هند و یونان، دو کشوری که به بهترین سطح روابط فکر می کنند

بنیان های یک رابطه اروپایی - آسیایی

۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۱۴۷۳ اروپا آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
پریسا پارسا در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در سطح دیپلماتیک، هند و یونان می توانند در مورد مسائل مورد علاقه طرفین از یکدیگر حمایت کنند. یونان می تواند حمایت خود را از ابتکار آزاد و باز هند و اقیانوس آرام برای ارتقای صلح، ثبات و آزادی کشتیرانی در اقیانوس آرام ارائه دهد. در واقع یونان یک کشور دریانورد است و در حال حاضر میزبان یکی از بزرگترین ناوگان تجاری در سطح جهان است؛ بنابراین منافع حیاتی آن از نظر ساختاری با آزادی حرکت در دریاها درهم تنیده شده است. این نقطه مشترک با هند، یک قدرت پیشرو در منطقه هند و اقیانوس آرام است.
بنیان های یک رابطه اروپایی - آسیایی

نویسنده: پریسا پارسا، دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی

دیپلماسی ایرانی: هند و یونان دو کشور محوری هستند که بر نقاط کانونی با اهمیت ژئوپلیتیک بالا در اوراسیا نظارت دارند. روابط دوجانبه بین هند و یونان چند وجهی است و در چند سال گذشته به طور پیوسته رشد کرده است. یونان همواره از اهداف اصلی سیاست خارجی هند حمایت می کند؛ و هند با تاکید یونان بر ارتقای قوانین بین المللی و امنیت منطقه ای موافق است. دو کشور همچنین در مورد مسائل تروریسم بین المللی نگرانی های مشترکی دارند و روابط خود را با ابتکارات دوجانبه که طور مداوم در حال گسترش است تقویت کرده اند.

حال سوال اصلی یادداشت این است که هند و یونان در چه سطوحی می توانند به توسعه روابط خود با یک دیگر بپردازند ؟

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، چندین بار با نخست وزیر یونان، کیریاکوس میتسوتاکیس، ملاقات کرده است و دو رهبر بر افزایش بیشتر روابط دو جانبه توافق کرده اند.

در سطح دیپلماتیک، هند و یونان می توانند در مورد مسائل مورد علاقه طرفین از یکدیگر حمایت کنند. یونان می تواند حمایت خود را از ابتکار آزاد و باز هند و اقیانوس آرام برای ارتقای صلح، ثبات و آزادی کشتیرانی در اقیانوس آرام ارائه دهد. در واقع یونان یک کشور دریانورد است و در حال حاضر میزبان یکی از بزرگترین ناوگان تجاری در سطح جهان است؛ بنابراین منافع حیاتی آن از نظر ساختاری با آزادی حرکت در دریاها درهم تنیده شده است. این نقطه مشترک با هند، یک قدرت پیشرو در منطقه هند و اقیانوس آرام است.

در سطح نظامی، همکاری هند و یونان می تواند با امضای یادداشت های همکاری نظامی گسترده ارتقا یابد که پایه ای را برای تمرین های مشترک، اشتراک فناوری و اطلاعات ایجاد می کند. همچنین می توان برای ایجاد یک همکاری استراتژیک معنادار، مانند همکاری نظامی، دریایی و هوایی گام های بیشتری را برداشت. ارتش هند یکی از قوی ترین ارتش های جهان است و همچنان به ارتقای امکانات و قابلیت های خود ادامه می دهد. یونان در حال حاضر در حال ارتقاء زراد خانه نظامی خود است. همچنین قصد دارد در چند سال آینده ده میلیارد یورو برای خرید هواپیماها و تسلیحات پیشرفته سرمایه گذاری کند. حضور نیروهای دریایی هند در دریای مدیترانه در چارچوب مانورهای هوانوردی مشترک هند و یونان پیام نمادین و عملی روشنی از فرافکنی قدرت در سراسر خشکی اوراسیا خواهد بود. مشارکت راهبردی با یونان، یکی از اعضای ناتو و اتحادیه اروپا، مفهوم هند را به عنوان یک شریک ارزشمند اروپا در آسیا بیشتر تقویت خواهد کرد.

