نگاهی ایرانی

تبعات اوکراین بر آینده اروپا

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۱۸۰۵ اروپا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: سید وحید کریمی
سید وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: برای جمهوری اسلامی؛ بدون ایجاد شبکه دیپلماتیک مجرب – متمرکز در سفارت خانه ها با نظارت – کنترل command & control در مرکز؛ هیچ گونه بهره برداری متصور نیست.
تبعات اوکراین بر آینده اروپا

دیپلماسی ایرانی: درباره تبعات و تاثیرات جنگ اوکراین بر آینده اروپا به نظر می رسد؛

۱- اروپا با تغییرات بسیاری در آینده مواجه است که توان اجرایی آن جای تعمق دارد اما اراده/تفکر تغییر تثبیت شده است.

۲- مهمترین؛ نظامی گری آلمان است که متفقین اجازه تسلیح شدن آلمان را داده اند و ظهور/طغیان آلمان دور از ذهن نباید باشد.

۳- اجماع اروپا – امریکا به تثبیت/وحشت از روسیه به عنوان دشمن در دستورکار قرار دارد.

۴- میل کشورهای قاره به جذب جزیره انگلیس در امورات مهم دفاعی و سیاسی بیشتر شده که زمینه بازی/ سوءاستفاده برای لندن فراهم شده است.

۵- دموکراسی و اجماع در تصمیم گیری در اروپا به نظر آقای امانوئل مکرون؛ رئیس جمهوری فرانسه باید به روز update شود و با نگاه ایرانی؛ یعنی حذف و تصمیمات دستوری می شود.

6-  لهستان جایگاه ویژه ای یا به عنوان جایگزین انگلیس در ۳ کشور اصلی یا عنوانی دیگر خواهد داشت.

۷- فرانسه محوریت خواهد داشت اما اینکه مکرون – وارث تفکر گلیست – پیرو یا مستقل از آنگلوساکسون باشد یا خیر؛ قطعا بعید است اما می تواند ایفای نقش کند.

۸- حملات دور از استاندار پوتین/روسیه به تخریب اوکراین؛ وحشت در اروپا را در سطح فجایع جنگ جهانی دوم رسانده و تشدید می‌شود.

۹- هرچند جوزف نای با مقاله چند روز پیش سعی کرد ارزش/جایگاه قدرت نرم را توجیه کند ولی قدرت سخت روسیه هیچ گونه توجیهی برای ادامه تفکر نای باقی نگذاشته مگر آقای نای؛ به طریقی دیگر نظریه خود را به روز رسانی update کند. 

۱۰- بعید نیست تشعشعات تنش در اروپا در غرب آسیا؛ سرایت مخرب داشته باشد مگر از دوقطبی شدن اروپا عقول غرب آسیا! تامل/تعمق/.... کنند

۱۱ - امریکا پیروز بحران اما قطعا تأثیرپذیر از راهبر لابی ها در اروپا خواهد بود و مستقل نیست

۱۲- به نظر می رسد اروپا را باید به چندین گروه تقسیم کرد؛ اروپای با محوریت فرانسه؛ جزیره انگلیس؛ اسکاندیناوی؛ اروپای شرقی و نفوذی چین و روسیه؛ محوریت آلمان (توضیح در بند ۱۳) و ....

۱۳- آلمان از سویی اجبارا تامین کننده بودجه – اقتصاد اتحادیه اروپایی به نفع فرانسه و اتحادیه است و از سوی دیگر در ناتو حمال آنگلوساکسون است. سیاست دوزیست آلمان فرصت/چالش است که باید رصد کرد. ملاقات رهبران فرانسه و انگلیس با مقامات آلمان و تصمیمات آتی آلمان بسیار مهم و سرنوشت ساز است. در اولین اقدام؛ ظاهراً دولت آلمان سیاست مماشات/همزیستی مسالمت آمیز خانم مرکل با روسیه را رها کرده است.

۱۴- رقابت/تنش/مکمل شدن ناتو با ارتش اتحادیه اروپایی با تنش و سهم خواهی بیشتر در تصمیم گیری؛ از موضوعات چالشی –مهیج نخبگانی – سیاسی خواهد بود.

۱۵ - برای جمهوری اسلامی؛ بدون ایجاد شبکه دیپلماتیک مجرب – متمرکز در سفارت خانه ها با نظارت – کنترل command & control در مرکز؛ هیچ گونه بهره برداری متصور نیست مگر ...

سید وحید کریمی

نویسنده خبر

دیپلمات و دکترای روابط بین الملل که در حال حاضر در گروه اروپا/امریکای دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه فعالیت دارد. 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: اوکراین جنگ اوکراین روسیه و اوکراین اروپا روسیه و اروپا آلمان آلمان و روسیه آلمان و اوکراین فرانسه و اوکراین فرانسه و روسیه انگلیس انگلیس و روسیه امریکا و روسیه امریکا و اوکراین امریکا و اروپا


( ۵ )

نظر شما :

ناشناس ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۰:۳۴
من به این نتیجه رسیده ام که این جنگ بین روسیه و اوکراین نمایش مضجکی بیشتر نیست و یک سناریوی از پیش طراحی شده است .چطور ممکن است دومین ارتش دنیا چنین مفتضحانه در برابر چهلمین ارتش دنیا شکست بخورد . این حرف من را در گوشه ای یادداشت کنید.مخصوصا اگر زمان پایان جنگ مضربی از یازده باشد مثلا ۳۳.روزه ۴۴ روزه پیش بینی من پایان جنگ در روز ۹۹ است. که طبق پیش بینی قبلیم همان تا قبل نابستان میشود.