الله اکبر از مکر بزرگ دشمن و غفلت راهبردی ما

طالبان به تدریج به صدام دوم در شرق ایران تبدیل می شود

۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۰۹۸۲ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
سجاد کوچکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در آینده نه چندان دور طالبان به تجهیزات نظامی آمریکایی و اروپایی تجهیز شده که آموزش‌های آن توسط اسرائیل و پاکستان شروع شده است؛ پول این تجهیزات را عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس می‌پردازند. طالبان داعش وار از نوار مرزی سیستان و بلوچستان و خراسان ایران را آرام نخواهد گذاشت همچنان که هم اکنون  شاهدیم از مرزهای شرق کشور گروه های سنی معاند با انواع سلاح های سبک و سنگین وارد کشور می شوند. 
طالبان به تدریج به صدام دوم در شرق ایران تبدیل می شود

نویسنده: امیر دریادار دکتر سجاد کوچکی، فرمانده اسبق نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

دیپلماسی ایرانی: طالبان یک مار سمی بود که دردهه های گذشته در شرق ایران فعالیت تروریستی خود را شروع کرد و خبرنگاران ما را به شهادت رساند. حالا این گروه به تدریج دارد به یک صدام ثانوی در شرق ایران تبدیل می شود. 

از زمان تاسیس حوزه علمیه تایباد در نواحی شرق مشهد با هزینه عربستان و آموزش نظامی طالب ها توسط پاکستان و معرفی یک اسلام خشن توسط این گروهک های سلفی – تکفیری با هدایت دستان پلید نامرئی آمریکا، ما همواره و مرتب از سوی این گروهک سلفی غافلگیر شدیم و نتوانستیم به عمق ارتباط راهبردی طالبان و آمریکا به یک درک درست نائل شویم. 

ما سران طالبان را به تهران دعوت کردیم، مذاکرات زیادی با آنها انجام دادیم و آنها متعهد شدند با ایجاد فشار انجام عملیات ایذایی آمریکایی ها را وادار به خروج از افغانستان کنند اما بعدها متوجه شدیم که این گروهک در جلسات آشکار و سری معامله خود را با آمریکایی ها در مورد حکومت افغانستان نهایی کرده اند. تا این مرحله هم بر این باور بودیم که طالبان در راستای منافع ما علیه آمریکا و داعش عمل می کند. اما آمریکایی‌ها جاخالی دادند و هزاران مایل از تهدیدات تروریستی این گروهک ها فاصله گرفتند، و علائم و قرائن احتمالی نشان می دهد که طالبان در آینده نزدیک به یک صدام ثانوی تبدیل شده و مضافاً به یک قدرت نیابتی علیه جمهوری اسلامی ایران ایفای نقش خواهد کرد.
نقشه آمریکا در جایگزین طالبان به‌جای حکومت اشرف غنی (دست نشانده بی خاصیت آمریکا) چی بوده است؟ و چه علائمی وهشدارهایی به جمهوری اسلامی ایران  گوشزد می کند؟

۱- چرا آمریکا و ناتو بعد از ۲۰ سال باید نیروهای نظامی خود‌ را از افغانستان خارج کنند؟ آیا این خروج به تعبیر همیشگی ما به معنای شکست آمریکا در افغانستان بوده است؟ یا آمریکا بین حکومت اشرف غنی و طالب ها به این نتیجه رسیده است که طالبان بهتر می تواند به نیابت از آمریکا در شرق ایران عمل کند؟

۲- و همین طور چرا سران عربستان و اسرائیل علیه طالبان و دا عش حرفی نمی زنند؟ آیا با وجود همنوایی این گروهگ با آمریکا، عربستان و اسرائیل هنوز می توان اطمینان داشت طالبان در راستای محور مقاومت و اهداف انقلاب اسلامی عمل می کند؟ تا چقدر ساده اندیشی؟

