معاون اردوغان: روابط آنکارا با دمشق ممکن است به تعامل مستقیم تبدیل شود

۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۵ کد : ۲۰۱۳۹۶۳ سرخط اخبار

رسانه‌های ترکیه‌ای به نقل از معاون رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه اعلام کردند، ممکن است روابط آنکارا با دمشق به روابطی مستقیم تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه زمان ترکیه، حیاتی یازیجی، معاون رجب طیب اردوغان، رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه اظهار کرد: ممکن است روابط آنکارا با دمشق پس از پیشرفت و ارتقا به سطحی بالاتر، به روابطی مستقیم تبدیل شود.

یازیجی گفت: با وجود اینکه روابط دیپلماتیک میان آنکارا و دمشق از سال ۲۰۱۲ قطع شده‌ اما به گفته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دیدارهایی در سطح سرویس‌های اطلاعاتی دو کشور برگزار شده است.

این اظهارات یازیجی پس از آن بود که مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه فاش کرد سال گذشته در بلگراد، پایتخت صربستان دیداری با فیصل مقداد، همتای سوری خود داشته و بر لزوم برقراری آشتی میان اپوزیسیون و دولت سوریه تاکید کرده و گفته، "بدون دستیابی به این امر صلح پایدار در سوریه وجود نخواهد داشت."

این اظهارات چاووش اوغلو خشم اپوزیسیون سوریه را به دنبال داشت و آنها در شهرهای تحت کنترل شبه‌نظامیان مورد حمایت ترکیه در شمال سوریه، تظاهراتی را علیه ترکیه به راه انداختند.

معاون اردوغان در مصاحبه‌ای با روزنامه خبرگلوبال گفت: حل مسائل ابعاد مختلفی دارد اما گفت‌وگو مهمترین بُعد را در حل مشکلات مربوط به روابط بین‌المللی تشکیل می‌دهد.

یازیجی افزود: گفت‌وگو به صورت مستقیم یا غیرمستقیم؛ تا امروز گفت‌وگو به صورت غیرمستقیم و در سطحی مشخص انجام می‌شد و امروز این سطح تا حدودی افزایش یافته و فضایی که با این افزایش سطح در آینده ایجاد خواهد شد، در بیرون آمدن از باتلاقی که از ۱۱ سال قبل در سوریه به وجود آمده، نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

معاون رئیس حزب عدالت و توسعه حاکم در ترکیه در پاسخ به سوالی درباره احتمال دیدار اردوغان و بشار اسد، همتای سوری او تصریح کرد: نمی‌توان مطمئن بود که این دیدار اتفاق نخواهد افتاد. این موضوع از سطح مشخصی آغاز خواهد شد و احتمالا در آینده توسعه پیدا می‌کند.

در همین زمینه یک روزنامه‌نگار ترکیه‌ای به تازگی مدعی شده بود که رئیس حزب چپ‌گرای وطن، برای دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه سفری به این کشور خواهد داشت.


( ۵ )

نظر شما :