سفیر ترکمنستان در ایران خبر داد: ترجمه آثار مختومقلی در ترکمنستان/ اعطای مدال مختومقلی به هنرمندان‌شاخص

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۳:۵۸ کد : ۲۰۱۲۰۴۳ سرخط اخبار

سفیر ترکمنستان در ایران با اشاره به افزایش روابط دیپلماتیک‌ دو کشور بعد از دیدار روسای جمهور، گفت: در تلاش هستیم آثار مختومقلی را به زبان‌های مختلف ترجمه کنیم.

احمد قربانف در آیین نکوداشت مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن، با اشاره به اینکه هر کشوری برای اعتلای فرهنگ‌خود وابسته به مفاخر و مشاهیری است که به دنیا معرفی کرده، اظهار کرد: تردید نکنید که عظمت هر ملتی نیز به عظمت شخصیت های فرهیخته و برجسته آن وابسته است. 

وی با بیان اینکه امسال سی امین سالی است که روابط دیپلماتیک بین کشور ترکمستان و ایران برقرار شده، افزود: به مراتب هرچه از این سالها گذشته روابط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... بین دو کشور بهبود یافته است.

سفیر ترکمنستان در ایران با تاکید بر اینکه در دیدارها و گفت و گوی تلفنی سران دو کشور گام های مثبتی برای توسعه روابط بین دو کشور برداشته شده است، خاطرنشان کرد: دیدار روسای جمهور دو کشور صفحه جدیدی در روابط بین دو کشور باز کرده است.

احمد قربانف با اشاره به اینکه مراسم امروز نیز به عنوان بخشی از همکاری های فرهنگی و بشر دوستانه دو کشور محسوب می شود، ادامه داد: برپایی این برنامه و معرفی مختومقلی فراغی همچون حافظ، خیام مولانا و ... این همدلی و نزدیکی فرهنگ ها را به جامعه جهانی بیشتر نمایان می کند.

وی تصریح کرد: مختومقلی فراغی شاعر دل ها و دوره ها؛ وصف کننده زیباترین و ناب ترین احساس های بشر و اوج معنویت مردم ترکمن است.

سفیر کشور ترکمنستان با اشاره به اینکه برای ترجمه آثار مختومقلی فراغی به زبان های مختلف در حال تلاش هستیم، افزود: مدالی به نام و افتخار مختومقلی فراغی در کشور ترکمنستان فراهم شده و به بسیاری از افرادی که در توسعه فرهنگ ترکمن  و اندیشه وی نقش داشته اند اهدا شده است.

انتهای پیام

 
 
 


( ۴ )

نظر شما :

علی ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۶
مختومقلی غلط املایی داره لطفا تصححیح کنید ، مختوم گلی درسته