پایان اجلاس گروه هفت با تهدید تحریم‌های فوری و شدید علیه روسیه

۰۸ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۶ کد : ۲۰۱۲۸۹۷ سرخط اخبار

گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان در آخرین روز از اجلاس سه روزه خود بر حمایت متحدانه از کی‌یف و تحمیل هزینه‌های اقتصادی سنگین بر روسیه تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رهبران پیشرفته‌ترین اقتصادهای جهان روز سه‌شنبه به اجلاس سه روزه خود در آلمان پایان دادند.

بر اساس بیانیه پایانی این اجلاس، کشورهای عضو گروه هفت توافق کردند تا با تعیین سقف قیمت نفت روسیه، درآمدهای نفتی روسیه را کاهش دهند. گفته می‌شود که روسیه بودجه لازم برای جنگ اوکراین را از محل درآمدها نفتی خود تامین می‌کند.

در این بیانیه آمده است: ما بار دیگر بر تعهد خود نسبت به کاهش تدریجی اتکا به انرژی روسیه تاکید می‌کنیم. ما با کاهش اتکای بازارهای خود به نفت روسیه، راهی برای تحقق اهداف خود در کاهش درآمدهای روسیه می‌یابیم.

کشورهای غربی می‌خواهند با تعیین سقف قیمت برای نفت خریداری شده از روسیه، علاوه بر کاهش درآمدهای مسکو، میزان ورود نفت به بازارهای جهانی را افزایش دهند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در بخشی از سخنان خود گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نباید برنده این جنگ باشد و او باید بداند که نقشه‌هایش در اوکراین موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

این هفت کشور که شامل آمریکا، انگیس، آلمان، ایتالیا، کانادا، فرانسه و ژاپن هستند، در بیانیه پایانی خود نوشتند: ما اتکای خود به محصولات غیرنظامی هسته‌ای و کالاهای مرتبط روسیه را بیش از پیش کاهش می‌دهیم.

این کشورها همه «کشورهای هم‌فکر» را دعوت کردند تا در این مسیر، با آن‌ها همگام شوند.

آن‌ها اعلام کردند: رویکردهای مختلفی را درباره نفت در نظر داریم، از جمله ممنوعیت احتمالی جامع تمام خدماتی که انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه از طریق دریا در سطح جهان را تسهیل می‌کنند، مگر آنکه نفت با قیمتی معادل یا پایین‌تر از قیمت توافق شده شرکای بین‌المللی فروخته شود.

انجمن آب‌ و هوا
رهبران گروه هفت همچنین از تصمیم دولت آلمان برای تشکیل یک انجمن آب‌ و هوایی تا پایان سال میلادی جاری استقبال کرده و گفتند که این انجمن «ماهیت فراگیر» داشته و امکان عضویت در آن برای همه کشورهایی که به صورت کامل به اجرای توافق پاریس متعهد هستند، فراهم است.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در کنفرانسی خبری گفت، ما اینجا سنگ بنا را گذاشتیم (اما) به بلندپروازی بیشتری برای رسیدن به اهداف اقلیمی خود نیاز داریم. هدف ما این است که رویکردهای سیاسی مختلف را در کنار هم قرار دهیم. حفاظت از اقلیم باید یک نقطع قوت رقابتی باشد تا کشورهای بیشتری به آن بپیوندند.

بحران غذا
رهبران گروه هفت کشورها و شرکت‌های سراسر جهان را به عدم اهتکار غذا برای کمک به کمبود غذایی جهانی تشویق کردند.

آن‌ها در این بیانیه از «شرکا و شرکت‌های بخش خصوصی که ذخایر غذایی عظیم» دارند خواستند تا بدون ایجاد اختلال در بازار، غذا را در دسترس قرار دهند».

گروه هفت همچنین متعهد شد تا بودجه‌ای ۴.۵ میلیارد دلاری برای حفاظت از آسیب‌پذیرترین قشرها در برابر گرسنگی و سوءتغذیه  تخصیص داده و تعهد خود به امنیت غذایی جهانی را در سال میلادی جاری به ۱۴ میلیارد دلار افزایش داد.

آن‌ها همچنین از روسیه خواستند به مسدود کردن بنادر اوکراین در دریای سیاه «بدون قید و شرط» پایان دهد.

چین
این گروه با اشاره به روابط نزدیک میان پکن و مسکو از چین خواست «به سرعت» روسیه را برای پایان دادن به جنگ اوکراین و عقب کشیدن بی ققید و شرط نیروهایش تحت فشار قرار دهد.

آن‌ها همچنین به تنش‌های فزاینده با چین در منطقه آسیا-اقیانوس آرام پرداختند

در این بیانیه آمده است: ما همچنان به شدت نگران وضعیت دریاهای چین جنوبی و شرقی هستیم. ما مخالفت شدید خود را با هر اقدام یک‌جانبه برای تغییر وضعیت فعلی با اجبار و زور - که موجب افزایش تنش‌ها می‌شود - اعلام می‌کنیم.

این هفت کشور توافق کردند که ظرف مدت پنج سال ۶۰۰ میلیارد دلار بودجه عمومی و خصوصی به زیرساخت‌های کشورهای در حال توسعه اختصاص داده و با پروژه چند تریلیون دلاری کمربند و جاده چین مقابله کنند.

آن‌ها همچنین مدعی شدند که ادعاهای مالکیتی گسترده چین در دریای چین جنوبی، فاقد مبنای قانونی است و با اشاره به «کار اجباری در تبت و سین‌کیانگ» از چین خواستند به «حقوق بشربین‌المللی و آزادی‌های اساسی» احترام بگذارد.


( ۱ )

نظر شما :