در سایه ناتوانی دیپلماتیک چین

عملکرد شوکه کننده روسیه، فعلا نظام چند قطبی را به تعویق انداخته است

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۱۲۷۴ اخبار اصلی اروپا
این بحران همچنین وزن واقعی چین در عرصه بین المللی را نشان داد. پکن علاوه بر یکه خوردن از روش اداره جنگ و تحقیر روسیه از سوی واشنگتن، کاملا در کمک کردن به متحد روس خود ناتوان به نظر رسید. در برابر برتری قاطعانه اقتصادی، تکنولوژیکی و نظامی غرب به نظر می‌رسد چین در بحران اوکراین تنها از جان سالم به در بردن خود راضی خواهد بود. 
عملکرد شوکه کننده روسیه، فعلا نظام چند قطبی را به تعویق انداخته است

نویسنده: مروان قبلان

دیپلماسی ایرانی: صرف نظر از نتیجه جنگ اوکراین، این جنگ نابودی گفته‌های بسیاری درباره تغییر نظامی تک قطبی و تبدیل آن به نظام چند قطبی یا اصلا بدون هیچ قطبی را نشان داد.

از زمانی که برای اولین بار این گفته مبنی بر کاهش قدرت آمریکا و ظهور قدرت های جدید مطرح شد، نشانه‌های متعددی در راستای تایید این مقوله بروز کرد. از جمله آنها بحران مالی ایالات متحده آمریکا در سال 2008 است که باعث شد این کشور از عراق خارج شود.

اما جنگ اوکراین به تمام گفته‌ها درباره پایان عصر سیطره آمریکا و رفتن به سمت جهان چند قطبی پایان داد؛ چرا که شیوه مدیریت نبرد از سوی واشگتن برای مقابله با حمله روسیه به اوکراین و سرعت و قدرت تحرک این کشور میزان قدرت این کشور در نظام بین المللی را ثابت کرد.

در سطح سیاسی و دیپلماتیک واشنگتن طی چند روز توانست متحدان خود را بسیج کند تا مسکو را در عرصه بین المللی منزوی کند و در سطح اقتصادی توانست از طریق اعمال مجموعه تحریم‌های بی‌سابقه‌ای دولت بزرگی مانند روسیه را از سیستم مالی بین المللی جدا کند.

اما در سطح نظامی، واشنگتن توانست صدهزار سرباز را در مرزهای ناتو با روسیه طی مدت زمانی کوتاه بسیج کند. برتری تسلیحات آمریکایی که به اوکراین سرازیر شد نیز نشانه دیگری از میزان شکافی است که واشنگتن را از نزدیک‌ترین رقبای خود متمایز می‌کند. در این راستا موشک‌های جاولین توانستند زیان‌های شدیدی به تانک‌های روسی، ستون فقرات نیروی نظامی روسیه، وارد آورند. این در حالی است که موشک‌های استینگر توانستند نیروی هوایی روسیه را در میدان نبرد کنار بزنند با وجود این که آمریکا نسل قدیم آنها را ارائه کرد. 

فراتر اینکه عملکرد شوکه کننده نیروهای روسیه هم در سطح برنامه‌ریزی و هم کارآیی پایین رزمی و نیز شکست آنها در تامین نیازهای لوجستیکی در جریان مقابله با نیرویی بسیار ضعیف‌تر از خود سطح واقعی این نیروها را نشان داد. نیروهایی که خواستار رقابت برای رهبری جهان هستند.

این بحران همچنین وزن واقعی چین در عرصه بین المللی را نشان داد. پکن علاوه بر یکه خوردن از روش اداره جنگ و تحقیر روسیه از سوی واشنگتن، کاملا در کمک کردن به متحد روس خود ناتوان به نظر رسید. در برابر برتری قاطعانه اقتصادی، تکنولوژیکی و نظامی غرب به نظر می‌رسد چین در بحران اوکراین تنها از جان سالم به در بردن خود راضی خواهد بود. 

آنچه گفته شد به این معناست که هنوز راه درازی تا ظهور نظام چند قطبی در پیش داریم؛ اما مشکل ما اینجاست که چگونه مشتاقان ظهور این نظام جدید را به این نتیجه گیری متقاعد کنیم و آنها را متوجه کنیم که پیروزی روسیه و چین درصورت وقوع برای ما عواقب کمتری نسبت به ادامه سیطره آمریکا نخواهد داشت.

منبع: العربی الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه اوکراین روسیه و اوکراین جنگ اوکراین روسیه و امریکا و اوکراین چین و امریکا حمله روسیه به اوکراین


( ۲۰ )

نظر شما :

ناشناس ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۷
طی چند دهه ی اخیر بعد از جنگ جهانی ، بلوک سرمایه داری به رهبری آمریکا با یک شبکه ی جهانی نامریی از ژاپن در شرق تا کانادا در غرب ، جهان را به سیطره ی فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی خود در آورده اند . آمریکا رهبر این مجموعه است و هر یک از اعضا متعصبانه خدمات خود را به این شبکه برای بقا ، ماندگاری و قدرتمندتر شدن ، ارائه می دهند . با حمله ی روسیه به اوکراین در حقیقت به نوعی به یکی از شعب فرعی این شبکه تعرض شد . از واکنش عصبی ژاپن به ظاهر آرام تا پرخاشگری کانادای به ظاهر صلح دوست ، همگی نشانه هایی از پاسخ سیستم ایمنی این شبکه به یک مزاحم خارجی است . بازی کردن خارج از این شبکه بسیار دشوار و تنازع با آن بسیار پرهزینه است . ‌برای قدرتهای جهانی خارج از این شبکه مانند چین ، روسیه و حتی هند تا قدرتهای منطقه ای خارج از این شبکه چون ایران که شانسی برای جذب شدن در این شبکه ندارند ، چاره ای جز ایجاد شبکه ای موازی و طبیعتا متقابل با آن نیست . این که ایجاد این شبکه ی ثانویه چقدر شدنی و چقدر زمان بر باشد میزان احساس نیاز کشورهای خارج از این شبکه ، تعیین کننده خواهد بود .
ابراهیم قدیمی ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۹
روسیه با اوکراین اختلاف دارد۔چین اختلاف خاصی با اوکراین ندارد که خودش را شریک جنگ کند۔چین اعتقاد دارد روسیه برحق است واز نظر سیاسی از روسیه دفاع میکند۔روسیه نیاز به سلاح چینی ندارد۔خودش در این مورد خود گفا است۔
محمد حسین ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۰
پاسخ ابراز نظر نخست که ناشناس است به روشنی در همین مقاله امده است گو اینکه همان پاسخ در نهایت پاسخ دومین ابراز نظر که به نام ابراهیم قدیمی نوشته شده است نیز می باشد! و آن پاسخ را مرور کنیم:«آنچه گفته شد به این معناست که هنوز راه درازی تا ظهور نظام چند قطبی در پیش داریم؛ اما مشکل ما اینجاست که چگونه مشتاقان ظهور این نظام جدید را به این نتیجه گیری متقاعد کنیم و آنها را متوجه کنیم که پیروزی روسیه و چین درصورت وقوع برای ما عواقب کمتری نسبت به ادامه سیطره آمریکا نخواهد داشت. »