۳- چرا اروپا  که این همه دم از حقوق بشر می زند و ترکیه را سال ها پشت در اتحادیه اروپا منتظر نگه داشته، سریعا طالبان را با سبقه جنایت بشریش به رسمیت شناخت و آماده گفت وگو‌ با آن شد؟

4- یا طالبان همان داعش پیشرفته سخت به نرم فریبنده نیست؟ و چرا کشورهای حوزه خلیج فارس واکنشی نشان نمی‌دهند؟

آیا باوجود همه این علائم ها، دستان پلید آمریکا، اسرائیل، اروپا و عربستان را در آستین طالبان احساس نمی کنیم، الله اکبر ازاین مکر بزرگ دشمن وغفلت راهبردی ما؟

۵- چرا اخیراً آمریکا دیگر تمایلی به مذاکرات هسته با ایران ندارد؟

و اما جواب :

در آینده نه چندان دور طالبان به تجهیزات نظامی آمریکایی و اروپایی تجهیز شده که آموزش‌های آن توسط اسرائیل و پاکستان شروع شده است؛ پول این تجهیزات را عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس می‌پردازند.

طالبان داعش وار از نوار مرزی سیستان و بلوچستان و خراسان ایران را آرام نخواهد گذاشت همچنان که هم اکنون  شاهدیم از مرزهای شرق کشور گروه های سنی معاند با انواع سلاح های سبک و سنگین وارد کشور می شوند. 

نکته قابل توجه اینکه این گروهگ های تروریستی یک شاخه نظامی خود را به نام خراسان نامیده اند و جمهوری اسلامی ایران اگر دیر بجنبد وارد یک جنگ فرسایشی دیگر می‌شود تا نسل آینده هم درگیر آن شوند. 

جای تعجب نیست که ترکیه به سرعت در حال نصب دیوار مرزی بین کشور خود با ایران است. مع الوصف جا دارد تیم های  گمانه زنی راهبردی در مراکز استراتژیک کشور تشکیل شود، تحرک و ضعیت آمریکایی‌ها را در لایه زیرین در حکومت طالبان پایش و رصد و ارزیابی کند و تهدیدات را قبل از وقوع خنثی یا به فرصت تبدیل کنیم. جنگ روسیه و اوکراین و جریان‌های امثال خانم شکدوم نباید ما را از اصل شناخت دشمن ورزی دشمنان دور کند.

کلید واژه ها: طالبان ایران و طالبان ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا مذاکرات ایران و طالبان افغانستان ایران و افغانستان امیر دریادار سجاد کوچکی طالبان و امریکا طالبان و افغانستان طالبان و عربستان داعش طالبان و داعش


( ۳۰۶ )

نظر شما :

