رابرت مالی: هیچ توافقی بر سر رفع تحریم‌های ایران انجام نشده است

۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۳ کد : ۲۰۱۳۸۶۰ سرخط اخبار

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در یک مصاحبه برخی گزارشات مبنی بر کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران را رد و تاکید کرد که هیچ توافقی بر سر رفع تحریم‌های ایران صورت نگرفته است.

به گزارش ایسنا، راب مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده اصلی این کشور در مذاکرات وین در گفت‌وگو با شبکه پی‌بی‌اس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا آمریکا درخصوص درخواست ایران برای پایان یافتن یا حل‌وفصل تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مواد هسته‌ای پیدا شده در ایران امتیازی به این کشور داده است؟" تاکید کرد، خیر.

راب مالی توضیح داد: ما این موضوع را روشن کرده‌ایم اما می‌دانم که گزارش‌هایی برعکس آن وجود دارد. موضع ما شفاف است و شنیدن آن برای همه واضح است، یعنی ما هیچ فشاری بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بستن این مسائل باقی مانده وارد نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: این موضوعات زمانی بسته خواهند شد که ایران از نظر فنی پاسخ‌های معتبری را که آژانس اتمی از آنها خواسته است، ارائه کند. به محض اینکه آنها این کار را انجام دهند و به محض اینکه آژانس اتمی راضی شود، ما نیز راضی هستیم اما پیش از آن، نه.

این مقام آمریکایی در پاسخ به این سوال که "آیا هیچ‌گونه توافق سیاسی، نه فنی در این باره صورت نگرفته است؟" با تکرار این ادعا که ایران به سوالات اخیر آژانس درباره مواد هسته‌ای پیدا شده پاسخ درستی نداده است، گفت: ما فکر می کنیم که موضوع پادمانی وجود دارد یا مسائل باقی مانده، یعنی مسائل هسته‌ای که ایران باید درباره وجود ذرات اورانیوم توضیح دهد اما توضیحی ارائه نشده است.

وی ادامه داد: در واقع آنچه آژانس خواهان آن است، نوعی تحقیق ماقبل تاریخ یا تاریخی نیست. چیزی که آژانس می خواهد بداند این است که امروز آن اورانیوم کجاست و اطمینان یابد که تحت نظارت قرار دارد و تحت چیزی است که پادمان نامیده می‌شود. این چیزی است که آژانس به‌ویژه خواستار آن است. بنابراین باید از ایران توضیحی در مورد اینکه این ذرات اورانیوم در کجا هستند، بشنود و مطمئن شود که تحت توافقات پادمانی آژانس هستند. هیچ میان‌بری هم وجود ندارد.

مالی همچنین در پاسخ به این سوال که "آیا بر سر رفع تحریم‌های ایران سازشی انجام گرفته است که بر اساس آن غیر آمریکایی‌ها بتوانند با سپاه پاسداران انقلاب معامله‌ تجاری انجام دهند و در واقع تحریم‌های آمریکا را دور بزنند؟" تصریح کرد: توافقی نشده، زیرا تا درخصوص همه چیز توافق نشود، بر سر هیچ چیز توافق نشده است.

وی خاطرنشان کرد: ما هیچ مذاکره‌ای برای کاهش استانداردهای خود درخصوص آنچه شرکت‌های اروپایی یا سایر شرکت‌ها در صورت تمایل به تجارت با ایران باید انجام دهند، نداشته و نخواهیم داشت. آنها باید به تحریم‌های ما احترام بگذارند. تحریم ها به خوبی مشخص شده است. وزارت خزانه‌داری استانداردهای بسیار روشنی را برای کارهایی که شرکت ها باید انجام دهند و نوع بررسی دقیقی که باید انجام دهند، ارائه می‌کند. هر گزارشی بر خلاف این، ‌که ادعا می‌کند ما آن استانداردها را پایین می‌آوریم و بر سر استانداردها مذاکره خواهیم کرد، کاملاً اشتباه است.

نماینده آمریکا در امور ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه "ایران تا چه اندازه از کاهش تحریم‌ها بهره‌مند خواهد شد و اینکه آیا ایران قرار است به ده‌ها میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی که در حال حاضر مسدود شده است، دسترسی پیدا کند و می‌تواند ده‌ها میلیارد دلار بیشتر نفت بفروشد؟" گفت: من نمی‌خواهم به شما یک عدد اعلام کنم، چراکه این عدد کاملا یک گمانه‌زنی خواهد بود.

وی افزود: اما می‌توانم بگویم دارایی‌هایی هستند که مسدود شده‌اند، دارایی‌ها، پول‌هایی که ایران در زمانی که تحریم‌ها اجرایی نمی‌شد، به دست آورده و اکنون در حساب‌های بانکی در سراسر جهان است. اگر آنها به پایبندی به توافق هسته‌ای بازگردند، می‌توانند به این پول و دارایی‌ها دسترسی داشته باشند.

مالی همچنین مدعی شد: و البته آنها می توانند نفت بفروشند، چیزی که اکنون قادر به انجام آن نیستند. پس می‌توانند درآمد حاصل از فروش نفت را به دست آورند اما مجددا به یاد بیاوریم که چرا آن تحریم‌ها اعمال شد. این تحریم‌ها برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای وضع شده‌اند.

