سیاست تحمیلی غرب و روش مستقلی که پکن دنبال می کند

عبرت‌های چین از اوکراین

۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۱۰۹۲ اخبار اصلی اروپا آسیا و آفریقا
غرب نوعی فشار دوگانه بر چین در این جنگ اعمال می‌کند؛ به این ترتیب که اتحادیه اروپا سیاستی محتاطانه در پیش گرفته، اما ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند نوعی فشار بر این کشور اعمال کند که میان گفت وگو و تهدید به تحریم در صورت حمایت از روسیه در نوسان است.
عبرت‌های چین از اوکراین

نویسنده: حسین مجدوبی

دیپلماسی ایرانی: نگاه ناظران به چین متمرکز است تا تحول مواضع این کشور در قبال جنگ روسیه – اوکراین را رصد کنند و ببینند که آیا چین به سمت متقاعد کردن روسیه به صلح گرایش پیدا خواهد کرد یا اینکه از این بحران برای تضعیف غرب استفاده می‌کند.

در این راستا غرب نوعی فشار دوگانه بر چین در این جنگ اعمال می‌کند؛ به این ترتیب که اتحادیه اروپا سیاستی محتاطانه در پیش گرفته، اما ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند نوعی فشار بر این کشور اعمال کند که میان گفت وگو و تهدید به تحریم در صورت حمایت از روسیه در نوسان است.

هدف غرب از سیاست اعمال فشار محقق ساختن دو هدف اصلی است. نخست: وادار کردن چین به محکومیت جنگ روسیه علیه اوکراین در شورای امنیت و سایر نهادهای بین المللی به منظور منزوی کردن روسیه و ضربه زدن به هر گونه ائتلافی میان دو کشور در آینده. هدف دوم: باعث شوند چین از بحران کنونی عبرت بگیرد تا حوادث اوکراین را به مثابه آزمایشی برای هر گونه ماجراجویی نظامی علیه تایوان تعبیر نکند.

در همین راستا چین سیاست مستقلی را در قبال جنگ اوکراین اجرایی می‌کند. به طوری که با محکومیت روسیه در شورای امنیت مخالفت کرد و اتهامات غرب علیه پکن در این‌باره را بی‌معنی و بازی با افکار عمومی جهان دانست.

پس از بررسی مواضع مختلف چین در قبال این بحران درمی‌یابیم که گفتمان چین بر مقابله شدید با ادعاهای غربی درباره حمایت تسلیحاتی پکن از روسیه  مبتنی است. همچنین به صورت هم زمان این گفتمان بر این مسئله تمرکز دارد که موفقیت غرب در محاصره روسیه مقدمه‌ای برای اجرایی کردن همین راهبرد در قبال چین در آینده یعنی در زمان وقوع هر گونه درگیری‌ای با غرب به ویژه درباره تایوان خواهد بود.

چه بسا مسئله قابل توجه این است که اکثریت واکنش‌های چین به این مسئله فقط از سوی وزارت امور خارجه چین صورت نگرفت بلکه وزارت دفاع این کشور نیز به این مسئله پرداخت. این امر میزان برخورد ارتش چین با این اتهام علیه کشورش را تایید می‌کند، گویی تعرض مستقیم به امنیت ملی چین است و نه فقط بحث و جدلی دیپلماتیک.

چین جنگ روسیه – اوکراین را آزمایش واقعی روابط بین الملل می‌داند؛ زیرا این نخستین بحران واقعی پس از جنگ جهانی دوم است که غرب مستقیما با قدرتی بزرگ روبه رو می‌شود بعد از این که غیرمستقیم طی جنگ سرد با اتحاد جماهیر شوروی درگیر بود.

از گفتمان سیاسی و رسانه‌ای چین پیداست که این کشور این جنگ را به مثابه جنگ خود می‌پندارد؛ زیرا پیروزی روسیه در آن دو هدف چین را محقق خواهد ساخت: نخست: وقف به اصطلاح «استکبار» غرب در برخورد با مسائل جهانی. دوم: جنگ روسیه علیه اوکراین درسی برای کشورهای همجوار چین (مشخصا کره جنوبی و فیلیپین) خواهد بود تا نقش اوکراین را با حمایت آمریکا بازی نکنند. 