ناشناس ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۶
قلم را بردارم و بنویسم . چرا جنگ ‌اوکراین درگرفت ؟ چرا ترکیه دیوار کشید ؟ چرا مذاکرات هسته ای شل شد ؟ چرا عربستان و اسراییل با طالبان کاری ندارند ؟ چرا امریکا از افغانستان خارج شد ؟ چون ... چون ... چون قراره افغانستان به ایران حمله کند .‌ جناب نویسنده ی محترم ، بله شاید روزی افغانستان به ایران حمله کند اما قرار نیست همه چیز به همه چیز وصل باشد .‌ اشتباه محاسباتی روسها ، خودنمایی ترکیه ، چسب تحریمها ، مسائل مهمتر عربستان و اسراییل ، عدم توجیه ماندن آمریکا در افغانستان ، چه ربطی به خلق صدام حسین جدید در آنجا دارد ؟ بی شک هر کشور و حکومت عاقلی از هیچ احتمالی ولو اندک نمی گذرد . اما اگر قرار به صدام حسین سازی باشد که اردوغان و ممد بن سلمان برای این کار زیبندگی بیشتری دارند . وجود طالبان در قدرت برای ایران محاسنش از معایبش بیشتر است . هر دو نوع حکومت سکولار و مذهبی در افغانستان معاصر در خدمت آمریکا و مخالف ایران بوده اند . خوبی طالبان آنست که توان اجماع سازی افعانستانیها بر علیه ما را ندارد کاری که سکولارها تا حدود امکانش را داشتند .
ناشناس ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۹:۵۱
بله آمریکا با هوشمندی خود را از مخمصه افغانستان رهانید و در آینده نزدیک وقتی که طالبان کمی سرو سامان بگیرد با دشمن اصلی خویش یعنی شیعیان جنگ فرسایشی را شروع خواهد کرد که هم اکنون هم نشانه های این جنگ پیداست بطوریکه شیعیان افغانی را مجبور به مهاجرت نموده تا یک کشور سنی مذهب بوجود بیاورند و بدینوسیله و در فقدان جمعیت قابل توجه شیعه ، قدرت نرم ایران را در افغانستان از بین ببرند
علی اس ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۸
متاسفانه عده ای که در حکومت کم هم نیستند وقتی که امریکا افغانستان را تخلیه کرد و رفت فکرکردند که ما امریکا را شکست دادیم و از افغانستان به کمک طالبان بیرونشان کردیم غافل از اینکه امریکا خود طالبان و داعش را پرورش داده با پول عربستان !! سران طالبان هنوز هم با پول عربستان و پاکستان و تحت نظر امریکاییها اموزش میبینند چون شرایط فعلی برای امریکا هزینه زیاد داشت ارتش امریکا جایش را با طالبان عوض کرد تا ادامه سیاستهایش را در منطقه توسط طالبان اجرا کند
رضا احمدی ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۸
ماهیت جنگهای آینده جنگ مستقیم ورو درو نیست ، آمریکا یی ها ، بعد از خروج از افغانستان ،عراق وغرب آسیا استراتژی نظامی خود را به جنگهای *نیابتی* تغییر دادند ،نیابت هم می تواند یک کشور وابسته دست نشانده باشد وهم گروههای تروریستی ومزدوران اقصی نقاط دنیا. فراموش نکنیم که داعش به ۱۰ کیلومتری مرزهای غربی ایران رسید ونزدیک به ۶ سال ایران را درگیر یک جنگ تمام عیار نمود داعشی که حکومت وتشکیلات رسمی آنچنانی نداشت باحمایت آمریکا اسرائیل وعربستان غده سرطانی ای درغرب ایران ایجاد شد که هنوز بقایایش درسوریه وعراق ازبین نرفته است ، اگر ایران ( شهید بزرگوار حاج قاسم ) وارد عمل نمی شد امروز ما درتهران دریک جنگ داخلی بودیم ، ورود داعش به مجلس شورای اسلامی یادمان نرفته است، همین گروه های تروریستی سلفی- تکفیری امروز پنج طلبه بی گناه را درخراسان رضوی که نه درسیاست بودند ونه دراقتصاد به خاک خون کشید ند ، این مهاجمین کی ها بودند ؟؟ عمق منظور نویسنده را باید بانظر بحران های معاصر مثل داعش درعراق ، وسوریه طالبان درافغانستان وتمام جنایات سلفی تکفیری ها دید .
سیاوش پارسا ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۸:۴۵
