وزارت خارجه فرانسه: پیش‌نویس توافق در وین از دو ماه قبل آماده بود/ مسائل فرا برجامی مانع شده است

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۹ کد : ۲۰۱۱۹۸۱ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه گفت، پیش‌نویس توافق بازگشت به پایبندی به برجام بیش از دو ماه است که آماده شده است.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه در یک نشست خبری به سوالاتی پیرامون آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌های ایران و بازگشت آمریکا به برجام در وین که مدتی است به دلیل زیاده‌خواهی و کارشکنی‌های واشنگتن متوقف شده است، پاسخ داد.

بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه فرانسه، وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال از سرگیری مذاکرات وین در آینده نزدیک وجود دارد؟ اظهار داشت: پیش‌نویس توافق برای ازسرگیری پایبندی به برجام از بیش از دو ماه قبل آماده شده بود. مذاکره‌کنندگان تروئیکای اروپایی نیز به همین دلیل وین را ترک‌ کردند و به پایتخت‌های خود بازگشتند، چراکه متقاعد شده بودند این روند به زودی نهایی خواهد شد.

وی در ادامه بدون اشاره به قصور طرف‌های اروپایی حاضر در مذاکرات برای حل‌فصل مسائل باقی‌مانده در وین افزود: هرچند به دلیل موضوعی میان ایران و ایالات متحده که خارج از برجام است، این موضوع متوقف شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه با تکیه بر ادعاهای غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای کشورمان افزود: از طرف‌ها می‌خواهیم که رویکرد مسئولانه‌ای اتخاذ کنند و هرچه فوری تصمیمات لازم برای نهایی کردن این توافق را اتخاذ کنند. این یک اشتباه جدی و ‌خطرناک است که تصور کنیم این توافق، باتوجه به سرعت پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران که می‌تواند آن را از منافع عدم اشاعه‌اش محروم کند، برای مدت نامعلوم روی میز خواهد بود.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به سوالی درباره نتایج سفر انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات وین به تهران و دیدارش با وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد که مذاکرات وین متوقف نشده است ‌و تهران منتظر تصمیم سیاسی واشنگتن است.

وی اظهار داشت: مذاکرات جدی در طول این سفر و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از طرف ایران انجام شد. اگر طرف آمریکایی درخصوص برخی راه‌حل‌هایی که پیشنهاد شد، پاسخ دهد ما می توانیم در موقعیتی قرار بگیریم که همه طرف‌ها برای انجام توافق به وین برگردند.

خطیب زاده تصریح کرد: اگر امروز آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد و اعلام کند، می‌توانیم گام مهمی را  در راستای پیشرفت مذاکرات وین برداریم.


( ۳ )

نظر شما :