آنچه در دیدار ضرغامی و وزیر فرهنگ قطر گفته شد از کمیته جام‌جهانی قطر و ایران تا همدردی برای «شیرین»

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۳:۵۲ کد : ۲۰۱۲۰۳۴ سرخط اخبار

عزت‌الله ضرغامی و وزیر فرهنگ قطر درباره تشکیل کمیته جام‌جهانی قطر و به کارگیری متخصصان ایرانی برای انتقال تجربه و احیای صنایع‌دستی قطر مذاکره کردند.

به گزارش ایسنا، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دیدار با عبدالرحمن بن حمد بن جاسم آل ثانی ـ وزیر فرهنگ قطر ـ رابطه ایران و قطر را دارای سابقه طولانی دانست و بر استفاده از فرصت‌ جام جهانی قطر برای ارتقاء همکاری‌های عمیق در سه حوزه گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی بین دو کشور تاکید کرد.

راه‌اندازی کارگاه‌های صنایع‌دستی و در اختیار گذاشتن تابلوهای تبلیغاتی برای معرفی ظرفیت‌های ایران از دیگر مواردی بود که از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این دیدار مطرح شد.

ضرغامی همچنین از تشکیل کمیته جام جهانی ابراز خرسندی کرد و گفت که نخستین جلسه این کمیته به‌زودی با حضور مسؤولان دو طرف برگزار می‌شود.

او همچنین رویداد جام‌جهانی را فرصتی مغتنم برای آشنایی دنیا با اسلام دانست و بیان کرد: در گذشته یکی از ماموریت‌های استکبار جهانی و سینمای هالیوود تحقیر اسلام بود که این سیاست پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سمت ایران‌هراسی و اختلاف‌افکنی بین ایرانی‌ها و عرب‌ها تغییر کرد.

ضرغامی توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در ملاقات با امیر قطر را مبنی بر این‌که باید طرفین متوجه این خطر باشند، نیز خاطرنشان کرد.

از کمیته جام‌جهانی قطر و ایران تا همدردی برای «شیرین»

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین به ۳۰۰ رشته فعال صنایع‌دستی در ایران اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از آن‌ها از نظر فرهنگی قرابت نزدیکی با قطر دارند و می‌توان برای انتقال تجربه‌های هنرمندان ایرانی به هنرمندان قطری برنامه‌های گروهی برگزار کرد.

ضرغامی در همین نشست به معاون صنایع‌دستی برای احیای رشته‌های صنایع‌دستی قطر توسط کارشناسان ایرانی ماموریت ویژه داد.

جام جهانی گذرا است، اما روابط قطر و ایران پایدار است

وزیر فرهنگ قطر نیز بر اشتراکات فرهنگی و اهمیت روابط دو کشور و اهتمام ویژه‌ برای گسترش این روابط در تمام زمینه‌ها تاکید کرد.

آل ثانی با اشاره به تاریخ مشترک دو کشور و این‌که از گذشته تبادلات تجاری، فکری و اندیشه‌ای بین دو کشور وجود داشته است، گسترش روابط و اشتراکات فرهنگی را میراثی دانست که از گذشته رسیده و باید به نسل‌های آینده منتقل شود.

وزیر فرهنگ قطر به سفر امیر این کشور به ایران اشاره کرد و یادآور شد: این سفر در راستای پیگیری و به سرانجام رساندن تفاهم‌نامه‌هایی که در سفر ریاست‌جمهوری ایران به قطر امضاء شد، انجام گرفته است.

او به آشنایی با صنایع‌دستی ایران اشاره کرد و گفت: صنایع‌دستی ایران برای ما غریبه نیست. با توجه به نزدیکی جغرافیایی و صبغه تاریخی دو کشور، از گذشته با این آثار آشنایی داریم. این آثار که نتیجه پژوهش‌های بسیار هستند، بخش جدانشدنی فرهنگ ایران محسوب می‌شوند.

