در ازای کمک برای دستیابی به توافق هسته ای جدید

ایران به روسیه راه های دور زدن تحریم ها را یاد می دهد

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۱۸۸۶ اخبار اصلی اروپا
امروز مسکو می تواند از ایران نحوه دور زدن تحریم ها و کاهش تأثیرات آنها را بیاموزد. به عقیده شبکه سی ان ان این کمک از هم اکنون آغاز شده است. مسکو در این رابطه از تهران توصیه هایی دریافت کرده است. ایرانی ها نیز به نوبه خود پذیرفتند در این راه به روسیه کمک کنند و در ازای آن از این کشور خواستند برای دستیابی به یک توافق هسته ای جدید به آنها کمک کند.
ایران به روسیه راه های دور زدن تحریم ها را یاد می دهد

نام نویسنده: مائورو ایندلیکاتو

دیپلماسی ایرانی: افزایش تولید داخلی، پرداخت بدهی به منظور جلوگیری از تنزل بیشتر و نیز افزایش ارزش روبل با چشم انداز استفاده از آن برای پرداخت گاز. اینها راهبردهای دولت کنونی روسیه هستند که هدفشان خنثی کردن تأثیرات تحریم های غربی در اقتصاد این کشور هستند. البته اینها ممکن است کافی نباشند. در هر صورت روسیه با خطر یک سقوط قابل توجه روبه روست به ویژه در صورتی که اروپا قرار باشد جلوی واردات نفت را بگیرد. در این صورت مسکو ممکن است نه فقط و نه چندان متحد بلکه معلمان واقعی و تمام عیاری پیدا کند که سال هاست ناگزیر شده اند تحریم ها را دور بزنند. اینجاست که جمهوری اسلامی ایران ممکن است به کمک فدراسیون روسیه بیاید.

از زمانی که جمهوری اسلامی ایران روی کار آمد این کشور اکثرا تحت تحریم های غربی بود. این تدابیر به ویژه به این علت اتخاذ شده بود که حکومت دینی ایران را مجبور کنند در خصوص پرونده هسته ای مذاکره کند و سیاست این کشور را به سمت میزهای مذاکره سوق دهند. در حقیقت تحریم ها تأثیر چندانی نداشته است. به طوری که ایران امروز تحت تحریم است لیکن از برنامه هسته ای اش دست نکشیده است.

همه چیز به عنوان مثال با روش Malaysia blend صورت می گیرد. تعدادی کشتی شب هنگام به سمت بندرگاه های جنوب شرق آسیا و اکثرا به مالزی اعزام می شوند. زمانی که به نزدیکی سواحل این کشور یا سایر کشورهای منطقه می رسند، ترانسپوندر خود را خاموش می کنند تا دیگر مکان یابی از آنها امکان پذیر نشود. سپس سایر کشتی ها به آنها نزدیک می شوند و این گونه نفت خام تحویل داده می شود که سپس راهی بازارهای بین المللی می شود. ایرانی ها ابداع کننده این تاکتیک نیستند و در مدیترانه برای قاچاق نفت در فراساحل مالت یا لیبی بکار می رود. لیکن تهران بارها موفق شد آن را به ثمر برساند.

امروز مسکو می تواند از ایران نحوه دور زدن تحریم ها و کاهش تأثیرات آنها را بیاموزد. به عقیده شبکه سی ان ان این کمک از هم اکنون آغاز شده است. اگر در مورد ایران صحبت از تاکتیک Malaysia blend  بود برای روس ها Latvian blend نامگذاری شده است. مسکو در این رابطه از تهران توصیه هایی دریافت کرده است. ایرانی ها نیز به نوبه خود پذیرفتند در این راه به روسیه کمک کنند و در ازای آن از این کشور خواستند برای دستیابی به یک توافق هسته ای جدید به آنها کمک کند.

منبع: ایل جورناله (ایتالیـا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و روسیه دور زدن تحریم ها تحریم های غرب تحریم تحریم روسیه تحریم ایران توافق هسته ای


( ۷ )

نظر شما :

ناشناس ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۳
یعنی ایران آنقدر ساده است که کلکها و راه های دور زدن تحریمها را مانند یک نقشه گنج ، تحویل روسها بدهد که آنها نیز در یک معامله ای احتمالی آن را در اختیار غرب قرار دهند ؟ باید مراقب این نوع تحلیها بود که بیشتر شبیه تله هستند تا تحلیل .‌ آنچه مسلم است آنست که دیر یا زود تحریمهای روسیه حذف یا لااقل کاهش می یابد ( البته در سکوت ) . این وسط محرکهای مهم تحریم ایران است که همچنان چون موتوری قدرتمند کار خواهند کرد . محرکهایی که از شماره خارجند . اعراب ، اسراییل ، ترکیه ، حتی روسیه و چین ، اروپا ، جمهوری خواه و دموکرات آمریکا و ... تاریخ سراغ ندارد این همه انتفاع از تحریم یک کشور را .