وحشی گری های سپر اروپا

مهاجر افغان: یونان را مانند گوانتانامو می دانم!

۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۲۶۹۵ اروپا آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
سید میثم موسوی در گزارشی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نیروهای مرزی یونان پس از بازداشت مهاجرین به آنها انواع و اقسام آسیب های جسمی ازجمله تجاوز جنسی اعمال می کنند و وسایل شخصی شان را غارت! سپس به کشور ترکیه انتقال می دهند. این در حالیست که مقامات ارشد اتحادیه اروپا، اقدامات کنترل مرزی یونان را تحسین کرده اند و این کشور را "سپر اتحادیه اروپا" نام نهاده اند.
مهاجر افغان: یونان را مانند گوانتانامو می دانم!

نویسنده: سید میثم موسوی، دانشجوی دکتری مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران

دیپلماسی ایرانی: مهاجرت در کشورهای مختلف متفاوت است. در بسیاری از کشورها مهاجرت برای رسیدن به زیست بهتر و پیشرفت در زندگی است، اما مهاجرت مردم افغانستان برای فرار از رنج و درد است، رنجی که تا استخوان رسیده و هر لحظه زجر کش می‌کند.

تغییر یک‌باره و ناگهانی رژیم سیاسی و برهم خوردن نظم اجتماعی کشور تأثیرات عمیق بر روان مردم گذاشته است. بحران سیاسی حکومت، تحریم‌های مالی و اقتصادی و رشد فقر و بیکاری موجب شده کشور به سوی بحران امید برود و وضعیت چنان شده است که مردم فقط برای بقا و زنده‌ماندن تلاش می‌کنند و مهم نیست چه کسانی و چگونه آنها را در این مسیر یاری می‌رسانند.

یأس و ناامیدی چنان در جان مردم رخنه کرده است که با وجود آگاهی آنان از سختی‌های راه مهاجرت، حاضرند جان‌شان را در همین راه بدهند، ولی از این مملکت بروند. اگر می‌بینید از چرخ‌های هواپیمای امریکایی آویزان می‌شوند یا خطرهای راه قوچاق را به گردن می‌گیرند و از گلوله و مرگ بیم نمی‌کنند به همین سبب است.

سجاد (نام مستعار) مهاجر افغانی که چند روزی است از یونان توسط پلیس این کشور به سمت خاک افغانستان دیپورت شده و اکنون در ایران زندگی می کند، او برای مدت اقامتش در ایران، خود را به اداره پلیس این کشور معرفی کرد تا بتواند چند صباحی را به دور از دغدغه و مشکلات موجود در افغانستان و بی رحمی های پلیس ترکیه و یونان زندگی کند.

پای درد دل های او نشستم، آن چنان از سختی های مهاجرت گفت که دل هر نوع آدمی به درد می آمد. او داستان خود را از خاک افغانستان شروع کرد که قاچاقچیان انسان چه رفتارهایی با مهاجرین دارند. از رفتار بد پلیس ترکیه تا یونان تعریف کرد. آنقدر برایم گفت که حتی من را به یاد خاطرات گفته شده زندانیان گوانتانامو انداخت.

داستان های سجاد از یونان نسبت به دیگر مناطق بسیار ناراحت کننده تر است. در اینجا لازم شد خاطرات وی را برایتان بنویسم تا بدانیم در خاک یونان با مهاجرین چه رفتارهایی می شود. 

سجاد برایم تعریف می کند که "سال 1399 همراه با حدود 4 هزار پناهجوی دیگر عمدتا از سوریه و افغانستان بودند، در میانه مرز ترکیه و یونان قرار داشتیم. پلیس یونان برای جلوگیری از پیشروی مهاجرین به سمت ما گازهای اشک آور همراه با آب پاش های قوی و شلیک گلوله استفاده می کردند که در این حادثه تا جایی که اطلاع داشتم 2 الی 3 نفر بر اثر شلیک های پلیس یونان کشته شدند. عمدتا دستگیر شدیم، شکنجه تا حدی بود که احساس می کردیم لحظات آخر عمرمان فرا رسیده است. پس از دستگیری ما را به سمت مرز ترکیه انتقال دادند، نحوه انتقال به گونه ای بود که ما را پابرهنه توسط ماشین های نظامی به مرز ترکیه رساندند به محض رسیدن، ما را آنچنان با شلاق زدند که دیگر فکر ورود به خاک یونان را در سر خود نداشته باشیم."

این رفتار دوگانه، بد و خشن نیروهای امنیتی یونان همراه با مهاجرین و پناهندگان حتی باعث نگرانی دیده بان حقوق بشر شده است. «بیل فرلیک»، عضو ارشد دیدبان حقوق بشر، درباره رفتار تبعیض‌آمیز یونان با پناهجویان افغان گفت: یونان در حالی که از اوکراینی‌ها به‌عنوان "پناهندگان واقعی" استقبال می‌کند، افغان‌هایی را که از خشونت‌های مشابه فرار می‌کنند را به صورت ظالمانه‌ای به عقب می‌راند. وی افزود: این استاندارد دوگانه رفتاری است که ارزش‌های ادعایی اروپایی در مورد برابری، حاکمیت قانون و کرامت را به سخره می‌گیرد.

