، وزارت خارجه استرالیا در چند روز گذشته دو جمله را از وب سایت خود حذف کرد که چهار سال پیش بعد از آنکه موریسون، نخست وزیر سابق استرالیا از سیاست جدید کشورش رونمایی کرد، این عبارت‌ها برای اولین بار اضافه شده بودند.

در متن جملات حذف شده آمده است: «در راستای این سیاست بلندمدت، استرالیا در دسامبر ۲۰۱۸ قدس غربی را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، چراکه قدس مقر کنست و بسیاری از نهادهای دولت اسرائیل است.»

در این متن همچنین قید شده است که «استرالیا مشتاقانه منتظر انتقال سفارت خود به قدس غربی در زمانی که انجام این امر عملی باشد و پس از تعیین وضعیت نهایی راه حل تشکیل دو کشور است.»

وزارت امور خارجه استرالیا تاکید کرد که استرالیا متعهد به راه حل دو کشوری است که در آن اسرائیل و یک کشور فلسطینی، در صلح و امنیت، در مرزهای شناخته شده بین المللی خود همزیستی کنند.

در گزارش روزنامه گاردین تاکید شد، استرالیا تنها پس از مشخص شدن وضعیت نهایی راهکار تشکیل دو کشوری تمایل دارد سفارتش را به قدس غربی منتقل کند.

پنی وونگ، وزیر امور خارجه استرالیا هم اعلام کرد که حزب متبوعش، حزب کارگر (گروه چپ میانه) از به رسمیت شناختن یکجانبه قدس به عنوان پایتخت اسرائیل حمایت نمی‌کند و این موضوع را در دولت منعکس خواهد کرد. وزیر امور خارجه استرالیا روز سه شنبه اعلام کرد که دولت استرالیا تصمیم کابینه قبلی درباره به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را لغو می‌کند.

  از احضار تا اعتراض

پس از این اقدام دولت کانبرا، وزارت امور خارجه اسرائیل، سفیر استرالیا را احضار کرد. وزارت امور خارجه اسرائیل دیروز سه شنبه طی بیانیه ای تصریح کرد: «اسرائیل تاسف عمیق خود را از تصمیم دولت استرالیا که برخاسته از ملاحظات سیاسی کوته اندیشانه است، ابراز می دارد.»

 پس از این احضار، یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل هم تصمیم استرالیا را شتابزده خواند و به آن اعتراض کرد. لاپید این اقدام دولت کانبرا را واکنشی عجولانه خواند و در همین باره گفت: «ما فقط می‌توانیم امیدوار باشیم که دولت استرالیا با مسائل دیگر جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر برخورد کند.»

لاپید اعلام کرد: «با توجه به نحوه اتخاذ این تصمیم در استرالیا، به عنوان پاسخی شتابزده به گزارش نادرست رسانه‌ها، تنها می‌توان امیدوار بود که دولت استرالیا سایر امور را با جدیت و حرفه‌ای تر مدیریت کند.»

در بیانیه نخست وزیر و وزارت امور خارجه اسرائیل تاکید شده که تایید یا رد دیگر کشورها بر تصمیم این رژیم برای انتقال سفارت به بیت‌المقدس تاثیری نخواهد داشت.

موشه لئون، شهردار اسرائیلی بیت المقدس نیز با ابراز خشم از تصمیم استرالیا، این اقدام کانبرا را برای (احقاق حقوق فلسطینی‌ها) بی فایده توصیف کرد./ایران

کلید واژه ها: استرالیا اسرائیل بیت المقدس یائیر لاپید


( ۸ )

نظر شما :