وی ادامه داد: اما برعکس آن رفته‌ایم. ما در چند سال گذشته - از زمانی که رئیس جمهور ترامپ تصمیم گرفت از توافق خارج شود - ایران را با یک برنامه هسته‌ای بدون محدودیت و با رفتار منطقه‌ای تهاجمی‌تر دیده‌ایم. بنابراین، این رویکرد شکست خورده است.

وی در پاسخ به این سوال که "محدودیت‌های هسته‌ای ایران طبق توافق ۲۰۱۵ به زودی و در سال ۲۰۲۳ منقضی می‌شود و پس از آن ایران اجازه تولید سانترفیوژهای پیشرفته را دارد. بنابراین، چرا وقتی این محدودیت‌ها تنها برای یک سال دیگر باقی است هنوز باید توافق کرد؟" مدعی شد: این چیزی نیست که دقیقا قرار است اتفاق بیفتد.

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا اظهار داشت: در واقع آنها می‌توانند در سال ۲۰۲۳، تحقیق و توسعه بیشتری بر روی برخی از سانتریفیوژهای پیشرفته انجام دهند. نمی‌توانند آنها را نصب کنند اما بیایید آن را اینگونه بیان کنیم؛ محدودیت های اصلی، محدودیت‌هایی است که آنها را چندین ماه از داشتن مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت یک بمب دور می‌کند و تا سال ۲۰۳۱ ادامه خواهد داشت.

راب مالی در ادامه بار دیگر از تصمیم رئیس جمهور قبلی کشورش برای خروج از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ انتقاد کرد و مدعی شد که ایران در نتیجه این اقدام، در حال حاضر تنها چند هفته با دستیابی به مواد شکافت‌پذیر کافی برای یک بمب فاصله دارد. بنابراین، دست یافتن به توافقی که دوباره برنامه هسته‌ای ایران را محدود کند، ارزشش را دارد.

نماینده آمریکا در امور ایران همچنین در پاسخ به سوالی درباره بیانیه ادعایی وزارت دادگستری این کشور مبنی بر اینکه یک فرد ایرانی قصد ترور مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید را داشته است و اینکه "آیا این بخشی از تهدید ایران برای تلافی ترور قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران است؟ و آیا می‌ترسید که این تهدید ادامه داشته باشد؟" گفت: من درباره آنچه وزارت دادگستری انجام داده است، اظهار نظر نمی‌کنم. اما آنچه را که هم وزیر امور خارجه و هم مشاور امنیت ملی گفته‌اند، تکرار می‌کنم و آن این است که این رئیس‌جمهور، همان‌طور که من هر رئیس‌جمهوری را تصور می‌کنم، در حمایت از آمریکایی‌ها، چه در لباس باشند، چه خارج از لباس سرسخت و پیگیر خواهد بود. چه آنها مقام کنونی باشند یا مقامات سابق. من فکر می کنم که ایران این پیام را دریافت کرده است که اگر شهروندان ما را تهدید کند، قاطعانه پاسخ خواهیم داد.

به گزارش ایسنا،‌ وزارت دادگستری آمریکا هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که فردی به نام "شهرام پورصفی" شهروند ایرانی ۴۵ ساله قصد داشته است برای تلافی شهادت سردار قاسم سلیمانی در ژانویه ۲۰۲۰، جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت ترامپ را ترور کند.

وزارت دادگستری آمریکا در ادامه ادعاهای خود افزود: شهرام پورصفی قصد داشته است در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر-آبان ۱۴۰۰) با اعطای سیصد هزار دلار به برخی اشخاص در ایالات متحده، آن‌ها را به پیاده کردن نقشه ترور جان بولتون یا در واشنگتن و یا در مریلند مجاب کند.

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران ادعای تلاش برای ترور جان بولتون را رد کرده‌اند.

این ادعا در حالی در بحبوحه مذاکرات رفع تحریم‌ها و بازگشت واشنگتن به برجام مطرح شده است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به ادعای دست داشتن  ایران در طرح ترور جان بولتون گفت: مقامات قضایی آمریکا در تداوم اتهام‌زنی‌های بی پایان این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران و تداوم سیاست شکست خورده ایران‌ هراسی، در یک داستان سرایی جدید، اتهاماتی را بدون ارائه مدارک معتبر و مستندات لازم مطرح کرده‌اند.

کنعانی افزود: اینگونه ادعاهای بی پایه و اساس با اهداف و انگیزه های سیاسی صورت گرفته و در حقیقت فرار رو به جلو، جوسازی تبلیغاتی و خصوصا فرار از مسئولیت پاسخگویی به جنایات متعدد تروریستی است که دولت آمریکا یا مانند ترور بزدلانه سردار شهید سلیمانی مستقیما در آن دست داشته و یا مانند جنایات تروریستی رژیم صهیونیستی و گروه های تروریستی مانند داعش با حمایت و پشتیبانی آمریکا ارتکاب یافته اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: بافتن این افسانه های نخ‌نما و بی اساس در حال تبدیل شدن به یک رویه تکراری در سیستم قضایی و تبلیغاتی آمریکا است و این بار، از سناریوسازی در ارتباط با عناصر ورشکسته سیاسی و بی ارزش مانند بولتون برای پیش بردن این روند استفاده شده است.

او همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه اقدام علیه اتباع ایرانی به بهانه این اتهامات مضحک قویا هشدار می دهد و تاکید می کند حق هرگونه اقدام در چارچوب مقررات حقوق بین الملل برای دفاع از حقوق دولت و اتباع جمهوری اسلامی ایران را برای خود محفوظ می‌داند.


نظر شما :