این سازمان همچنین در گزارش اخیر خود ذکر کرده است که نیروهای مرزی این کشور پس از بازداشت مهاجرین به آنها انواع و اقسام آسیب های جسمی ازجمله تجاوز جنسی اعمال می کنند و وسایل شخصی شان را غارت! سپس به کشور ترکیه انتقال می دهند. این در حالیست که مقامات ارشد اتحادیه اروپا، اقدامات کنترل مرزی یونان را تحسین کرده اند و این کشور را "سپر اتحادیه اروپا" نام نهاده اند.

نادیا هاردمن، محقق حقوق پناهندگان و عضو ارشد دیدبان حقوق بشر، در اعتراض به رویکرد مقامات ارشد اتحادیه اروپا در قبال مهاجرین عنوان کرده است که اتحادیه اروپا به جای اینکه به پناهندگان و مهاجرینی که به دلایل مختلف به اروپا روانه می شوند کمک کند از عملکرد وحشیانه پلیس یونان در قبال مهاجرین قدردانی می کنند! 

دیدبان حقوق بشر در گزارش خود از یک مورد تجاوز جنسی پلیس یونان به یک مهاجر سوری می گوید: هنگامی که یک زن و شوهر اهل کشور سوریه قصد ورود به خاک یونان را داشتند، پس از دستگیری آنها، پلیس یونان، تصمیم به تجاوز جنسی به خانم این شخص سوری می گیرند! همچنین مرد سوری از این ماجرا می گوید: آنها (نیروهای امنیتی یونان) سعی کردند همسرم را بازرسی کنند در این هنگام سینه های او را لمس کردند. سپس سعی کردند روسری و شلوارش را بردارند. وقتی خواستم جلوی آنها را بگیرم، با مشت، پا و باتوم مرا مورد ضرب و شتم قرار دادند. با یک چوب پلاستیکی سنگین به سر دختر 2 ساله ام زدند که هنوز کبودی آن وجود دارد. 

در بیشتر موارد، مصاحبه‌شوندگان اظهار داشته اند که افراد امنیتی یونان حتی لباس‌های زیر زنان را درآورده‌اند و به زور از رودخانه اوروس به ترکیه بازگردانده‌اند!

دیدبان حقوق بشر در گزارش این مسئله را این گونه عنوان کرده است: "پلیس یونان پناهجویان را در مرز زمینی یونان و ترکیه در رودخانه اوروس بازداشت کرده و در بسیاری از موارد لباس‌هایشان را از تن‌شان درآورده و پول، تلفن و سایر دارایی‌هایشان را دزدیده و سپس مهاجران را به مردان نقابدار می‌سپارند که آنها را مجبور به سوار شدن به قایق‌های کوچک می‌کنند، به وسط رودخانه اوروس می‌برند، به داخل آب سرد می کشند و وادار می‌کنند به سمت ترکیه حرکت کنند."

پناهجویان افغان در یونان می‌گویند علاوه بر سیاست‌های خصمانه حکومت، با گروه‌های ناسیونالیستی افراطی نیز مواجهند که گه‌گاهی با حملات از سوی آنها مواجه می شوند!

یک ساعت و 35 دقیقه از هم صحبتی با سجاد گذشت، آنقدر از وضعیت اسفناک مهاجرین در یونان برایم گفت که من فقط توانستم مقداری از آنها را برایتان بنویسم. او می گوید: "سخت است، مهاجرت بسیار سخت و دردآور است. برای من جوان 22 ساله که اکنون باید درس بخوانم و تحصیل کنم، شرایط روزگار برایم به گونه ای رقم خورده است که باید از خانواده ام دوری کنم و مشخص نیست که چه زمانی بتوانم خانواده ام را ببینم و اینکه آیا به سلامت به مقصدم خواهم رسید یا خیر!؟ هیچ چیزی مشخص نیست و توکل به خدا می کنم."

امیدوارم روزی برسد که افغانستان طعم صلح و آرامش را بچشد و ما به خاک عزیز خود برگردیم. امیدوارم هیچ کس مهاجرت را تجربه نکند، مهاجرت مسیری است پرخطر و پر از مسائلی که در آن هیچ‌گاه یک شخص عادی در زندگی خود تجربه نمی کند!