درود باید به این همکار سابق نکاتی را گوشزد کرد: ۱.همان زمان که طالبان با برادران در ایران نرد عشق می باختند و دم از برادری میزدند ،کارشناسان دلسوزی هشدار های لازم را به این مسولان دادند لیکن جملگی به بی بصیرتی و غرب پرستی محکوم شدند ۲.اینکه برابر توهم توطئه خود را مرکز عالم بدانیم و کلیه دول همسایه و نیروهای فرامنطقه ای را مدام در حال توطئه پردازی برای صدمه وارد کردن به خود قلمداد کنیم نیز میتوان نوعی فرافکنی دانست! (هرچند متصدیان امور امنیتی باید مستمر در حال رصد خطرات احتمالی باشند و در خواب غفلت نمانند) ۳.در باب امنیت مناطق مرزی ،چه در شرق و یا سایر نقاط آنچه که میتواند امنیت پایدار ایجاد کند ولی متاسفانه از نگاه حاکمان در نیم قرن اخیر مغفول مانده کشیدن دیوار نیست بلکه فرو ریختن دیوار بی اعتمادی و شکاف ساکنان آن مناطق با حکومت مرکزی است ،از طریق رشد و توسعه اقتصادی و مشارکت نخبگان شان در اداره آنجاست! ۴.تا زمانیکه ما برابر راهبردی موهوم در صدد مداخلات غیر ضروری در کشورهای منطقه باشیم و برای حفظ،سرنگونی ویا سرکوب حکومتهای آنان هزبنه مالی ،جانی و سیاسی دهیم مخالفانمان نیز با ما چنین خواهند کردو به قول معروف اگر باد بکاریم توفان درو خواهیم نمود ۵.طالبان هرگز صدام نخواهند شد زیرا نه توان یکپارچگی لازم در افغانستان را دارند و نه امکان ساخت و بکارگیری ارتشی در حد عراق سالها پیش،اما امکان اینکه حوثی جدیدی بر علیه ما شوند وجود دارد
فرزاد ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۸
نویسنده به درستی گروه تکفیری -تروریستی طالبان رو به یک مار سمی تشبیه کرده( که متاسفانه اخیرا با پوست اندازی خوش خط و خال هم شده.) ولی باید درنظر داشت که مشکل اصلی ما ایرانیها قبل از طالبان؛دستهای مشکوک و مرموز وپشت پرده ایست که در داخل کشور درحال تطهیر این گروه تروریستی ست اگر این دستها قطع بشه ؛قطعا میشه سر این مار رو درخود افغانستان به دست گروههای مقاومت افغانستانی قطع کرد
ابراهیم قدیمی ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۵
انسانها وحوش را رام میکنند وبا انها مانند گوسفند بی ازار روزگار میگذرانندایران بسیار بسیار بیشتر از هشتاد درصد با طالبان ومردم افغانستان وجوه مشترک فرهنگی ،زبانی،۔مذهبی وهمسایگی هزاران ساله دارد۔افغانستان نزدیکترین کشور همسایه ما از نظر فرهنگی با ایران است۔۔دلیل ایجاد تنش های مخاطره امیز با انها چبست؟اگر محرک خارجی نباشد من تصور نمی کنم که تنش غیر قابل حلی بین ایران وافغانستان وجود اشته باشد۔اگر ما احترام توقع داریم باید احترام هم بگذاریم۔مثل معروفی است۔احترام هرکس دست خودش است۔مخصوصا در دنیای دیپلماسی۔
اتحاد آریایی شرقی ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۹
کشور های هند و پاکستان و ایران و افغانستان و تاجیکستان و اقلیم کردستان عراق شاخه شرقی اقوام آریایی هستند و بهتر است این کشور ها از این فرصت ها استفاده کنند و به جای جنگ برادر کشی که عربستان و ترکیه روشن کرده اند دست در دست هم کشور های آریایی را سر افراز کنند به امید اتحاد آریایی ها از هند و پاکستان و ایران وتاجیکستان و افغانستان تا روسیه وآمریکا و اتحادیه اروپا و استرالیا و ........
محمد علی ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۱:۱۷
طالب آدم بشو نیست اگر آدم شود طالب نیست. میان طالب و انسانیت یک تقابل منطقی از نوع تباین است که هیچ گاه با هم جمع نمی شود مثل دو خط موازی هست.
حمید ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۵
