از چالش های انتخاب رئیس جمهور تا مشکلات ائتلاف اکثریت

عراق همچنان روی خط بحران

۰۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۰۰۱۶ اخبار اصلی خاورمیانه
تنها دستاورد انتخابات اکتبر ۲۰۲۱ موفقیت مجلس برای انتخاب رئیس پس از جلسه‌ای جنجالی و بگومگوهای شدید میان برخی نمایندگان بوده است.
عراق همچنان روی خط بحران

دیپلماسی ایرانی: به محض اینکه احزاب عراقی از بحرانی عبور می‌کنند یا به راه حلی  درباره نتایج انتخابات و مناصب حکومتی دست می‌یابند دوباره به مشکل برخورد می‌کنند و کشور را به سمت خلاء و تعطیل شدن نهادهای کشور سوق می‌دهند. در این میان تنها دستاورد انتخابات اکتبر 2021 موفقیت مجلس برای انتخاب رئیس پس از جلسه‌ای جنجالی و بگومگوهای شدید میان برخی نمایندگان بوده است.

از مهم‌ترین علل وضعیت لاینحل کنونی شکست احزاب و گروه های مسلح طرفدار ایران در انتخابات است. برخی از آنها در واقع شکست سنگینی متحمل شدند در حالی که در مقابل، جناح صدر توانست بیشترین کرسی را در پارلمان به دست آورد.

به این ترتیب نشانه های دو دستگی در ائتلاف شیعیان در درجه نخست در اعتراض به نتایج انتخابات ظاهر شد تا جایی که حتی برخی از جریان ها به طور کامل آن را نپذیرفتند. این مسئله باعث شد در برخی مناطق آراء بازشماری شود. 

نشانه دیگر که همچنان تا این لحظه پابرجا است تصمیم نهایی گرفتن درباره تعیین بزرگترین جناح در پارلمان است و اینکه آیا این جناح، جناح صدر خواهد بود یا نمایندگان چارچوب هماهنگی‌های شیعیان که دربردارنده الحشد الشعبی و سایر جریان‌های طرفدار تهران است. یکسره کردن این مسئله به خودی خود به معنای این است که جناح منتخب حق تعیین نخست وزیر آتی و نیز تعیین ساختار ائتلافی دولت را دارد. این مسئله نشانه دیگری از وجود اختلاف در داخل ائتلاف شیعیان است؛ چرا که  جریان صدر بر تشکیل دولت اکثریت اصرار دارد که در چارچوب آن جریان‌های متحدی مانند حزب تقدم، ائتلاف عزم و حزب دمکرات کردستان قرار دارند و این به معنای تناقض و اختلاف با ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان به طور کلی و به ویژه نوری المالکی است.

مسئله تعجب‌برانگیز این است که کردها خود نیز به نوبه خود از اختلافات و تناقضاتی رنج می‌برند که تاکنون باعث عدم انتخاب رئیس جمهوری شده است. اگرچه تاکنون با وجود اختلافات و حتی رویارویی‌های نظامی میان دو حزب دمکرات و اتحاد میهنی کردستان ریاست جمهوری به اتحاد میهنی واگذار شد؛ اما مسئله جدید این است که حزب دمکرات نیز با نامزد کردن هوشیار زیباری وارد این عرصه شد و پس از مخالفت دادگاه فدرال عراق با زیباری حزب دمکرات در اعلام جایگزینی برای او، در معرفی ریبر احمد تردید به خود راه نداد.

در کنار پیامدهای وابستگی به خارج و اولویت قرار دادن دستورکارهای خارجی و منطقه ای و کم اهمیت دانستن منافع ملت عراق ریشه بحران‌های پی در پی این کشور به میراث حمله نظامی آمریکا برمی‌گردد.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق انتخابات عراق هوشیار زیباری محمد الحلبوسی بحران عراق اقلیم کردستان عراق حزب دموکرات کردستان عراق حزب اتحاد میهنی کردستان


( ۱ )

نظر شما :