ارمنستان باید تسلیم واقعیت موجود شود

دالان زنگزور: مسیر تازه حمل و نقل زمینی بین آسیا و اروپا

۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۳۸۶۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
درباره اهمیت دالان زنگزور باید گفت این دالان به کوتاه ترین مسیر حمل و نقل زمینی بین اقیانوس آرام و اطلس و همچنین نطقه تلاقی جنوب به  شمال و شرق به غرب تبدیل خواهد شد. دالان زنگزور به گسترش حمل و نقل زمینی و مرتبط ساختن اروپا و آسیا به یکدیگر خواهد انجامید. 
دالان زنگزور: مسیر تازه حمل و نقل زمینی بین آسیا و اروپا

نویسنده: اناستازیا لاورینا Anastasia Lavrina 

دیپلماسی ایرانی: حل مناقشه قره باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در نتیجه جنگ 44 روزه بین دو کشور، وضعیت ژئوپلیتیک در منطقه را کاملا دگرگون ساخته و فرصت های جدید متعددی فراهم آورده و گشوده شدن دالان های حمل و نقل زمینی به عمده ترین موضوع مورد بحث در منطقه تبدیل شده است. 

یکی از مهمترین مسیرهای حمل و نقل زمینی، دالان زنگزور است که جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را از طریق ارمنستان به روسیه و ترکیه متصل و زمینه را برای ارتباط آسیا، اروپا و خاورمیانه با یکدیگر فراهم می سازد. 

این طرح نه فقط فرصت های تازه و گوناگون اقتصادی به وجود خواهد آورد، بلکه به برقراری صلح پایدار در منطقه جنوب قفقاز نیز کمک خواهد کرد. 

درباره اهمیت دالان زنگزور باید گفت این دالان به کوتاه ترین مسیر حمل و نقل زمینی بین اقیانوس آرام و اطلس و همچنین نطقه تلاقی جنوب به  شمال و شرق به غرب تبدیل خواهد شد. دالان زنگزور به گسترش حمل و نقل زمینی و مرتبط ساختن اروپا و آسیا به یکدیگر خواهد انجامید. 

گسترش حمل و نقل زمینی و راه آهن در مسیر دالان زنگزور در دیدار زمامداران ارمنستان و جمهوری آذربایجان در بروکسل مورد بررسی قرار گرفت. اتحادیه اروپا و آمریکا به شدت از اجرای این طرح حمایت می کنند. واشنگتن آمادگی خود را برای کمک به توسعه مسیر حمل و نقل زمینی زنگزور اعلام کرده است.  

از زمان پایان درگیری نظامی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دولت ترکیه از گشایش دالان زنگزور حمایت و برای برقراری روابط میان باکو و ایروان که بر اثر جنگ قطع شده تلاش کرده است. روز 21 ژوئیه، استانبول میزبان روسای مجالس جمهوری آذربایجان، پاکستان و ترکیه بود. رئیس مجلس ترکیه در سخنرانی خود در همایش استانبول گفت، دالان زنگزور، به رونق اقتصادی منطقه کمک خواهد کرد. 

با بازگشایی دالان زنگزور، امکان دسترسی ترکیه به حوزه دریای خزر فراهم می شود و این دالان به یکی از کوتاه ترین مسیرهای حمل و نقل زمینی بین ترکیه، آسیای میانه و چین تبدیل خواهد شد.

کشورهای آسیای میانه با توجه به جنگ روسیه و اوکراین خواستار دسترسی به مسیری تازه برای حمل ونقل زمینی بین این منطقه و اروپا هستند. با راه اندازی راه آهن باکو- تفلیس – قارص و گشایش دالان زنگ زور، موافقتنامه ای برای حمل و نقل زمینی بین کشورهای منطقه امضا خواهد شد.  

این دالان، ارتباط زمینی بین دریای سیاه، قفقاز، آسیای میانه با هند، چین و دیگر کشورهای شرق و جنوب آسیا را فراهم خواهد آورد. 