جنگ کنونی برای جایگاه روسیه در جهان حیاتی است. این جنگ اهمیت کمتری برای چین ندارد و این کشور آن را عرصه‌ای مملو از عبرت می‌داند که باید برای تعامل و برخورد با غرب در آینده آنها را مد نظر قرار داد.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: چین روسیه اوکراین روسیه و چین روسیه و اوکراین چین و اوکراین جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین غرب غرب و روسیه غرب و چین چین و اروپا


( ۱۲ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۵
چین مطمئنا از جنگ اوگراین این را اموخت که ذخیره های ارزهای غربی چین در بانک های غربی انچنان که فکر میکند متعلق به اونیست۔انها هر زمان اراده کنند انرا تصاحب میکند۔هیچ دلیل موجه قانونی وحکم دادگاهی بین المللی هم برای ان نیاز ندارند۔ قبول نداری جنگ هسته ای باید راه بیاندازی۔ اگر نیاموخته باشد بسیار بی توجه است۔زمانی غرب هز طریق کلونیزاسیون کشورهای زیر سلطه را میدوشید۔امروز این روش بسیار کم درامد وروش مشکلی است۔خودشان تولید میکنند۔خودشان بار کشتی میکنند۔ خودشان ارسال لمیکنند در بانک ما ذخیره میکنند ۔ما انرا یک باره ضبط میکنیم۔
ناشناس ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۶
جناب ابراهیم قدیمی ... چین با میل خودش دلارها را در بانکهای غربی نگذاشته ، این باجی است که می پردازد برای آنکه بازارهای غربی و بازار کشورهای تحت سلطه ی غرب به روی محصولاتش باز باشد . غربیها میخ امپراطوری خود را بر کره ی زمین ، بسیار محکم کوبیده اند . کندنش غیر ممکن نیست اما بسیار دشوار است .
آراز ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۲
جناب ناشناس غرب صاحب تکنولوژی و تولید کننده علم در جهان هست و نخبه ها علمی و اقتصادی رو در خود دارد سایرین مصرف کننده و در بهترین حالت کپی کننده ایده ها و تکنولوژی های غرب هستند پس فکر کندن این میخ رو از سرتون بیرون کنید
ابراهیم قدیمی ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۴۴
جناب ناشناس با احترام۔ فردی که اختیار کیف پول خودش را نداشته باشد فرد مستقلی نیست تحت کنترل وزیر نظر است۔کودکی را که میخواهند مستقل کنند اول یک کیف پول به او میدهند۔۔زمانی زمان کنترل کشورها با نیروی نظامی ومدیریت انها توسط خود بود۔ان زمان را زمان استعمار میگفتند۔ زمانی زمان فروش محصولات تولیدی خود وپر کردن بازارها از محصولات خود بود انرا زمان استعمار نو گفتند۔امروزه ژمان استعمار بانک ها است مشخص است بانک ها زیر کلید کیست۔۔بانک ها کلید دار دخل وهزینه کشورهای فروش محصولات خام وتولید شده کشورهای اسیائی وافریقائی شده اند۔کیف پول این کشورها در اختیار بانک داران وبانک ها نه زیر نظر دادگاها ومراجع بین المللی بلکه زیر نظر سیاستمداران مشخصی است۔مطمئنا راه حلی برای رفع این نوع استعمار که شدید ترین وجدید ترین نوع استعمار است وجود دارد۔متخصصان بانکداری بین المللی وداخلی وسیاستمداران واقتصاد دانان باید بحث وگفتگو در این زمینه را باز کنند۔بدون نفی استعمار بانکی نمیتوان ادعای استقلال کرد۔نه ما نه چین نه روسیه۔قدرت بانکی و قدرت ایجاد گرسنگی نوعی قدرت محاصره کامل کشور بدون نیروی نظامی وکم هزینه وپر سود برای انها است۔