سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی:

حاضران در نشست اسرائیل مشروعیت داخلی خود را از خارجی ها طلب می کنند/ امریکا مسئول توقف مذاکرات فعلی است

۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۴ کد : ۲۰۱۰۹۶۰ اخبار داخلی پرونده هسته ای انتخاب سردبیر
وی در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی درباره نشست عقبه اردن و نقب اسرائیل که در آن کشورهای عربی حضور داشتند و گفته شد پیمانی علیه ایران تشکیل خواهد شد، گفت: این نشست ها نشست های مطرودین از منطقه و جامعه داخلیشان است. حاضران این نشست ها از آنجا که مشروعیت داخلی ندارند و چون نمی توانند این مشروعیت از جامعه داخلی خود بگیرند این مشروعیت را از بیگانگان طلب می کنند. جمهوری اسلامی ایران آرمان فلسطین را بارها و بارها پیگیری کرده و موضوع ثابت آن است، موضوع فلسطین موضوع جهان اسلام است و این موضوع هیچ گاه با هیچ چیز دیگری جایگزین نخواهد شد. جمهوری اسلامی ایران هم توانایی لازم را دارد تا این هدف را با جدیت پیگیری کند.
حاضران در نشست اسرائیل مشروعیت داخلی خود را از خارجی ها طلب می کنند/ امریکا مسئول توقف مذاکرات فعلی است

دیپلماسی ایرانی: سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نخستین نشست سخنگویی خود در سال جدید، بعد از بیان روزشماری از تحولات دیپلماتیک کشورمان طی دو هفته گذشته به پرسش خبرنگاران پاسخ داد. 

وی در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی درباره نشست عقبه اردن و نقب اسرائیل که در آن کشورهای عربی حضور داشتند و گفته شد پیمانی علیه ایران تشکیل خواهد شد، گفت: این نشست ها نشست های مطرودین از منطقه و جامعه داخلیشان است. حاضران این نشست ها از آنجا که مشروعیت داخلی ندارند و چون نمی توانند این مشروعیت از جامعه داخلی خود بگیرند این مشروعیت را از بیگانگان طلب می کنند. جمهوری اسلامی ایران آرمان فلسطین را بارها و بارها پیگیری کرده و موضوع ثابت آن است، موضوع فلسطین موضوع جهان اسلام است و این موضوع هیچ گاه با هیچ چیز دیگری جایگزین نخواهد شد. جمهوری اسلامی ایران هم توانایی لازم را دارد تا این هدف را با جدیت پیگیری کند.

او در پاسخ به پرسش صدا و سیما مبنی بر این که وزارت امور خارجه به کار خود در یک سال گذشته چه نمره ای می دهد، به طور مفصل به دستاوردهای وزارت امور خارجه طی یک سال گذشته پرداخت. وی سپس درباره وضعیت مذاکرات هسته ای نیز گفت به واسطه عدم اتخاذ سیاست روشن از سوی دولت امریکا وضعیت مذاکرات همچنان متوقف مانده است.

وی درباره سفر انریکه مورا به تهران و از تهران به واشنگتن نیز گفت: آقای مورا در سفارشان به تهران حامل برخی نکات بودند و می خواستند با ما تبادل نظر کنند. ما نکات و پاسخ سوالاتی که مطرح شده بود را به ایشان گفتیم، پاسخ و خواست ما روشن بود. آقای مورا از ما خواست از این وضعیت خارج شویم، ما هم به عنوان جمهوری اسلامی ایران تلاش کردیم تحرکاتی داشته باشیم تا از این شرایط خارج شویم. به اذعان همه طرف ها، ما بیشترین تحرک و ابتکارعمل را داشته ایم، آقای مورا حرف های ما را شنید و با حرف های ما به امریکا رفت و منتظریم پاسخ طرف امریکا را بشنویم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا می توان گفت که بن بستی در مذاکرات وجود دارد یا خیر، گفت: آنچه بیش از دو هفته بیش از پیش روشن شده، این است که آقای بایدن و دولت امریکا تصمیم خود را نگرفته است. متاسفانه دولت امریکا کل یک توافق را گروگان مسائل حزبی و سیاسی داخلی امریکا گرفته است. ایشان متاسفانه وضعیت را به مرحله ای رسانده که توافق درگیر زد و بندهای داخلی امریکاست. این که حتی رسانه های امریکایی هم می گویند که دولت امریکا هنوز تصمیم خود را نگرفته است نشان می دهد تا چه اندازه در درون دولت امریکا اغتشاش وجود دارد. دولت امریکا مسئول وضعیت فعلی و توقف فعلی مذاکرات است. مذاکرات بسیار دسترس است اگر طرف امریکایی تصمیم خود را بگیرد، همه چیز به واشنگتن وابسته است.

وی تاکید کرد، ما هنوز جواب آخری از واشنگتن دریافت نکردیم. اگر پاسخ واشنگتن مناسب باشد در اسرع وقت می توانیم به وین برویم و نه برای مذاکره بلکه برای تکمیل مذاکرات و به نتیجه رساندن آن به آنجا خواهیم رفت.