گشایش دالان زنگزور به عادی شدن روابط میان ترکیه و ارمنستان نیز کمک خواهد کرد. رهبران دو کشور آمادگی خود را برای بهبود مناسبات دو جانبه اعلام کرده اند. حمایت ترکیه از جمهوری آذربایجان در جنگ دوم قره باغ که به بازپس گیری این منطقه از ارمنستان انجامید روابط میان آنکارا و ایروان را که تیره بود تیره تر ساخت. اما از زمان پایان درگیری گام هایی در جهت بهبود روابط دو کشور برداشته شده است. مقامات ترکیه ترجیح می دهند به جای سخن گفت از عادی شدن روابط این کشور با ارمنستان از گام برداشتن در مسیر اعتمادسازی بین دو طرف سخن بگویند.  

تا کنون دولت ارمنستان به بهانه های مختلف از بازگشایی دالان زنگزور خودداری کرده اما با حمایت قدرت های بزرگ بین المللی از گشایش این دالان که برای سه دهه در واقع مسدود بوده است، انتظار می رود در آینده نزدیگ گام های مهمی در جهت بازگشایی و توسعه این مسیر راهبردی حمل و نقل جاده ای در منطقه برداشته شود.     

منبع: دیلی صباح / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دالان زنگه زور جمهوری آذربایجان آذربایجان نخجوان ارمنستان آذربایجان و ترکیه آذربایجان و ارمنستان آذربایجان و نخجوان


( ۵۶۸ )

نظر شما :

