در عین ناتوانی کشورهای عربی منطقه و بی عملی متحدان آنها

در اوج بحران اوکراین، امریکا می خواهد مذاکرات وین را به نتیجه برساند

۲۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۹۸۰۸ اخبار اصلی اروپا پرونده هسته ای خاورمیانه
امریکا با این ناامیدی در قبال قطر، به سمت بازی با برگهای برنده امنیت و ثبات در منطقه حرکت کرده است، و هرگز بهتر از نظام ایران پیدا نخواهد کرد، به ویژه که مذاکرات توافق هسته ای ادامه دارد و ایران و کشورهای عربی خلیج (فارس) درباره آن اختلاف دارند. آمریکا برگ های بازی خود را در میان همپیمانان اساسی خود به ویژه عربستان سعودی توزیع کرده است و سبب شده تا کشورهای خلیج (فارس) در موضع دشواری قرار بگیرند.
در اوج بحران اوکراین، امریکا می خواهد مذاکرات وین را به نتیجه برساند

نویسنده: علی شاهین الجزاف

دیپلماسی ایرانی: آنچه دولت ایالات متحده آمریکا و رسانه هایش درباره حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین ترویج و تبلیغ می کنند، منجر به لشکرکشی آمریکایی در کشورهای اروپای شرقی و به طور مستمر طی روزهای گذشته شده، اما ایالات متحده خواهان آن است تا کشورهای عربی خلیج فارس و به طور کلی کشورهای منطقه این روایت آمریکا را بپذیرند که روسیه واقعا درصدد حمله به اوکراین و چه بسا کشورهای دیگر اروپای شرقی است. شاید هدف آن، دور کردن تدریجی کشورهای عربی خلیج فارس از دشمن آمریکا یعنی روسیه باشد.

ایالات متحده آمریکا به بازی گازی روی آورده است. این کشور تلاش کرد قطر را آشفته و سردرگم کند، پس از آنکه اعلام کرد به گاز قطری برای تجهیز اروپا به جای گاز روسیه نیاز دارد، اما قطر اعلام کرد که این درخواست فراتر از توان تولیدی این کشور است و به تنهایی قادر به اجرای آن نیست.

امریکا با این ناامیدی در قبال قطر، به سمت بازی با برگهای برنده امنیت و ثبات در منطقه حرکت کرده است، و هرگز بهتر از نظام ایران پیدا نخواهد کرد، به ویژه که مذاکرات توافق هسته ای ادامه دارد و ایران و کشورهای عربی خلیج فارس درباره آن اختلاف دارند. آمریکا برگ های بازی خود را در میان همپیمانان اساسی خود به ویژه عربستان سعودی توزیع کرده است و سبب شده تا کشورهای خلیج فارس در موضع دشواری قرار بگیرند.

این مساله به معنای امکان اجرای خواسته ایران درباره تامین اورانیوم غنی سازی شده برای رآکتورهای تحقیقاتی تهران و انتقال سوخت مصرف شده به خارج است. دولت بایدن می خواهد این گونه به کشورهای عربی خلیج فارس نشان دهد که ایران در نهایت به آنچه تمایل داشته و تلاش کرده، خواهد رسید که در این صورت،  کشورهای خلیج فارس در معرض فشار قرار خواهند گرفت به ویژه که ایالات متحده این گونه تبلیغ و ترویج می کند که جنگ با روسیه که شریک بزرگی برای کشورهای عربی خلیج فارس قلمداد می شود، بسیار محتمل است، گویی ایالات متحده، سناریوی افغانستان را بازترسیم کرده اما این بار این سناریو را از داخل اوکراین اجرا می کند و شیوه موفقیت آمیز در گذشته مبنی بر "یا با من یا علیه من" را مورد استفاده قرار می دهد.

این مواضع متزلزل همپیمان اصلی یعنی ایالات متحده، کشورهای عربی خلیج فارس را در موضع دشواری قرار می دهد که این مساله مستلزم آن است تا این کشورها به دنبال شرکا و همپیمانان تاثیرگذاری باشند و نیز تاکیدی بر استفاده کشورهای ما از نفوذ مالی و اقتصادی خود برای تامین ثبات و امنیت خود در سایه سکوت آمریکا در برابر اقدامات ایران و فعالیت گروه های مسلح مورد حمایت آن در منطقه است.

منبع: الوطن (بحرین) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا جنگ اوکراین روسیه و اوکراین روسیه و امریکا روسیه و اروپا روابط روسیه و کشورهای عربی امریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ایران و امریکا و عربستان مذاکرات وین مذاکرات هسته ای


( ۱۰ )

نظر شما :

صهیب بابایی توسکی ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۲:۴۷
بحران اوکراین به غرب یادآوری کرد که بازنده اصلی منازع ایران و آمریکا، غرب است. غرب برای کاهش نفوذ روسیه در بازار انرژی اروپا به گاز و نفت ایران نیاز دارد. تحریم ایران، روسیه را به یک قدرت انرژی تبدیل کرده است. از طرفی تقاضای جهان برای نقت و گاز بالا رفته است.‌ و از طرف دیگر کرونا باعث بالا رفتن تورم جهانی شده است. احتمال اینکه اقتصاد جهانی به رکود برود، بالا است. برداشتن تحریم ایران، اقتصاد جهان را از رکود نجات می دهد.