از کمیته جام‌جهانی قطر و ایران تا همدردی برای «شیرین»

آل ثانی با تحسین صنایع‌دستی ایران بیان کرد: در سفرهایم به شهرهای مختلف ایران شاهد بودم که ساخت این صنایع‌دستی صبر و بردباری بسیاری نیاز دارد. بسیاری از صنایع‌دستی قطر از بین رفته است و ما برای احیای آن‌ها به تجارب شما نیاز داریم.

او با اشاره به پیشنهاد تشکیل کمیته جام جهانی، گفت: تشکیل این کمیته و کارگروه‌های مرتبط می‌تواند منجر به طرح ایده‌ها و نتیجه بهتر شود.

وزیر فرهنگ قطر هم‌گرایی بین قطر و ایران را فراتر از حوادث و رویدادها دانست و اظهار کرد: جام جهانی رویداد گذرایی است، در صورتی‌که روابط ما پایدار و استوار است. ما برای ملت و دولت ایران احترام بسیار قائلیم و مواضع شرافتمندانه ایران را در قبال قطر هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنیم. کسانی‌که در روزهای سخت کنار ما ایستادند، برای ما دارای ارزش و احترام بسیار هستند.

او با بیان این‌که فعال‌سازی و استمرار روابط فرهنگی مدنظر دولت قطر است و شخصا برای پایدار کردن این روابط دست دوستی به سمت شما دراز می‌کنم، گفت: امیدواریم این سفر آغازی برای افزایش هر چه بهتر و بیشتر روابط بین دو کشور باشد.

از کمیته جام‌جهانی قطر و ایران تا همدردی برای «شیرین»

همدردی برای شهادت «شیرین»

ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه با ابراز خوشحالی از سابقه رسانه‌ای وزیر فرهنگ قطر، بیان کرد: حوزه تخصصی من نیز رسانه است و روی رسانه‌های قطر نیز مطالعاتی داشتم. شما در این حوزه خوب کار کردید و شبکه الجزیره جزو مهم‌ترین رسانه‌های دنیا است.

از کمیته جام‌جهانی قطر و ایران تا همدردی برای «شیرین»

او همچنین در این فرصت شهادت شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره در فلسطین اشغالی توسط رژیم صهیونیستی را تسلیت گفت و از او به‌عنوان نماد آزادی یاد کرد و افزود: او با حضور در کرانه اشغالی باختری تلاش داشت که جنایت‌های رژیم صهیونیستی را از  نزدیک روایت کند.

ضرغامی این خبرنگار آزادی‌خواه را متعلق به تمام آزادی‌خواهان جهان دانست و بیان کرد: شیرین، رسالت مهمی را برای خود تعریف کرده بود و آن نشان دادن حقیقت جنایت رژیم صهیونیستی به جهانیان بود و برای انجام این وظیفه خطیر از جان خود گذشت.

عضو هیأت دولت، گذشتن از جان را برای انجام یک وظیفه انسانی نهایت انسانیت و آزادی‌خواهی‌ دانست و شهادت این بانو را عاملی برای هم‌گرایی بیشتر بین دو کشور قطر و ایران بیان کرد و افزود: امروز شهادت او می‌تواند دلیلی برای وحدت بیشتر بین دو ملت ایران و قطر باشد.

عبدالرحمن بن حمد بن جاسم آل ثانی هم بیان کرد: شیرین رسالت مهمی برای انتقال حقیقت جنایت‌های رژیم صهیونیستی داشت و بهای آن را با زندگی‌اش داد.

وزیر فرهنگ قطر افزود: او حقیقت را از قلب قدس منتقل می‌کرد و اشخاص کمی مثل او پیدا می‌شوند. شهادتش اتفاق اندوهناکی بود.

آل ثانی پس از این دیدار رسمی، از نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برپا است، دیدار کرد.

از کمیته جام‌جهانی قطر و ایران تا همدردی برای «شیرین»
عکس‌ها از مرتضی لطف‌اللهی، خبرگزاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
انتهای پیام


( ۱ )

نظر شما :