درخواست کویت برای پیوستن اسرائیل به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای

۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۹ کد : ۲۰۱۳۷۸۵ سرخط اخبار

دولت کویت اعلام کرد: عاری‌سازی منطقه خاورمیانه از تسلیحات هسته‌ای هدفی است که به خاطر تحقق امنیت و ثبات در منطقه از آن کوتاه نخواهیم آمد و در این راستا، اسرائیل باید به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بپیوندد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، «ابراهیم الدعی»، عضو هیات شرکت‌کننده کویتی در دهمین کنفرانس بازبینی «پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای»  (NPT) بر لزوم اجرایی‌سازی خروجی‌های کنفرانس‌های بازبینی سال‌های ۱۹۹۵ و۲۰۰۰ و۲۰۱۰ میلادی به خصوص در زمینه ایجاد منطقه خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای تاکید کرد.

وی افزود: پایبندی کشورهای فاقد سلاح هسته ای عضو این معاهده به مسئولیت های خود در ارتباط با عدم گسترش سلاح های هسته ای، بهترین دلیل برای اعتقاد این کشورها به خطرات سلاح های هسته ای است.

الدعی بر لزوم و اهمیت تحقق اهداف جهانی این پیمان تاکید کرد و از همه کشورهای غیرعضو خواست، هر چه زودتر به این پیمان بپیوندند.

وی گفت: کویت در زمینه تشویق کشورهای عربی به اجرای قطعنامه سال ۱۹۹۵ میلادی درخصوص ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمانه تلاش کرده است. همه تاسیسات و برنامه‌های هسته‌ای باید تحت پادمان جامع آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار گیرد.

این مقام کویتی تصریح کرد: اسرائیل به عنوان قدرتی مبتنی بر اشغالگری باید به این پیمان بپیوندد؛ به خصوص که تنها طرفی است که در منطقه به این پیمان نپیوسته و مانع ایجاد منطقه عاری از این تسلیحات است.

الدعی در پایان گفت: برقراری امنیت و ثبات در هر منطقه‌ای از رهگذر در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای یا هر نوع سلاح کشتار جمعی دیگر حاصل نمی‌شود.


( ۳ )

نظر شما :