نیوزویک: موشک‌های هیمارس اوکراین تا سه ماه دیگر ته می‌کشد

۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۹ کد : ۲۰۱۳۸۴۸ سرخط اخبار

بر اساس گزارش نشریه نیوزویک آمریکا، یک نظامی بازنشسته واحد تفنگداران دریایی ارتش این کشور پیش‌بینی کرد که اوکراین تا سه یا چهار ماه آینده موشک‌های مدل هیمارس را که از واشنگتن برای استفاده در جنگ با روسیه دریافت کرده، تمام خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، مارک کانسیان، مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، به نیوزویک گفت: حدس من در خصوص تمام شدن این موشک‌ها طی سه یا چهار ماه آینده دست بالا را می‌گیرد اما فکر نمی‌کنم احمقانه باشد. برخی افراد مدت زمان یک ماه یا بیشتر را تخمین زده‌اند. اما فکر نمی‌کنم آنها با این سرعت بالا این موشک‌ها را شلیک کنند.

کانسیان خاطر نشان کرد: "ما به نقطه‌ای خواهیم رسید که در آن آمریکا مجبور می‌شود تعداد موشک‌هایی که ارائه می‌دهد را کاهش دهد زیرا تعداد آنها در انبارها کم می‌شود. فکر می‌کنم یک سری بحث‌ها در داخل پنتاگون در این خصوص وجود خواهد داشت. ارتش احتمالاً به دنبال این خواهد بود که میزان موشک‌های بیشتری را حفظ کند در حالی که مقامات غیرنظامی احتمالاً به دنبال این خواهند بود که تعداد موشک‌های بیشتری را از انبارها آزاد کنند و آنها به نوعی بر سر تعیین یک سطح قابل قبول ریسک به توافق خواهند رسید."

این نظامی سابق که برای مدت بیش از هفت سال در بخش استراتژی و بودجه جنگ در دفتر مدیریت و بودجه وزارت دفاع آمریکا کار کرده و دو بار نیز به عراق سفر کرده خاطر نشان کرد: تعداد موشک‌هایی از این دست که توسط آمریکا تولید می‌شوند، نسبتاً محدود است. آمریکا از زمانی که در سال ۲۰۰۴ تولید این موشک‌ها را شروع کرد تاکنون حدود ۵۰۰۰۰  فروند از این موشک‌های هدایت‌شونده را تولید کرده است و در سال مالی جاری حدود ۵۸۰۰ عدد از این موشک‌ها را خریداری خواهد کرد.

در ۲۵ ژوئیه، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، تامین تجهیزات یک بسته امنیتی جدید به ارزش حدود ۱۷۵ میلیون دلار برای اوکراین از انبارهای نظامی موجود ارتش آمریکا صورت گرفته که این علاوه بر بسته ۹۵ میلیون دلاری کمک‌های مربوط به ابتکار موسوم به ابتکار کمک امنیتی اوکراین، شامل اعطای چهار سیستم دیگر موشک‌های هیمارس است و این‌ها در مجموع تعداد این سیستم‌های موشکی ارائه شده به اوکراین را به ۱۶ عدد می‌رسانند.

کانسیان اظهار کرد: حدس من این است که ما میزان ۲۵۰۰۰ تا ۲۸۰۰۰ تا از موشک‌های هیمارس را استفاده کرده‌ایم، در حالی که وزارت دفاع آمریکا این آمار را منتشر نمی‌کند اما شما می‌توانید بر مبنای محتوای بودجه مربوط به جنگ این میزان را حدس بزنید. ما اجازه پیدا کردیم حدود یک سوم آنها را به اوکراینی‌ها بدهیم. همین کار را هم در قبال موشک‌های استینگر و جاولین انجام دادیم و حدود یک سوم موجودی را به آنها دادیم.

به گفته کانسیان، اعطای حدود یک سوم از موجودی موشک‌های هیمارس به اوکراین سبب می‌شود که حداکثر ۱۰۰۰۰ تا از این موشک‌ها در اختیار این کشور قرار بگیرد. این میزان هم به آمریکا این امکان را می‌دهد که به اوکراین کمک کند و هم میزانی کافی از آنها را برای اهداف خود آمریکا نگه دارد.


( ۴ )

نظر شما :