چاووش اوغلو به زودی به واشنگتن می رود

امریکا و ترکیه، دنبال منافع مشترک برای بهبود روابط

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۱۵۲۷ اخبار اصلی خاورمیانه
در هفته های اخیر، تغییر عمده ای در سیاست خارجی ترکیه و تمرکز بر دیپلماسی و آشتی صورت گرفته است. بهبود روابط با امارات و اسرائیل و عادی سازی احتمالی روابط با ارمنستان نشان می دهد که آنکارا مایل به بهبود روابط دیپلماتیک خود است. برای حفظ امنیت در دو سوی اطلس، باید واشنگتن و آنکارا زمینه های همکاری را دریافته و روابط خود را بازسازی کنند.
امریکا و ترکیه، دنبال منافع مشترک برای بهبود روابط

نویسنده: لوک کوفی 

دیپلماسی ایرانی: حمله روسیه به اوکراین بزرگترین بحران ژئوپلیتیکی در منطقه دو سوی اقیانوس اطلس را از زمان جنگ جهانی دوم به این سو ایجاد کرده و جای شگفتی نیست که ناتو در حال بازنگری در نقش خود در جهان با توجه به این واقعیت تازه در اروپای شرقی است.

تقریباً در هر اقدام ناتو، نقش ترکیه نیز دیده می شود و از نخستین روزهای تشکیل این اتحاد، ترکیه نقشی اصلی و محوری را در امنیت دو سوی اطلس داشته است. کنترل آنکارا بر تنگه های ترکیه در طول جنگ سرد، برای امنیت منطقه بسیار مهم بود. 

نیروهای ترکیه در طول بحران بالکان در دهه ۹۰، نقش مهمی در عملیات حفظ صلح ایفا کردند. این کشور در طول عملیات ناتو در افغانستان نیز نقش مهمی بر عهده داشت.

با این حال، روابط ایالات متحده امریکا و ترکیه پس از حدود ۸۰ سال روابط قدرتمند دوجانبه، در سال‌های اخیر به بن بست رسیده است.

وضعیت ژئوپلیتیک امروز اروپا مستلزم بهبود روابط آمریکا و ترکیه است. زمان اقدامات اعتمادساز واقعی بین طرفین فرا رسیده است و آنها باید به جای تمرکز بر نقاط متعارض، بر حوزه های کوچکتر و دست یافتنی تر همکاری تمرکز کنند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه ماه آینده برای گفت وگو با همتای آمریکایی خود به واشنگتن سفر خواهد کرد. هر دو طرف باید بر اهداف واقع بینانه و قابل دستیابی متمرکز شوند که به طور خاص شامل سه حوزه است؛ نخستین حوزه، اوکراین است. ترکیه از ابتدی حمله  روسیه به اوکراین در سال ۲۰۱۴  حامی جدی حفظ تمامیت ارضی اوکراین بود. حوزه دوم وجود منافع مشترک در ناتو است. با وجود مشکلات موجود در روابط دوجانبه آمریکا و ترکیه، همکاری طرفین در چارچوب ناتو ادامه یافته است. 

حوزه سوم به همکاری میان امریکا و ترکیه در مورد امنیت انرژی اروپا مربوط می شود. جنوب قفقاز، حوزه دریای خزر و آسیای مرکزی مناطقی هستند که امریکا و ترکیه در آنها دارای منافع مشترک هستند و هر دو از مداخله رو به رشد روسیه و چین در آن مناطق نگرانند. امریکا به ویژه باید از ترکیه بخواهد که از نفوذ خود برای جلب موافقت آذربایجان و ترکمنستان با ساخت خط لوله دو سوی خزر برای رساندن گاز طبیعی آسیای مرکزی به بازارهای اروپایی استفاده کند.

در هفته های اخیر، تغییر عمده ای در سیاست خارجی ترکیه و تمرکز بر دیپلماسی و آشتی صورت گرفته است. بهبود روابط با امارات و اسرائیل و عادی سازی احتمالی روابط با ارمنستان نشان می دهد که آنکارا مایل به بهبود روابط دیپلماتیک خود است.

برای حفظ امنیت در دو سوی اطلس، باید امیدوار باشیم که واشنگتن و آنکارا زمینه های همکاری را دریافته و روابط خود را بازسازی کنند.

منبع: عرب نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه ایالات متحده امریکا ترکیه و امریکا چاووش اوغلو رجب طیب اردوغان جو بایدن


( ۷ )

نظر شما :