وحید ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰
روزنامه دیلی صباح در کشور ترکیه منتشر می‌شود و مطمعنا" منافع ترکیه رو دنبال می‌کند
حسین انصاری ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۵۵
بعضی گذرگاها طی قرون گذشته چنان در جغرافیای اقتصادی سیاسی .. ملتها و کشورهای منطقه وجهان نقش واثر ایفا کرده که دیگر از محدوده اختیار یک یا چند کشور خارج شده بلکه تبدیل به یک راه یا گذر بین المللی شده مثل تنگه هرمز،جبل الطارق،باب المندب، کانال سویز، ووو پس زنگزور نتنها برای اهالی منطقه بلکه برای ارتباط شرق وغرب یک راه یا دالان بین المللی است. پس انها که برای خوشخدمتی و خودشیرینی به اربابان مسیحی کاسه داغتر از اش شده اند یقین بداند که مشغول قمار بسیار خطرناکی هستند.
ش.ع ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۰:۴۷
بازگشایی این مسیر کلا به ضرر ایران هست واتصال باکو به نخجوان بهتر است از خاک ایران باشد وپای کشورهای ترکیه اسراییل وامریکا باید از این منطقه قطع شود.این هم به ضرر ایران وهم به ضرر روسیه خواهد بود.
م زس ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۳:۰۲
اگر اذربایجان مرز ما با ارمنستان را ازبین ببره کار ایران دراینده خیلی سخت خواهد شد ایران نباید اجازه بده باکو مرز بین المل را بهم بزنه هرگز وهرگز
یاشار ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۶
به همین خیال باشید که ارتباط ایران با اروپا را بخواهید قطع کنید ، زنگزور منگزور گیرمز آرزوی تسلط بر قفقاز با حضور ایران و روسیه سرابی بیش نیست. درضمن خود نخجوان و آذربایجان شمالی هم به زودی به آغوش میهن عزیزم ایران باز خواهند گشت
یاسر ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۳
روزنامه حزب حاکمه ترکیه علاقه وافری به پروپاگندای دالان زنگزور دارد ،چرا تهدید این دالان در حال و آینده برای ایران( قطع دسترسی ایران به دروازه اقتصادی اوراسیا و تعرفه ترجیحی گمرکی اتحادیه اروپا) و چین و هند و روسیه و نفوذ ناتو و غرب به دریاچه کاسپین هیچ نظری ندارد ؟؟؟؟؟
وطن ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۹
همه سود می کنند له جز ایران.ایران نباید اجازه زده
محمدرضا ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۳
به هیچ وجه نباید اجازه تغییر در مرزها و گذرگاههای اطراف ایران رو داد که به نغع بیگانگان و به ضرر ما تموم بشه جاوید باد ایران وایرانی
امید ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۳
ما ایرانیا باید به دشمنانمون تو دهنی محکم بزنیم ..کسانی که با اسرائیل هم پیمان شدن مثل آذربایجان ترکیه
حسین ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۵
چه بخواهید و چه نخواهید این کریدور ایجاد خواهد شد
صادق ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۱
زنده باد ارامنه مهربان
علی ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۲۴
حضرات خشونت طلبی که اینجا روده درازی کردید فقط موقع ضرب و شتم مراقب باشید النگوهاتون نشکنه
رامین ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۲
متاسفانه این دالان به یه واقعیت داره تبدیل میشه و طرف اصلی که ارمنستانه بی سروصدا این رو پذیرفته حالا هرچقدم بگه نه دروغ میگه روسیه هم از این موضوع بدش نمیاد اما طرف اصلی که اصل سود رو میبره ترکیه و درکنارش اذربایجانه بدبختانه با وجود بیانیهرها و اعتراصات مقامات ما نتونستن کاری بکنن اما خوب نیاید فراموش کرد ایران هم میتونه از این مسیر به نفعرخودش استفاده کنه
فرزادارازخانی ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۳
زنده بادکریدور
علی ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰
ما تحت هیچ شرایطی نباید اجازه تشکیل چنین دالانی رو به دولت مستقر در بادکوبه بدیم
گون آذ ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۵
کریدور زنگه زور در آینده بسیار نزدیک برقرار خواهد شد چون دنیا از آن حمایت میکند و به نفع همه است
کامران ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۱۹
قفقاز مثل درشکه ای هستش که تو گل و لای گیر کرده و همه طرفهای شرقی و غربی مایلند که از این وضعیت خارج بشه و بتونن از اون منتفع بشن ، گذشت زمان و ورود به وضعیت عادی برندگان و بازندگان نسبی رو مشخص خواهد کرد ، حتی بازندگان نسبی هم تا حدودی از خروج از این بن بست منتفع میشوند. به نظر یک اجماع جهانی در مورد این قضیه وجود دارد..همان گونه که ۳۰ سال اجماع جهانی در نگه داری قفقاز در وضعیت قفل شده بود و همه طرفها از ترس تسلط ان یکی به فریز شدن وضع موجود راضی بودن اما اینبار با ظهور و حضور فعال بازیگران جدید موازنه ها تغییر کرده است.
