قطارسریع السیر جدید شرقی، برای ارتباط آسیا و اروپا در قرن

خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان

۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۹۸۷۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
این خط آهن با توجه با اتصال آن به خطوط آهن کشورهای اروپایی، رویدادی بسیار مهم در عرصه اقتصادی هر سه کشور به شمار می رود و به گسترش پیوندهای اقتصادی و دیپلماتیک بین پایتخت های این سه کشور کمک خواهد کرد. بازرگانان هر سه  کشور می توانند با استفاده از این خط آهن که درحال حاضر فقط به حمل و نقل کالا اختصاص دارد به مبادلات تجاری خود وسعت ببخشند. این طرح در واقع بخشی از طرح بزرگ دولت چین تحت عنوان یک جاده یک کمربند محسوب می شود که دولت چین برای توسعه تجارت با این سه کشور و کشورهای اروپایی آن را به اجرا در آورده است.  
خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان

نویسنده: اوزور خالد

دیپلماسی ایرانی: دولت های پاکستان، ترکیه و ایران با استفاده از فرصتی تاریخی، خط آهن فرا ملی و بین قاره ای مهمی را که استانبول، تهران و اسلام آباد را به یکدیگر متصل می کند، احیا کردند. این طرح با توجه به تلاش هر سه کشور در حال رشد، برای سامان دادن به اقتصاد خود که از تورم و کاهش ارزش برابری پول خود، همزمان با شیوع موج های پی در پی کرونا، به شدت رنج می برد، از اهمیتی راهبردی برخوردار است. 

در 21 دسامبر 2021، قطار باری ساخت ترکیه برای اتصال استانبول – تهران و اسلام آباد به یکدیگر سفر خود را از قطعه پنجم این خط آهن به سوی زاهدن آغاز کرد تا از آنجا کالاها را به مقصد استانبول حمل کند. در مراسم راه اندازی این خط آهن مقامات ارشد هر سه کشور و جمعی از سفرای کشورهای دیگر، از جمله قزاقستان و ازبکستان حضور داشتند.   

این خط آهن با توجه با اتصال آن به خطوط آهن کشورهای اروپایی، رویدادی بسیار مهم در عرصه اقتصادی هر سه کشور به شمار می رود و به گسترش پیوندهای اقتصادی و دیپلماتیک بین پایتخت های این سه کشور کمک خواهد کرد. بازرگانان هر سه  کشور می توانند با استفاده از این خط آهن که درحال حاضر فقط به حمل و نقل کالا اختصاص دارد به مبادلات تجاری خود وسعت ببخشند. این طرح در واقع بخشی از طرح بزرگ دولت چین تحت عنوان یک جاده یک کمربند محسوب می شود که دولت چین برای توسعه تجارت با این سه کشور و کشورهای اروپایی آن را به اجرا در آورده است.  

با راه اندازی این خط، تولید کنندگان و بازرگانان ترکیه به بازار یک میلیارد و چهارصد میلیون نفری چین دسترسی پیدا خواهند کرد. با راه اندازی این خط آهن، چین نیز می تواند از راه خشکی کالاهای خود را به بازارهای اروپا ارسال کند. ایران و پاکستان و دیگر کشورهای منطقه نیز می تواند از طریق این خط آهن کالاهای خود را بدون پرداخت عوارض به چین صادر کنند. 

اجرای این طرح در ضمن کمکی شایان به افغانستان برای توسعه تجارت خارجی خود خواهد کرد، کشوری که به علت تحولات سیاسی در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار دارد. دیگر کشورهای منطقه از جمله جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، تاجکستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان نیز از این طرح حمل و نقل ریلی برای توسعه مبادلات تجاری خود با جهان خارج سود خواهند برد. 

به پیش بینی کارشناسان، این خط آهن به پاکستان کمک خواهد کرد تا حجم مبادلات خارجی خود را در سال به 65 میلیارد دلار افزایش دهد. گفته می شود درآمد بازرگانان پاکستانی با استفاده از این خط آهن در سال به 32 میلیارد دلار خواهد رسید و با متصل شدن این خط آهن به خطوط آهن دیگر شهرهای مهم پاکستان، این رقم به 64 میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

احمد چنگیز اوزدمیر، رئیس هیئت مدیره موسسه روابط تجارت خارجی ترکیه می گوید، این خط آهن، روابط دیپلماتیک ترکیه و پاکستان را گسترش خواهد داد چون کشورهای آسیای میانه و چین را به همراه ایران و پاکستان از طریق ترکیه به اروپا متصل خواهد کرد. 

