نتانیاهو و موج سواری علیه لاپید

کاریش و عمیق تر شدن گسل ها در اسرائیل

۱۲ مهر ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۵۰۰۹ اخبار اصلی خاورمیانه
به دنبال انتشار اخباری مبنی بر توافق احتمالی میان اسرائیل و لبنان در پرونده ترسیم مرزهای دریایی، گسل سیاسی و جنگ لفظی میان سران و احزاب اسرائیلی در حال اوج گرفتن است که بخشی از آن به فضای انتخبات زودهنگام پارلمانی در سرزمین های اشغالی باز می گردد. 
کاریش و عمیق تر شدن گسل ها در اسرائیل

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به دنبال انتشار اخباری مبنی بر توافق احتمالی میان اسرائیل و لبنان در پرونده ترسیم مرزهای دریایی، گسل سیاسی و جنگ لفظی میان سران و احزاب اسرائیلی در حال اوج گرفتن است که بخشی از آن به فضای انتخبات زودهنگام پارلمانی در سرزمین های اشغالی باز می گردد. 

دوباره موج سواری نتانیاهو

در فضای رقابت های انتخاباتی بنیامین نتانیاهو به عنوان چهره محوری جریان اپوزیسیون در حزب لیکود از هر فرصتی برای حمله به دولت اتئلافی بنت – لاپید نهایت استفاده را می برد. در همین راستا  پس از توافقات اولیه بر سر ترسیم مرز بین لبنان و اسرائیل در میدان نفتی و گازی کاریش دوباره نتانیاهو حمله علیه لاپید را برای افزایش نفوذ و ارتقای جایگاه سیاسی خود کلید زده است. به همین دلیل اکنون ذیل شکاف سیاسی در اسرائیل، مقامات همدیگر را به شکست دربرابر حزب‌الله لبنان متهم کرده‌اند. 

نتانیاهو در سخنانی عنوان داشت: «نخست وزیر کنونی اسرائیل تسلیم تهدیدات دبیرکل حزب الله لبنان شده است. یائیر لاپید به صورت شرم آوری تسلیم تهدیدات سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان شد. ای شهروندان اسرائیل لاپید زمین دارای حاکمیتی را به همراه میدان گازی بزرگی که متعلق به شماست به حزب الله می‌دهد. او این کار را بدون مذاکره‌ای در کنست (پارلمان اسرائیل) و بدون همه پرسی انجام می‌دهد. لاپید اختیار این را ندارد که اراضی دارای حاکمیت را به یک کشور دشمن تحویل بدهد.»

نتانیاهو در ادامه این سخنا حتی دست به تهدید هم زد و تصریح کرد: «اگر توافق ترسیم مرزهای دریایی با لبنان به صورت غیرقانونی انجام شود ما مجبور به اجرای آن نخواهیم بود. اول نوامبر ما با رهبری قدرتمند و لایقی که بتواند امنیت ما را حفظ کند به اسرائیل بازمی‌گردیم.»

البته دیگر شخصیت های اسرائیلی هم نگاهی مشابه با نتانیاهو دارند. در همین باره به نوشته روزنامه عبری زبان معاریو، آموس یادلین، رئیس سابق دستگاه اطلاعات اسرائیل اظهار کرد: «استانداردهای توافق درباره تعیین مرزهای دریایی نه در اسرائیل و نه در لبنان منتشر نشدند و فرض نزدیک به واقعیت این است که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به هر آنچه می‌خواست، رسیده و به همین دلیل او احساس رضایت دارد.»

واکنش ها

این ادعاهای نتانیاهو واکنش مقامات فعلی دولت اسرائیل را به دنبال داشت. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل هم در سخنانی به اظهارات یکشنبه بنیامین نتانیاهو پاسخ داد.

وی خطاب به نتانیاهو گفت: «۱۰ سال است که در تلاش برای دستیابی به توافق ترسیم مرزها شکست خورده‌ای.» لاپید از نتانیاهو خواست که با اظهاراتش به منافع امنیتی اسرائیل آسیب نرساند و با پیام‌های غیرمسئولانه به حزب‌الله کمک نکند. 

البته اظهارات نتانیاهو واکنش بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل را هم به همراه داشته است. گانتس در این باره تاکید کرد که ملاحظات سیاسی نتانیاهو را به این سمت و سو و اتخاذ چنین مواضعی هدایت می‌کند.

جزئیات توافق

تا به اکنون جزئیات توافق مرزی رسانه ای نشده است، اما یک منبع آگاه و عالی رتبه لبنانی که نخواست نامش فاش شود، روز شنبه اظهار کرد: «پیشنهاد میانجی آمریکایی درباره ترسیم مرزهای دریایی با اسرائیل مثبت است و در آن حقوق لبنان در میدان قانا و خط ۲۳ مرز دریایی و میدان‌های گازی (واقع در مرزهای آن) به شکل کامل حفظ شده است.»

این منبع در ادامه گفت: «پیشنهاد ارائه شده اصولا مثبت است و شرکت فرانسوی توتال می‌تواند (طبق توافقی که قبلا با بیروت امضا کرده بود) کار حفاری گاز در میدان‌های گازی لبنان را آغاز کند.»

در آن سو شبکه کان در اسرائیل نیز به نقل از یک مسئول سیاسی عنوان داشت که لاپید و گانتس با متن پیشنهادی موافقتند. لذا جدول زمانی برای توافق احتمالی میان اسرائیل و لبنان کوتاه‌تر شده است و شرکت «انرجین» (شرکت صاحب امتیاز حفاری در میدان کاریش) می‌خواهد حفاری را در اواسط ماه جای میلادی (اکتبر) آغاز کند. این شرکت نفتی و گازی در حال حاضر برای آزمایش جریان معکوس گاز از ساحل به سکو، آماده می‌شود./ایران

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو یائیر لاپید بنی گانتس سید حسن نصرالله حزب الله لبنان میدان کاریش لبنان


( ۹ )

نظر شما :