خسرو ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۹
سی سال غفلت کردیم از ایجاد چنین کانالی در سرزمین خودمان -- که اگر میشد امروز تجارت منطقه از طریق کشور ما انجام میشد حالا هم منافع ملی مان ایجاب میکند که به جای کارشکنی برای کریدور زنگه زور ، همکاری کنیم تا از منافع آن بهره مند شویم --- کانال زنگه زور از سرزمین ارمنستان میگدرد و در واقع در محاسبات ژئوپلیتیکی و ژئو اکونومیکی ، ارمنستان رقیب ایران محسوب میشود (بدان جهت است که کلوپ صلیبی حامی آن است )حال آنکه سیاست خارجی رسمی ما در این مورد یا منفعل است و یا حامی منافع ارمنستان رقیب -- چون با کارشکنی های ایران در واقع قدرت چانه زنی ارمنستان تقویت میشود وبه نظر میرسد دیازپورای ارمنی در ایران به این بازی دامن میزند
بی‌فرهنگی، بی‌هویتی ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۲
ترکیه به دلیل جنگ‌ورزی همه‌ی مرزهای زمینی خودش رو دچار جنگ کرده. این رو اصرار داره که یه جوری به خاک اصلی جاذربایجان وصل بشه. همه‌ی این بازی‌ها سر همینه. این رو بدونید که پاش بیفته همین ترکیه چنان به آذربایجان حمله میکنه که دهن همه وا بمونه. الان که این بی‌هویت‌ها رو نیاز دارن روی زبان مشترک تکیه میکنن. فردا همین‌ها چنان به دلیل تفاوت قومی و مذهبی با این‌ها دشمن «می‌تونن» بشن که اندازه نداره. ترکیه منابع انرژی مطمئنی ندارد و باید بجنگد تا خود را وحشی نشان دهد تا مثلا زمانی که آب را می‌بندد کسی جرات حرف‌زدن نداشته باشد. ولی این هم تاریخ مصرفی دارد.
حسن ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۵
این مسیر باز خواهد شد و توفیق اجباری شامل ایران خواهد شد.لطفا کمی جغرافیا مطالعه بفرمایید متوجه امر خواهید شد.
حسین ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۵۵
تز پانترکها عجیبه ارمنستان کلوپ مسیحی میداند اما به باکو و ترکیه میرسد لال میشوند و یا دم از اسلام میزند (درد انها نه اسلام و صلیبیون بلکه تفکرات منحرف و خطرناک نجزیه طلبانه پانترکیسم )است مگر بعد پیروزی و تصرف منلطقی عوارض 130دلاری از کامیونهای ترانزیتی نگرفت ؟؟؟؟یا همشهریان راننده شما را زندانی نکرد ؟؟؟؟؟؟بعضی ها دل به غرب و روسیه و ترکیه بستند(میدان دیپلماسی) اما مخالفت ایران و ارمنستان را نمی بیند (میدان عمل )و برخی انرا مفید برای ایران که ناخواسته یا خواسته قصد حساسیت زدایی ایران هستند
اندره ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۲
شتر در خواب بیند پنبه دانه (زنگزور)
علی ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۳
این نشریه برای کشور ماست . حتما برای اصلاح طلبها هم هست . اصلا ایران همچین اجازه ای به هیچ کس نخواهد داد . رهبر ایران در دیدار با پوتین و‌ اردوغان اعلام کرد که هیچ مرزی تغییر نخواهد کرد و وقتی رهبری سیاستی را اعلام کند‌ یعنی اگر جنگ هم بشود ایران اجازه این جعل را نخواهد داد همچین‌ دالان جعلی وجود نداشته و نخواهد‌ داشت . سرزمینهای جدا شده از مام وطن ایران به امید خداوند به اغوش وطن باز خواهند گشت .‌ گذشت زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد . متاسفانه دولت روحانی انقدر به باج دادن عادت کرده بود که باعث توهم برخی از سران باکو گردیده . نیروی زمینی سپاه تحرکات خود را در این منطقه شروع کرده و کوچکترین تحرکات که بر خلاف منافع ایران باشد را با عقبه اتش سنگین جواب خواهد داد .
ابراهیم غلامی ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۰
سلام ، اگر چنانچه عبارت دالان زنگزور بمعنی اعمال حاکمیت جمهورآذربایجان به راه باریکه ای که جمهوری آذربایجان را به را نخجوان وصل میکند باشد قطعا مورد پذیرش مردم ایران خصوصا آذربایجانی های ایران نخواهد بود ، و به هر طریق ممکن مانع این تجاوز به حاکمیت ارمنستان و منافع کشورمان خواهیم بود ، حتی در صورت لزوم شبیه همان جنگی که با صدام داشته ایم بلکه با شدت و قدرت بیشتر از منافع کشورمان در مقابل تحریکات دولت صهیونیستی اسرائیل و هر حاکمیتی که تحت تاثیر القائات آنان بوده باشند خواهیم ایستاد به حول و قوه الهی .
امیر ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۲۵
من مسیر بهتر سراغ دارم از دل بازرگان
علی ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۱۸