خطیب زاده درباره اعمال تحریم های جدید امریکا علیه ایران نیز گفت: تحریم به عادت و رویه ایالات متحده تبدیل شده و دولت ایالات متحده گمان می کند که رئیس جمهوری جهان است، در حالی که به هیچ وجه چنین نیست. ایالات متحده باید گردنکشی را کنار بگذارد و واقعیت ها را بپذیرد و مانند یک کشور عادی با کشورهای دنیا تعامل داشته باشد. ایالات متحده همواره تلاش کرده از قانون نهایت استفاده را ببرد تا به قوانین بین المللی پایبند نباشد. امریکا باید این رویه را کنار بگذارد و با کشورها به مثابه دو کشور همپای تعامل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات ایران و عربستان نیز گفت: ما آمادگی داریم که مذاکرات را آغاز کنیم. ما نظرات خود را مکتوب به طرف سعودی دادیم و طرف سعودی نیز بهتر است پاسخ نظرات ما را بدهد. ما و عربستان می توانیم مذاکره کنیم و اختلافات خود را حل کنیم. عربستان سعودی بهتر است در چارچوب حل اختلافات دو کشور گام های عملی بردارد و اصول مذاکرات را بپذیرد.

مردم افغانستان امروز در فشار و سختی هستند. به صراحت آقای امیرعبداللهیان در نشست کشورهای همسایه افغانستان در چین گفتند که به هیچ وجه پذیرفته نیست که حقوق دختران افغانستان نادیده گرفته شده و از تحصیل محروم شود. باید همه کمک کنیم که افغانستان از این وضعیت سخت عبور کند. یکی از موضوعات نشست های چین نیز درباره کاهش سختی های مردم افغانستان بود. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همان طور که تا کنون آنچه در توان داشته برای کمک به مردم افغانستان صرف کرده، هر چه در توان داشته باشد به مردم افغانستان کمک کند.

وی درباره نقض آتش بس در یمن نیز گفت: ما باید گزارش های تکمیلی در این باره دریافت کنیم. دولت نجات ملی هنوز اظهار نظری در این زمینه نداشته است. سیاست ما استقبال از این آتش بس است. ما از مدت ها پیش دنبال این آتش بس بودیم و این روند باید با آغاز مذاکرات یمنی – یمنی تکمیل شود. این چیزی است که در گفت وگوی آقای امیرعبداللهیان با آقای گوترش نیز بیان شد.

جمهوری اسلامی ایران و سفارت ما در بغداد و مقامات ما در تهران تلاش کرده اند با دسترسی با تمامی مقامات عراقی تلاش کرده اند تا روند دموکراتیک قدرت در عراق تسهیل شود. البته این یک موضوع کاملا عراقی است که در چارچوب شخصیت ها و پیمان های عراقی دنبال می شود. ما تلاش کرده ایم با رعایت بی طرفی این روند تکمیل شود و گفت وگوهایمان با تمامی طرف های عراقی با جدیت ادامه دارد.

وی سپس درباره دخالت کشورهایی نظیر انگلیس و امریکا در روند سیاسی عراق گفت: عراق کشور مستقلی است. صحنه عراق صحنه ای است که هر کشوری تلاش کرده باشد این کشور را اشغال کند یا به تیول خود درآورد، شکست خورده است. مسیر اخراج اشغالگران مدتهاست آغاز شده و من به کشورهای غربی می گویم دوران اشغالگری پایان یافته و دیگر مردم عراق اجازه تکرار آن را نمی دهند.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره تعیین وابسته نظامی اسرائیل در ناوگان پنجم امریکا در بحرین نیز گفت: رژیم صهیونیستی هیچ گاه به فکر صلح و ثبات کشورهای منطقه و آرامش مردم منطقه نبوده است. اگر در آینده تحرکاتی را از این جا علیه منافع و امنیتمان شاهد باشیم، پاسخ ما به این تحرکات صرفا یک کلمه خواهد بود و آن دیدن اربیل است.

وی در پاسخ به سوالی درباره بازداشت یک فرد خارجی در ایران که تلاش می کرده از افغانستانی های موجود در ایران برای جنگ در اوکراین نیرو بگیرد، گفت: هیچ کدام از این ادعاها تایید نمی شود. البته نهادهای امنیتی باید در این زمینه پاسخ دهند. موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین روشن است، ما مخالف جنگ در هر جایی هستیم و آنچه در توانمان باشد برای پایان دادن به جنگ اوکراین تلاش می کنیم. روسیه کشور همسایه ماست و منطقه اوراسیا تحمل این خشونت و جنگ را ندارد و کل منطقه اوراسیا و بسیاری از نقاط جهان متاثر از این جنگ هستند و همه باید تلاش کنیم این جنگ به راه‌حل مبتنی بر گفت‌وگو بینجامد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر اردوغان به تهران نیز بیان کرد: روابط ایران و ترکیه در چارچوب عادی خود در حال پیگیری است. تاریخ آن هنوز قطعی نیست و منتظر تایید تاریخ توسط دوستان در آنکارا هستیم و به محض قطعی شدن اعلام می‌شود.

کلید واژه ها: سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا ایران و اسرائیل روابط ایران و کشورهای عربی ایران و امارات


( ۱ )

نظر شما :