کلید واژه ها: یونان پناهندگان پناهندگان افغانی پناهندگان سوری اروپا ترکیه افغان افغانستان


( ۱۹ )

نظر شما :

حسن ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۶
تورکیه بهترین رفتار را با مهاجران دارد.
حسین انصاری ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۹
یونانیان هنوز در نوستالژی دوران اسکندر مقدونی زندگی میکنند، فکر میکنند اکثر قسمتهای اورپا اناتولی تا ایران وهند مال انهاست،هنوز هم برای اقناع کردن خودشان نقشه های دوران فیلیپ واسکندر را در جیب خود دارند ،هنوز علم طب را مال چند عطار وادویه فروش عصر حجری نظیر سقراط و علم تاریخ را مدیون نقال و داستانسرا ی دوره گرد مثل هرودوت .. میپندارد ، و فکر میکند جهان امروز بر پایه چند یونانی قرون وسطایی پا بر جاست وجهانیان باید همیشه دست به سینه در مقابلشان متشکر هم باشند! البته امروز ثابت کرده اند که ظرفیت چنین احترامی را ندارند ، تمدن های روم و مصر چین باستان تا تمدن خمرها وحبشیان و بومیان امریکا ( مایا،انکا،ازتک ) هیچ کدام به اندازه یونانیان طلبکار واز خود راضی نیستند، یونانیان مثل قوم یهود خود را تافته جدا بافته واتباع مخصوص پروردگار میدانند وبه ان سبب به غریبه ها و مسمانان به دید موجودات درجه دو نگاه میکنند، نا گفته نماند یونان اگر هم مدعی چیزی باشد در اصل انرا از مقدونیها دزدیده (( قوم مقدون که قسمت اعظم ان در اشغال یونانیان است و فقط قسمت شمال مقدونیه کشور مستقل است ( پایتختش اسکوپیه است ) که قومی اسلاو نژاد با زبان مخصوص خودش میباشد ودر اصل یونان خودش قرنها مستملکه ومستعمره مقدونیها بوده و بیش از ۷۰۰ سال هم مستعمره ترکان عثمانی بودند که به کمک انگلیس و روس توانستند از عثمانی استقلال بگیرند. یعنی علاوه بر اینکه هیچ منتی و تقدمی بر اقوام دیگر ندارد بلکه به غلط خود را محل تولد دمکراسی و تمدن به اصطلاح هلنیسم میپندارد. امروزه یکی از فقیر ترین ومقروض ترین کشورهای اورپاست، ومشغول فروش جزایر خود جهت صرف عیش ونوش شبانه میباشد تا بدین طریق نخوت خود را به نمایش گذارند. طبق عکسها وفیلمهای مستند که پلیس و مرزبانی ترکیه به سازمان حقوق بشر ارایه کرده تنها در عرض ۱۱ سال گذشته نظامیان یونان بیش از ۴۵۰۰ پناهنده را به عمد در دریای مدیترانه و اژه غرق کرده اند ( که فیلمهایش در انترنت موجود است) که تجاوز جنسی ونقص عضو ودزدی پول وموبایل وحتی لباس پنا هندگان را میدزدند. وبا این همه ابرو ریزی ادعای تمدن ودرس اخلاق به دیگران هم دارند.
مهندس مهراب لاهیجانی ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۰
دولت دهان دریده افغانستان کجاست و چرا خفه خون گرفته است . ظاهرا فقط نیروی انتظامی مظلوم ایران به جرم اعمال قانون و کنترل مرز مجرم است و نباید جلوی قاچاق انسان را بگیرد . حیف شد مرزبان پاک دامن و غیور ایرانی ، کمی مانند پلیس یونان نیست !!! تا قدر او را حاکمان نمک نشناس افغان بدانند .
ابراهیم قدیمی ۰۱ تیر ۱۴۰۱ | ۰۳:۳۳
مشکل پناهجویان افغانی باید با رفع مشگلات افغانستان حل شود۔نمی توان رفتار یونان وترکیه و دیگران را تغییر داد۔حاکمیت افغانستان را به نوعی باید تحکیم نمود۔ مشکل افغانستان در چه بوده واکنون چه باید کرد۔اگر از زمان ظاهر شاه تا کنون افغانستان را بررسی نظری کنیم نمی توانیم دقیقا بگوئیم مشکل افغانسنان از نظرداخلی وخارجی کدام نیرو بوده است۔حاکمان افغانستان این افراد بودند۔ظاهر شاه ،داوود ، تره کی ،حفیظ اله امین،ببرک کامل ،ژنرال نجیب، طالبان اولیه، حکومت های کرزای و واشرف غنی واکنون طالبان ثانویه،همه هم حاکم بوده اند وهم برانداز۔از نظر من گروهی که در افغانستان حاکمیت واقعی مخفی دارد با ندهای تولید وتوزیع مواد مخدر اند۔این گروه دستهای قدرتمندی دارند که در بسیاری از حکومتها حضور داشته وهر حکومتی را تکان میدهند۔عدم نوانائی رقابت دولتهای افغانستان از نظر اقتصادی با این گروه نتوانسته است حاکمیتی قدرتمند در افغانستان ایجاد کنند۔مشکل افغانستان در این است که در محدوده مرز خود نمی تواند حاکمیت قدرتمند اقتصادی جدا از کشت وتولید تریاک ایجاد کند۔افغانستان دو راه حل دارد۔اول تقسیم ان بین کشورهای همسایه با توجه به فرهنگ وزبان ورای مردم۔۔دوم تقویت طالبان توسط کشورهای همسایه در ایجاد نظمی طالبانی در براندازی باندهای مافیائی مواد مخدر وایجاد نظم جدید اقتصادی بر پایه اقتصادی سالم وسازنده با همکاری کشورهائی که این توانائی را دارند وکلیه همسایگان۔۔