تشدید نگرانی ها در تل آویو

برآورد اسرائیلی‌ها: جنگ اوکراین به سود ایران در وین تمام می‌شود

۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۰۹۹۳۴ اخبار اصلی اروپا پرونده هسته ای
محافل سیاسی اسرائیلی گمانه زنی کردند که وقوع جنگ میان اوکراین و روسیه به امضای توافق هسته‌ای بدتری میان ایران و غرب منجر شود. 
برآورد اسرائیلی‌ها: جنگ اوکراین به سود ایران در وین تمام می‌شود

نویسنده: صالح النعامی

دیپلماسی ایرانی: محافل سیاسی اسرائیلی گمانه زنی کردند که وقوع جنگ میان اوکراین و روسیه به امضای توافق هسته‌ای بدتری میان ایران و غرب منجر شود. 

روزنامه « اسرائیل هیوم» در شماره روز یکشنبه خود از این محافل نقل قول کرد که وقوع جنگ در شرق اروپا توجه جامعه بین المللی به پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات وین را کاهش خواهد داد. این محافل افزودند که در سایه غیاب تمایل و توانایی آمریکا برای مدیریت مذاکرات وین و پیگیری جنگ در شرق اروپا این جنگ باعث ارائه امتیازهای بیشتر به ایرانی‌ها خواهد شد. این محافل به این مسئله اشاره کردند که انتقادات از عملکرد دولت آمریکا در مذاکرات وین به اسرائیل محدود نمی‌شود بلکه رهبران دو حزب جمهوری خواه و دمکرات نیز از رویکرد بایدن در قبال تهران انتقاد می‌کنند. این محافل هچنین نسبت به نامه‌ای که هفته گذشته 33 سناتور جمهوری خواه و دموکرات به رئیس جمهور جو بایدن ارسال کردند و در آن از وی خواستند تحریم‌های ایران را لغو نکند، ابراز خوش بینی کردند. این روزنامه  از یک مسئول سیاسی اسرائیلی نقل قول کرد که این نامه تهدیدی برای ایرانی‌ها به شمار می‌رود با این مضمون که نباید روی دولت کنونی آمریکا حساب کنند زیرا در صورت تغییر دولت در واشنگتن ممکن است آمریکا دوباره از توافق خارج شود.

در همین راستا افرایم عنبار، رئیس مرکز پژوهشی امنیت و راهبرد اورشلیم که دارای رویکردهای راستگراست گفت که رفتار آمریکا در رویارویی روسیه – اوکراین ضعف این کشور را نشان داده است. وی هشدار داد نشانه‌های ضعف آمریکا بر اوضاع منطقه‌ای در خاورمیانه تاثیر خواهد گذاشت. عنبار در تحلیلی که روزنامه «اسرائیل هیوم» منتشر کرد به این مسئله اشاره کرد که ضعف آمریکا این کشور را به سمت دستیابی به توافقی راحت برای ایران سوق خواهد داد و این کشور و گروه های وابسته به تهران در منطقه را به هدف قرار دادن متحدان آمریکا در منطقه تشویق خواهد کرد. این پژوهشگر اسرائیلی بعید ندانست که پیروزی روسیه در اروپا به شعله ور شدن منطقه خاورمیانه منجر شود. به باور او تحولات کنونی اوکراین بر این مسئله دلالت دارد که ارائه تضمین‌های بین المللی فایده بخش نیست و اشاره کرد که روسیه به اوکراین با وجود یادداشت تفاهم بوداپست، امضا شده توسط این کشور و انگلیس و آمریکا در سال 1994، حمله خواهد کرد. وی تاکید کرد بحران کنونی در شرق اروپا بر این مسئله دلالت دارد که تمام کشورها تنها باید به خود اتکا کنند.

منبع: العربی الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مذاکرات وین مذاکرات هسته ای ایران و امریکا ایران و اسرائیل جنگ اوکراین روسیه و اسرائیل روسیه و اوکراین حمله روسیه به اوکراین تنش اوکراین دولت جو بایدن امریکا و روسیه مذاکرات ایران و امریکا


( ۱۵ )

نظر شما :