بازگشت به نقطه صفر؟

برخورد دراماتیک تهران!

۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۲۴۳۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای
نویسنده خبر: عبدالرحمن فتح الهی
آن گونه که پیش بینی می شد اواخر وقت چهارشنبه گذشته شورای حکام آژانس بر مبنای پیش نویس مشترک ایالات متحده و تروئیکای اروپایی رای به صدور قطعنامه علیه ایران دادند. به نظر می رسد برخورد جمهوری اسلامی با قطعنامه مذکور را بتوان برخورد «دراماتیک» نامید. چرا که سطح واکنش های ایران و شدت اقدامات صورت گرفته از سوی تهران به مراتب پررنگ تر از متن قطعنامه شورای حکام است.پیرو این نکته بی شک تبعات این واکنش اگزجره تهران مهمتر از دلایل بروز آن است.
برخورد دراماتیک تهران!

دیپلماسی ایرانی: آن گونه که پیش بینی می شد اواخر وقت چهارشنبه گذشته شورای حکام آژانس بر مبنای پیش نویس مشترک ایالات متحده و تروئیکای اروپایی رای به صدور قطعنامه علیه ایران دادند. 

به نظر می رسد برخورد جمهوری اسلامی با قطعنامه مذکور را بتوان برخورد «دراماتیک» نامید. چرا که سطح واکنش های ایران و شدت اقدامات صورت گرفته از سوی تهران به مراتب پررنگ تر از متن قطعنامه شورای حکام است.
 
خاموش شدن 27 دوربین نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی، تحرکاتی برای تولید و نصب نسل های جدید سانتریفیوژ از جمله IR-6  و IR-4 و IR-2m  و پیش از آن قطع فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط سطح غنا OLEM  و فلومتر آژانس در کنار تلاش برای نصب دو آبشار از سانتریفیوژهای IR-6 و فشارها برای خروج از NPT یا عدم ورود رافائل گروسی و دیگر بازرسان آژانس بله ایران همه گویای این واکنش تند و دراماتیک ایران است که می تواند تشدید هم پیدا کند. خاصه آنکه در همین راستا شمخانی هم با انتشار توییتی نوشت: «آزادسازی نفت توقیف شده ایران از سوی یونان نشان می‌دهد تنها راه دفاع از حقوق کشور دربرابر قلدری در برجام و آژانس و سایر عرصه‌ها اقدام متقابل است.» 

پیرو این نکته بی شک تبعات این واکنش اگزجره تهران مهمتر از دلایل بروز آن است. چرا که دیگر پای مذاکرات وین و احیای برجام در میان نیست، بلکه تداوم این اقدامات، چه با هدف موازنه سازی قدرت یا هر هدف دیگر می تواند نتیجه کاملا عکس بدهد و منجر به صدور سلسله قطعنامه های دیگر شورای حکام، ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و نهایتا بازگشت قطعنامه ها شود. 

توالی بحران ها یا ابربحران های متعدد در سال های اخیر و به خصوص از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم فرصت و اجازه تصاعد تنش را به تهران نمی دهد. 

لذا هر گونه اقدامی در واکنش به قطعنامه تبعات مخرب بیشتری برای داخل خواهد داشت. در این شرایط واشنگتن می‌گوید قطعنامه شورای حکام و اختلافات میان جمهوری اسلامی و آژانس را از مذاکرات هسته‌ای جدا می‌داند و همچنان مایل به احیای برجام است. مواضع اخیر بلینکن و رابرت مالی پس از صدور قطعنامه موید این نگاه است. 

در کنارش بیانیه تروئیکای اروپایی هم با دیدگاهی نزدیک به واشنگتن معتقد است اقدامات ایران در واکشن به قطعنامه صرفا وضعیت موجود را وخیم تر کرده و تلاش‌ها را برای احیای برجام پیچیده‌تر می‌کند. 

رافائل گروسی هم اقدامات ایران را «ضربه‌ای کشنده» به برجام خواند و هشدار داد تنها سه تا چهار هفته طول می‌کشد تا احیای توافق اتمی غیرممکن شود. با اینحال در آن سو دو طرح کنگره آمریکا برای قطع کمک‌های مالی برای جلوگیری از اختصاص بودجه به اجرای برجام و نیز یکپارچه‌سازی سیستم‌های پدافند هوایی کشورهای خاورمیانه و اسرایٔیل برای مقابله با تهدید هسته‌ای، موشکی و پهپادی ایران هم پالس های متناقضی را ارسال می کند. در عین حال واکنش تل آویو و ریاض بعد از صدور قطعنامه را هم نمی توان نادیده گرفت.

با در نظر داشتن مجموعه این اتفاقات و تحولات ریز و درشت دیگر و نیز اهمیت صدور قطعنامه و واکنش های بعدی تهران در سمت و سودهی به تحولات پیش رو باید دید که آینده آبستن چه حوادثی خواهد بود؟/شرق

عبدالرحمن فتح الهی

نویسنده خبر

روزنامه نگار و کارشناس ارشد روزنامه نگاری سیاسی و عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران آمریکا عربستان سعودی اسرائیل شورای حکام آژانس آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه سازمان انرژی اتمی


( ۵ )

نظر شما :

خسرو ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۹
با توجه به اینکه دانش هسته ای ایران بومی شده است با صبر و حوصله و سیاست گذاری صحیح و بدست آوردن ده سال بدون تحریم -- با نفس تازه کردن مردم دوباره میتوان حتی به سلاح هسته ای رسید از لطف خدا غافل نشویم دنیا در حال تغییر است -- از این ستون به آن ستون فرج است