در مرحله اول ایران باید جلو این دالان تفرقه و نفوذ را به هر قیمتی بگیره در صورت ایجاد این دالان: ترکیه و آذربایجان نباید کنترل و نفوذی در آن داشته باشند راه ارتباط ایران با ارمنستان نباید قطع شود ایران مسیر خشکی شمال رو از آذربایجان به ارمنستان منتقل کنه برنامه ریزی برای الحاق نخجوان (همانند کریمه در روسیه) انجام تا کل طرح از بین بره یا حق
امیر ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۰:۰۵
متاسفانه نظرات منفی نسبت به این کریدور صرفا از روی جهل و مقاصد نژادگرایانه و قومی هست این کریدور ایجاد میشه و ایران هم کاری از دستش برنمیاد
موسی ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۴
در این که هدف ترکیه چیه از این شانتاژ و شلوغ کاری که بالاخره دنبال منافع کشورشون هستن حرفی نیست اما چیزی که مایه ی تعجب هست چطور برخی ها در داخل کشور سرباز یی مزد و مواجب بیگانگان شدن ، چرا باید برخی ها بجای نگرانی برای منافع ملی و آینده ی فرزندانشون نگران الهام و اردوغان باشن!؟!؟ چرا نمیگن مثلا وقتی هنگ کنگ بعد از صد سال ب چین برگشته یا جاهای دیگه چرا نمیگن وقتش رسیده باکو که همیشه جزئی از تاریخ این سرزمین بوده به آغوش وطن برگرده؟ آیا این موضوع عجیبی هست در حالی که اینقدر ما اشتراکات فرهنگی و تاریخی داریم در حالی که اون همه آدم سر جنگ با روسیه کشته شدن و فقط بخاطر ضعف حکومت شکست خوردیم، امروز باید این موضوع یک مطالبه عمومی باشه
رضا ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۱:۰۶
زنده باد صلح ملتها. امیدوارم مشکلات ارمنستان با کشورهای آذربایجان و ترکیه حل بشه و با بازگشایی جاده‌های لاچین(که مرکز قره‌باغ یعنی خانکندی رو به ارمنستان وصل میکنه) و جاده زنگزور (که آذربایجان را با با بخش جدا مانده‌اش یعنی نخجوان وصل می‌کنه) مردم منطقه به آرامش و رفاه برسن.
نور ۰۵ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۵
جناب رضاخان لعنت الله علیه با بخشش ارتفاعات آرارات به ترکیه زمینه بروز مشکلات بسیاری را برای کشور فراهم نموده است. اگر حاتم طاعی بازی آن روز رضاخان نبود امروز هیچ ارتباط زمینی بین ترکیه و آذربایجان نبود و اساسا ترکیه و آذربایجان غلام حلقه به گوش ما بودند ولی افسوس....
توهم ۰۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۰:۲۶
متأسفانه افکار عمومی اکثریت ایرانیها و مخصوصا سیاستمداران این کشور همیشه اسیر توهمات و گذشته گرایی هاست که نتیجه آن فرصت سوزیست. این کریدور واقعیتی تاریخی است. ملتهای منطقه قفقاز از جنگ و اشغال و دشمنی خسته شده اند و به نفع همه است که به آن بپیوندند. ترکیه و آذربایجان بارها از ایران و روسیه و ارمنستان هم درخواست کرده اند که مانند ترکیه و آذربایجان و گرجستان به آن بپیوندند و یک گذرگاه شش جانبه تشکیل دهند اما توهمزدگان ایران کارشکنی میکنند و آخرش از این فرصت هم بینصیب خواهند شد. ما مردمی خودتحریمیم!!!
آندره ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۵:۴۰
به عنوان یک ارمنی ایرانی، نه تنها خواهان الحاق خاک جمهوری جعلی باکو به ایران زمینم ؛ بلکه خواهان الحاق خاک ارمنستان و نخجوان و همه آن اطراف نیز میباشم.
عبدالرضا ۰۱ مهر ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۸
چطوره ارمنستان با دالان لاچین به قره باغ که خاک ازربایجان است وصل می شه ولی ازربایجان با دالان زنگزور به ناخچیوان که خاک خودش است مرتبط نشود بعدا اگر ایران بخواهد از مرز زنگزور رد بشود با روسیه طرف است
محمد ۰۹ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۷
این دالان در زمان شوروی هم بودو ربطی به مرز ایران وارمنستان ندارد.
سینا ۲۹ آذر ۱۴۰۱ | ۱۷:۵۱
شتر در خواب بیند پنبه دانه
امیر ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۸
۵ تا هواپیمای مسافربری که ترکیه به ایران داده به نظرتون برای چیه؟
لاله ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۲:۱۸
یاشاسین زنگه زور یاشاسین آزربایجان یاشاسین ایران یاشاسین تورک دونیاسی
هاشمی ۰۴ مهر ۱۴۰۲ | ۰۲:۳۳
با یک نگاه به نقشه می توان فهمید که راهی غیر از باز شدن این کریدور بین نخجوان و آذربایجان وجود ندارد ...این دوفکتو است یعنی واقعیت روی زمین ...حالا هی موضوع را ایدئولوژیک کنید ...به نظر من ایران باید استقبال کند و در سرمایه‌گذاری آن سهیم شود تا بعداً بتواند ادعای منافع کند ...مثلا به نحوی قویتر با شبکه ارتباطی و انرژی اروپا متصل شود ...چه اشکال دارد ایران جزیی از اروپا شود؟ مثلا منطقه یورو یا حتی منطقه شینگن ؟ چرا موقعیت های پیش رو را نمی بینید و فقط به تهدیدات توجه می کنید؟