با نظرات نویسنده موافقم با این تفاوت که حضور میلیونی افاغنه در ایران از رژیم طالبان برای ایران بسیار خطرناکتر است. چرا حاکمیت در صدد تغییر ترکیب جمعیت این ملت هست نمی فهمم
علیرضا ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۲:۱۲
طالبان با ایران کاری ندارد با حکومت چین مشکل دارد چرا که کافر است. الانم اگر حمله نکردن به خاطر اینه که اسلحه و مهمات کافی ندارند
کتی ۲۰ آبان ۱۴۰۱ | ۲۰:۵۸
احدی غلط میکند فکر جسارت به ایران را به خود راه دهد.البته باید مراقب اسب اروپای دشمن بود که درقالب خانواده به کشور وارد نشود.کلیه اتباع خارجی،مناسبات وتحرکات و مهمانی های شبانه آنها باید لحظه به لحظه تحت مراقبت باشند.به نیروهای نظامی،اعم از ارتش ،سپاه وبسیج خدا قوت میگویم.وبه خدا میسپارم شأن.
کتی ۲۰ آبان ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۸
آقایان عزیز .درود.شما مردید،سربازی زفتید،بهتر از ما که خانم هستیم اوضاع را می‌سنجید.تحت هیچ امکانی ،شل نیایید .الان هیچ کشو ری با ایران دوست نیست.وهیچ کس را نباید دست کم گرفت.حدی بچه‌های کوچک را ،چون انتحاری عمل میکنند.
نرگس ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۰
چرا طالبان رو راه دادین باید بیرونشون کنید باید
سهیل ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۶:۴۱
امروز 29 اردیبهشت 1402 ما به حرف شما بزرگوار رسیدیم طالبان مسیر اب رودخانه هیرمند را تغییر داده و این کار کثیف از طریق ماهواره خیام رصد شده رئیس جمهور (رئیسی) طالبان رو تهدید کرد که اب رو رها سازی کنن در جواب اما طالبان تو رسانه هاشون مارو تهدید و به سخره گرفتن و توهین کردن مردم خراسان اِشغالی(افغانستان جعلی) همگی با طالبان هم صدا و متحد شدند! شکی ندارم طالبان از این موضوع برای تثبیت خودش و متحد کردن مردم نهایت استفاده رو میکنه و ما دقیقا با عراق زمان صدام رو به رو هستیم اخبار اعلام کرده سیستان و بلوچستان ما به اندازه 2 ماه اب ذخیره داره قضیه طالبان یه مهندسی شاهکار از امریکا و نوچه هاش بوده ما چاره ای جز درگیری با طالبان نداریم برای اب و طالبان همه مردم رو حتی بعضی شیعیان هزاره هارو علیه ایران با خودش همراه کرده! چون این یک مسئله ملی برای افغانستان جعلی هست همبستگی عجیبی بین مردم علیه ایران همراه با طالبان شکل گرفته و طالبان امروز قهرمان مردم شدند!!! بخاطر خشکسالی و نیاز شدید ما به اب هیرمند و این شرایط افغانستان جعلی احتمال جنگ قریب الوقوع هست و چندین میلیون افغانستانی مهاجر در این که حکم بمب اتم رو دارند! این طراحی شدس این اتفاقی نیست حتی طالبان به پهپاد های امریکایی مجهز شدن!
ایران زمین ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۴
دولت مرد های ما بائو بدانند طالبان خطر بیشتری برای ایران دارد و در تحلیل خود اشتباه کردن و در آینده باید منتظر این وحشی ها باشتد
البته ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۳
ما از اول گفتیم مسخرمون کردن و گفتن جنبش اصیل منطقه ای و خروج ذلت بار آمریکا از منطقه!!!!!! آمریکا پشت پرده با طالبان زده....دلار و تسلیحات به طالبان و هدف آباد سازی آینده افغانستان...در قبال حمله طالب به مرز ایران و پیشروی.. ۲ سر برد برای دو طرف
احمد ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۱:۴۷
ایران باید اولتیماتوم بده که هرکشوری به گروه‌های تروریستی تجهیزات بده به معنی اعلان جنگ شمرده میشه.البته بعد از کمک به یمن کاملا مشخص بود که اونها برنامه ای برای ایران خواهند داشت.اگر دولت‌ها متحد شوند گروه‌های کوچک خودبخود محو میشوند