آمریکا در موضوع تبادل زندانیان خود را به فراموشی زده است

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۳ کد : ۲۰۱۲۰۲۲ سرخط اخبار

از قرار معلوم دولت آمریکا دچار فراموشی شده و بیاد ندارد که از طریق چند کشور واسطه به ایران پیام داد که بدون شکل‌گیری توافق در مذاکرات وین و بازگشت به برجام، حاضر به اجرای توافقات مربوط به مبادله زندانی‌ها نیست.

به گزارش نورنیوز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه در اظهارنظری تعجب‌آور در مورد پرونده تبادل زندانیان آمریکایی با گروگان‌های ایرانی اسیر در کشور آمریکا گفته؛ «تمام تلاش خود را کرده‌ایم که آزادی آنها را به بازگشت متقابل به برجام گره نزنیم، چون تضمینی برای رسیدن به توافق وجود ندارد.»

«ند پرایس» افزوده؛ «خیلی روشن به آنها گفته‌ایم که آزادی آنها اولویت ماست و به مذاکره در این زمینه جدای از برجام ادامه خواهیم داد.»

اظهارات این مقام آمریکایی از آن جهت تعجب‌آور است که کاملا مغایر رفتار آمریکا در این پرونده است.

گفتگو در خصوص مبادله زندانیان آمریکا با ایرانی‌هایی که با بهانه‌های واهی در آمریکا زندانی شده‌اند از مدت‌ها قبل و با توافق طرفین در مورد غیر مرتبط بودن این موضوع به مذاکرات رفع تحریم‌ها آغاز شد.

تیم‌های مذاکره‌کننده ایرانی در این پرونده و مذاکرات رفع تحریم‌ها، کاملا متفاوت بودند و گفتگوها در فضایی مستقل پیگیری شد.

در جریان مذاکرات، طرفین در مورد شرایط و نحوه اجرای توافقات به نتیجه رسیدند و حتی برخی رسانه‌های غربی خبر این رخداد را نیز درز دادند.

با این وجود، در حالی که طرف آمریکایی پذیرفته بود که مذاکرات در این بخش که مرتبط با ملاحظات انسانی است نباید هیچ‌گونه ارتباطی به مذاکرات رفع تحریم‌ها داشته باشد، اما پس از توافق، همه شعارهای بشردوستانه را که جدیدا نیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تکرار کرده، زیر پا گذاشت و حاضر  نشد توافق‌هایی را که حاصل آن آزادی زندانیان دو طرف بود، اجرا کند.

این رخداد، طرف انگلیسی را نیز به شدت عصبانی و ناراحت کرد اما به‌دلیل تاثیرپذیری شدید لندن از واشینگتن، طرف انگلیسی نیز از مذاکرات خارج شد.

ایالات متحده آمریکا از ابتدای دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها به‌دلیل اتخاذ سیاست مبتنی بر اخذ امتیاز از طریق فشار، گمان می‌کرد که می‌تواند از اهرم تبادل زندانیان به‌عنوان کارتی برای امتیازگیری از ایران استفاده کند.

از این رو در تمام مراحل مذاکره به صورت مستقیم و غیر مستقیم سعی کرد که توافقات مربوط به آزادی زندانیان را با موضوعات مطرح در مذاکرات گره بزند ولی تیم مذاکره‌کننده ایرانی هیچ‌گاه اجازه نداد این دو پرونده به یکدیگر مرتبط شوند.

به نظر می‌رسد ایالات متحده آمریکا با ناامید شدن نسبت به استفاده از پرونده تبادل زندانیان برای امتیازگیری در مذاکرات رفع تحریم‌ها، اکنون برای رهاشدن از فشار افکار عمومی با فرافکنی به‌دنبال احیاء این پرونده قدیمی است.

در صورتی که آمریکا اسناد مذاکرات مربوط به آزادی زندانیان را که مربوط به چند ماه گذشته است منتشر نماید مشخص خواهد شد که اظهارات سخنگوی وزارت خارجه این کشور بهره‌ای از واقعیت ندارد.

ظاهرا دولت آمریکا دچار فراموشی شده و به یاد ندارد که از طریق چند کشور واسطه به ایران پیام داد که بدون شکل‌گیری توافق در مذاکرات وین و بازگشت به برجام حاضر به اجرای توافق‌های مربوط به مبادله زندانی‌ها نیست.

متاسفانه پس از عدم اجرای توافق‌های مربوط به مبادله زندانیان از سوی آمریکا، این کشور چند نفر ایرانی را که همگی از اساتید دانشگاه هستند به گروگان گرفته و باعث ایجاد بن‌بست در این پرونده شده است.

جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که از ابتدا اعلام کرده بود به‌دلیل ملاحظات انسان‌دوستانه، همچنان حاضر است پس از آزادی افراد جدید به گروگان گرفته شده از سوی آمریکا، موضوع مبادله سایر زندانیان را بدون هرگونه مرتبط کردن آن با پرونده مذاکرات رفع تحریم‌ها و در چارچوب توافقات قبلی پیگیری کرده و به نتیجه برساند.

انتهای پیام

 
 
 


نظر شما :