در سطح اقتصادی، هند و یونان می توانند شبکه های جایگزینی از جریان های مالی بر فراز اوراسیا ایجاد کنند. یونان اصلاحات ساختاری رادیکالی در بخش اقتصادی انجام داده است و می تواند به زمینه سرمایه گذاری قابل توجهی برای شرکت های هندی تبدیل شود. برنامه ریاضت اقتصادی یونان در دهه گذشته، این کشور را در مسیر بازیابی اعتماد سرمایه گذاران بین المللی قرار داده است. هند به تدریج در حال تبدیل شدن به یک پایگاه کانونی برای تولید جهانی و یک مرکز نوظهور جدید برای زنجیره های تامین جهانی است. هند در دسامبر ۲۰۲۲ ریاست گروه بیست (G20) را برعهده خواهد گرفت و بدین ترتیب به طور نمادین وضعیت اقتصادی رو به رشد خود در سطح جهانی را نیز تایید خواهد کرد. یونان می تواند به عنوان یک واسطه بین هند و بوروکراسی و نهادهای تصمیم گیری اتحادیه اروپا عمل کند. شرکت های هندی می توانند در یونان سرمایه گذاری کنند و دو کشور می توانند در زمینه صادرات محصولات غذایی، صنعتی و مصرفی همکاری کنند. درست مانند هند، یونان نیز دارای نیروی کار با تحصیلات عالی است که درصد بالایی از دانشگاهیان، دانشمندان، پزشکان و پرسنل فنی را شامل می شود.

در سطح فرهنگی، یونان و هند مظهر میراث غنی ریشه های هند و اروپایی اجدادی هستند و روابط فرهنگی و آموزشی آنها بر اساس یک توافقنامه فرهنگی است که از طریق برنامه های اجرایی سه ساله اجرا می شود. زبان یونانی، تاریخ و فلسفه در دانشگاه های هند تدریس می شود. به طور مشابه، مطالعه تاریخ و فرهنگ هند نیز می تواند در دانشگاه ها و محافل دانشگاهی یونان تحقق یابد. فرهنگ یونانی از طریق جنبه های مختلف فرهنگ باستانی و مدرن خود از جمله فرهنگ بیزانسی و فرهنگ هندی با میراث غنی و جلوه های متعدد خود می تواند به طور موثر زمینه فرهنگی قوی تری را برای روابط نوظهور بین دو کشور فراهم کند.

در نتیجه می توان اذعان کرد که نقش هند به عنوان یک بازیگر بین المللی در چند سال اخیر افزایش یافته، زیرا این کشور سیاست خارجی پویاتری را اتخاذ کرده است. در این چارچوب است که هند می تواند چشم انداز مشارکت استراتژیک با یونان را بررسی کند. در واقع هند کشور اصلی آسیا و یک قدرت جهانی است، در حالی که یونان یک شریک اساسی در دریای مدیترانه و عضو ناتو و اتحادیه اروپاست. دو کشور می توانند با ایجاد هم افزایی نظامی و دیپلماتیک همکاری خود را در زمینه های مختلف تعمیق بخشند. همسویی استراتژیک هند و یونان در محیط ژئوپلیتیک جدید منافع ملی هر دو کشور را تامین می کند.

کلید واژه ها: هند یونان هند و یونان ناراندرا مودی آسیا اروپا


( ۱۲ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۵
بزگترین بندر تجاری یونان در اجاره چینی ها است ۔چین بزرگترین حمل ونقل تجاری دریائی جهان را دارد۔این رابطه اسیائی واروپائی قبلا بین چین ویونان بوجود امده است۔ جاده ابریشم در حال احداث مکمل این رابطه اسیائی اروپائی است۔
مهسا ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۹
خیلی خوب بود، دستتون درد نکنه استفاده کردیم
محمد ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۹
عالی بسیار مفید راهبردی.مختصر منظم