قرار است در آینده قطارهای مسافربری نیز در این مسیر به حرکت درآیند که در نتیجه، هزینه  سفر مسافران بین این کشورها به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت. هزینه حمل و نقل کالا از چین به پاکستان و سرانجام به استانبول، با راه اندازی این خط آهن به شدت کاهش خواهد یافت و مدت زمان حمله و نقل نیز که اکنون از طریق دریا 30 روز است به میزان چشمگیری کاهش پیدا می کند. طول این خط آهن و شبکه هایی که به  آن متصل می شوند حدود 60 هزار کیلومتر است که 1825 کیلومتر آن در ترکیه، 2600 کیلومتر آن در ایران و 1970 کیلومتر آن در پاکستان قرار دارد.

منبع: دیلی صباح / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران ترکیه ایران و ترکیه پاکستان ایران و پاکستان ایران و ترکیه و پاکستان ترکیه و پاکستان خط آهن ایران و ترکیه و پاکستان


( ۱۴ )

نظر شما :

رضا پالانی ( قاطرچی ای که شاه شد ) ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۶
به نظر می‌رسد این پروژه بیشتر از این که به خاطر تمایل ایران باشد ناشی از اشتیاق فراوان پاکستان به ارتباط هر چه بیشتر با ترکیه است.
علی ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۸
اسم رضا پالانی برازنده است ،روزنامه دیلی صباح ( روزنامه حزب حاکم ترکیه ارباب شما ) تحلیلش این بود که مثلاً اشتیاق پاکستان به ترکیه بیشتر است چون چشم دیدن ایران را ندارند ( طبق مشاهدات خود در این چند سال در روزنامه های حزب حاکم ترکیه نسبت به ایران چنان در توهم و خود بزرگی هستند که حاظر به جایگاه و قدرت ایران نیستند) نفوذ ایران را امپراطوری پارس میداند اما لشکر کشی و اشغال و حمایت از داعش و تروریست‌های ترکمن ازبک اویغور وچچن و...که باعث کشتار و ویرانی عراق و سوریه شده را دفع تروریست میداند و امثال شما دستمال بدستان در این سایت فراواند،اما ایران میتواند با احداث ۲۰ کیلومتر راه آهن شلمچه بصره( شهید سلیمانی مصرانه پیگیر این راه آهن بود) و اتصال شبکه راه آهن سوریه عملا ترکیه را برای ترانزیت دور بزند ،اما سود ایران بیشتر است بعلت بیشترین طول راه آهن در خاک ایران ،ایران ظرفیت ترانزیت بالایی دارد و تعداد همسایه بیشتر و جمعیت بیشتر،نه تحریم نه جنگ نه مناقشه شده حال روز لیر ترکیه ،البته ترکیه راه آهن فارس تفلیس باکو قزاقستان و چین افتتاح کرد اما بعلت هزینه ترانزیت و زمان زیاد ( تخلیه در بندر باکو و بارگیری در بندر اکتایو قزاقستان)فعلا چشم امید به همراهی کردن ایران در این پروژه دارد ،پاکستان هم برای صادرات چرم و کیف و کفش به اروپا( طبق تعرفه ترجیحی ارزان قیمت ) عملا رقیب بازار اروپا برای ترکیه خواهد شد
خطاب به رضا ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۹:۲۶
ایرانم از این قضیه سود میبره.
رضا پالانی ( قاطرچی ای که شاه شد ) ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۴
آقای علی فرموده‌اید اگر ایران در جنوب، بیست کیلومتر راه آهن بین ده بالا و ده پایین بکشد سه سوت به اروپا وصل می‌شود. خب چرا این کار را نمی کند؟
ایرانی ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۳
به رضا ( بی ادب ) : چون ایران دوست ندارد و به شما مربوط نیست . وسلام
رضا پالانی ( قاطرچی ای که شاه شد ) ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۹
جناب ایرانی من با آقای علی صحبت می کردم نه با شما، در ضمن من رضا بی ادب نیستم، نام من رضا پالانی است.
علی به رضا پالانی ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۰
چون العبادی عراق به سمت ترکیه و امریکا غش کرده ،البته نمی شود از اهرم فشار ترکیه بر عراق مانند سد سازی بر دجله و پایگاه در عراق کردستان و....و آمریکا هم دلار عراق کنترل میکند و با ایران دشمنی دارد