گفت‌وگوی آل ثانی و بلینکن درخصوص مذاکرات وین

۰۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۵ کد : ۲۰۰۹۳۴۷ سرخط اخبار

وزیران خارجه قطر و آمریکا درخصوص آخرین تحولات مذاکرات وین رایزنی کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از بخش عربی شبکه آرتی، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در تماسی تلفنی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود درمورد آخرین تحولات مذاکرات وین درخصوص برنامه هسته ای ایران و همچنین آخرین تحولات پرونده افغانستان رایزنی کردند.

دو طرف در این گفت‌وگو درخصوص روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز رایزنی کردند.

بر اساس این گزارش، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان تاکید کرد: ما در تمام مراحل مذاکرات تلاش کردیم در سطح سفرای کشورهای همسایه در تهران یا با سفر دستیاران وزارت امور خارجه به این کشورها یا سفر بنده آنها را در جریان آنچه بین ما و پنج کشور می گذرد قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: مذاکرات ما در وین به نقطه ای دارد نزدیک می شود که مذاکرات فنی ما در آینده نه چندان دور به حد اشباع می‌رسد و ما باید تصمیم سیاسی بگیریم.

امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه با رسیدن طرف ها بر مرحله تصمیم سیاسی احتمال دیدار وزیران خارجه ایران و ۴+۱ در وین وجود دارد؟ گفت ما فعلا مذاکرات را در سطح کارشناسان ارشد و مدیران کل وزیران خارجه تنظیم کردیم و امیدواریم در همین سطح وارد پروسه اجرا شویم و نیاز به دیدارهای سطح بالا نباشد اما متناسب با پیشرفت مذاکرات درباره هر نوع اقدام دیگر تصمیم گرفته می شود. آنچه برای ما مهم است و اگر دقت کرده باشید سعی داریم در صدر اخبار موضوع مذاکرات وین را قرار ندهیم این است که زمانی مردم در جریان دقیق مسایل قرار گیرند که در میز مذاکرات اتفاق خوبی رخ داده شود. امیدوارم به آن نقطه نزدیک شویم.

وی درباره مذاکرات مستقیم با آمریکا در وین گفت: آمریکایی ها مکرراً برای مذاکره درخواست دارند اما هنوز به این مسأله در جمع بندی های خودمان نرسیدیم.

از سوی دیگر، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره مذاکرات مستقیم با ایران،خاطرنشان کرد: ما این نکته را قبلا هم گفته‌ایم اما با توجه به سرعت پیش‌رفت‌های ایران، زمان باقی مانده کوتاه‌تر می‌شود تا وقتی که مزایای عدم اشاعه‌ای برجام، به همان شکلی که اول در سال ۲۰۱۵ پیش‌نویس شده و در سال ۲۰۱۶ اجرایی شد، تحت‌الشعاع پیش‌رفت‌های هسته‌ای ایران قرار می‌گیرد. بنابراین، ما دنبال این هستیم فورا این دیپلماسی را به کار ببندیم و به وضوح گفته‌ایم که تعامل مستقیم در خدمت این اهداف خواهد بود.
سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به موضع فعلی دولت آمریکا، انتظار این می‌رود به زودی چنین اتفاقی بیفتد؟ و آیا به طور غیرمستقیم حرفی درباره این که این کار به زودی انجام شود، زده شده است یا نه، بیان کرد: باید از مقامات تهران بپرسید. این اولین باری نیست که ما چنین چیزی را مطرح کرده‌ایم. ایرانی‌ها بر مذاکرات غیرمستقیم در وین پافشاری کرده‌اند. ما مدت زیادی است به این امر مسلم اشاره کرده‌ایم که مذاکرات غیرمستقیم، به ویژه در زمینه مسئله‌ای به این پیچیدگی و با این اهمیت، یک مانع دست‌وپاگیر است. بنابراین، موضع ما واضح بوده است. من شما را به مقامات ایران ارجاع می‌دهم.


نظر شما :