ایران به دقت امریکا را در خلیج فارس زیر نظر دارد

طرح نظارت دریایی امریکایی - عربی زیر ذره‌بین تهران

۱۴ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۴۳۹۷ اخبار اصلی خاورمیانه
آب های خلیج فارس صحنه قاچاق و فعالیت های اطلاعاتی شدیدی است که ایران را در برابر رقبای منطقه ای خود در شبه جزیره عربی قرار می دهد.
طرح نظارت دریایی امریکایی - عربی زیر ذره‌بین تهران

نویسنده: ژوآن پونا

دیپلماسی ایرانی: متحدان امریکا به همراه نیروی دریایی این کشور در برنامه موشک های هدایت شونده شرکت می کنند.

چهارشنبه سی و یکم اوت نیروی دریایی امریکا عملیات ایران که پهپادهای نظارتی این کشور را در خلیج فارس هدف قرار داد، فاش کرد. تصاویر منتشر شده از سوی فرماندهی امریکا نشان می‌دهد که یک شناور پشتیبانی با پرچم ایران، یک کشتی بدون سرنشین متعلق به نیروی دریایی امریکا را که در آب‌های بین‌المللی خلیج فارس نظارت و کنترل می‌کرد، یدک می‌کشد.

تهران سعی کرده کشتی بدون سرنشین کاوشگر Saildrone را که یکی از 100 کشتی هدایت شونده است که فرماندهی ناوگان پنجم امریکا امیدوار است در خلیج فارس و دریای سرخ مستقر کند تا توانایی های نظارتی خود را افزایش دهد، توقیف کند.

آب های خلیج فارس صحنه قاچاق و فعالیت های اطلاعاتی شدیدی است که ایران را در برابر رقبای منطقه ای خود در شبه جزیره عربی قرار می دهد.

با وجود هر گونه امتیازی که ممکن است دولت بایدن برای تحقق توافق هسته ای جدید با ایران بدهد، به نظر نمی رسد که این چشم انداز تلاش های پنتاگون را برای حفظ برنامه های امنیتی خود در منطقه کاهش دهد. بنا بر اظهارات معاون دریاسالار برد کوپر امریکا در حال همکاری نزدیک با بحرین، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اسرائیل برای ایجاد برنامه ای موازی با سرمایه گذاری در زمینه دفاع هوایی کشورهای عضو پیمان ابراهیم است. 

منابع مالی امریکا در نظر دارد برای ساختار دفاع هوایی کشورهایی که از سوی ایران تهدید می شوند، کمک کند. برنامه رصد دریایی نیز برنامه ای مشابه این خواهد بود، اما با این هدف که آنچه را که در خلیج فارس می گذرد بهتر رصد کند. 

به نقل از وال استریت ژورنال تحلیلگران دفاعی که توانستند از تأسیسات ناوگان پنجم در بحرین بازدید کنند، معتقدند که احتمال تجهیز آنها به سامانه‌های تسلیحاتی در آینده نزدیک وجود دارد.

ایران نیز در حال استقرار امکانات زیادی در آب های خلیج فارس برای پاسخ به رقبای منطقه ای خود است. تنگه هرمز یک مسیر ترانزیتی برای کشتی‌های باری ایرانی است که مقصد بسیاری از آنها گاهی یمن است. به عنوان بخشی از حمایتش از شورشیان حوثی، مسیر دریایی برای ایران برای تامین نیاز شورشیان ضروری بود.

از آغاز جنگ یمن رهگیری کشتی‌های با پرچم ایران با تجهیزات نظامی چند برابر شده است. حتی با امضای آتش‌بس بین نیروهای دولتی و شورشیان، کشتی‌های باری از ایران به روال خود ادامه دادند.

برنامه جدید امریکا مقابله با حملات پهپادهای ایرانی است که متهم شده اند مسبب بمب گذاری کشتی های تجاری اسرائیلی اند که باعث کشته شدن دو نفر در سال 2021 شد.

منبع: آتالایار / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا تقابل ایران و امریکا توقیف کشتی خلیج فارس منطقه خلیج فارس ایران و کشورهای همسایه ایران و کشورهای عربی


( ۵ )

نظر شما :