صف آرایی روسیه و اوکراین در "کارلووی واری"

۱۵ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۰ کد : ۲۰۱۳۰۰۲ سرخط اخبار

شهر کوچک "کارلووی واری" در جمهوری چک با مرزهای روسیه و اوکراین خیلی فاصله دارد اما به واسطه جشنواره فیلمش، عملا محل صف آرایی کشورهای روسیه و اوکراین شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا از کارلووی واری، پنجاه و ششمین دوره جشنواره فیلمی که در این شهر برگزار می‌شود، شاهد حضور فیلم‌هایی از اوکراین و روسیه است که این روزها در جنگ با یکدیگر به سر می‌برند.

جشنواره‌های فیلم مهم در دنیا معمولا به رویدادهای اصلی در حوزه سیاست جهانی توجه دارند. برای نمونه زمانی فیلم‌های با موضوع برخی از کشورهای آفریقایی ازجمله سومالی در این جشنواره‌ها جایگاه جدی پیدا کرده بود یا چند سال پیش هم با سیل پیاده‌روی مهاجران به سمت اروپای غربی یا وقوع برخی از جنگ‌های سال‌های اخیر، فیلم‌های مربوط به مسلمانان پناهجو که عمدتا هم توسط فیلمسازان غربی ساخته یا تهیه شده بودند، مورد توجه قرار گرفت.

این روزها نیز با وقوع جنگ روسیه و اوکراین، جشنواره‌های فیلم که پس از همه‌گیری ویروس جدید کرونا، بعد از دو سال رفته رفته به شرایط عادی برگزاری خود بر می‌گردند، به این موضوع توجه ویژه دارند.

البته با توجه به اینکه هنوز مدت زمان زیادی از وقوع این جنگ‌ نگذشته، طبعا فیلمی با این موضوع هم هنوز ساخته نشده که در جشنواره‌ها نمایش داده شود. به همین دلیل توجه به این موضوع بیشتر به جنجال و جدال بر سر حضور فیلم‌ها و فیلمسازان روسی معطوف بوده که عمدتا هم مانند صحنه‌های ورزشی، به حذف هنرمندان روس و توجه بیشتر و کثرت گرا نسبت به فیلم‌های اوکراینی منجر شده است.

مسوولان جشنواره کارلووی واری اما با یک هوشمندی، در عین حال که میزبان حضور چند فیلم اوکراینی یا با مشارکت اوکراینی‌ها در پنجاه و ششمین دوره این جشنواره هستند، با انتخاب و اصرار بر حضور یک فیلم روسی، تنور این بحث را در جشنواره خود داغ کرده‌اند.

صف آرایی روسیه و اوکراین در "کارلووی واری"
فیلم «فرار کاپیتان وولکونوگوف» - تنها فیلم روسی در جشنواره کارلووی واری
در چند روز گذشته اوکراینی‌ها خواهان حذف این فیلم از جدول برنامه‌های جشنواره فیلم کارلووی واری ۲۰۲۲ شدند و فیلمسازان اوکراینی حاضر در این جشنواره نیز در نامه سرگشاده‌ای به مسوولان جشنواره، بر این خواسته اصرار ورزیدند.

با این حال روز گذشته، رییس، مدیر اجرایی و مدیر هنری جشنواره، با انتشار بیانیه مشترکی، ضمن ارایه توضیح‌ مبنی بر توجه خود و دولت متبوعشان به شرایط اوکراینی‌ها که حاوی حمایت از آنها بوده است، تصریح کردند، اصلا قبول ندارند که نمایش فیلم روسی در جشنواره فیلم کارلووی واری، حمایت از سیاست‌های دولت روسیه محسوب شود؛ مخصوصا که این فیلم نیز نگاهی منتقدانه و آزاداندیشانه دارد.

همه این شرایط در کنار توجه جدی رسانه‌ها به موضوع باعث شده که فیلم‌های اوکراینی و بویژه فیلم روسی یادشده نمایش‌های خود را با سالن‌های مملو از تماشاگر سپری کنند. ازجمله، در روز پنجم‌ جشنواره نیز علاوه بر نمایش فیلم‌های «باچنیا متلیکا» (محصول مشترک اوکراین، جمهوری چک، کرواسی و شوید)، «کلوندایم» ( محصول مشترک اوکراین و ترکیه) و «پامفیر» (محصول مشترک اوکراین، فرانسه، لهستان و شیلی)، تنها فیلم روسی حاضر در جشنواره (فرار کاپیتان وولکونوگوف) هم به نمایش درآمد.

در این فیلم روسی، داستان با شکلی استعاری، به نقد و مقاومت در برابر انسان‌های مستبد و ساختارهای تمامیت خواه می پردازد.

در فیلم «پامفیر» نیز که داستان آن در روستایی در مرز اوکراین با رومانی می‌گذرد، تاثیر منفی فساد حاکم بر ساختار مافیاپرور و پلیس فاسد اوکراین، بر زندگی مردم این کشور به تصویر کشیده شده است.

صف آرایی روسیه و اوکراین در "کارلووی واری"
فیلم سینمایی «پامفیر» - یکی از فیلم‌های اوکراینی در جشنواره کارلووی واری
به نوعی می‌توان گفت که در عین جنجال یادشده، فیلم‌های فیلمسازان دو کشور درگیر جنگ، به نوعی نقد سیاست‌های حاکم بر کشورهای خودشان است.

پنجاه و ششمین جشنواره فیلم کارلووی واری در حالی برگزار می‌شود که چهار فیلم فیلمسازان ایرانی نیز در بخش‌های مختلف آن حضور دارند.


( ۲ )

نظر شما :