اهدافی که در پشت این سریال است

ایران در سریال ترکی تشکیلات (TEŞKILAT)

۲۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۰۹۰۲۱ اخبار اصلی سینما دیپلماسی
مبارکه صداقتی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هرکجا ترکیه در فیلم تا به این قسمت سریال نیازمند یک دیپلماسی پویا و گاه عملا تهدیدآمیز است؛ از اهرم ایران علیه اسرائیل استفاده کرده است. با این حال ترکیه جانب احتیاط نسبت به ایران را نگه داشته و آنچنان که به دیگر کشورها از جمله قبرس می تازد، به ایران نتاخته است.
ایران در سریال ترکی تشکیلات (TEŞKILAT)

نویسنده: مبارکه صداقتی، دبیر انجمن دانشجویی روابط بین الملل دانشگاه خوارزمی و دانش آموخته روابط بین اللمل

دیپلماسی ایرانی: سریال ترکی تشکیلات ساخت 2022-2021 که از شبکه TRT  ترکیه پخش می شود؛ بخشی از ماموریت های سازمان اطلاعات ترکیه (Türk İstihbarat Teşkilatı) و یا سازمان اطلاعات ملی ترکیه – میت (Millî İstihbarat Teşkilatı) را نشان می دهد. در این سریال ترکیه به عنوان کشوری پر دشمن معرفی می شود. یک شرکت، متشکل از دشمنان جمهوری ترکیه، رهبری اعمال اقدامات مخرب علیه این کشور در خشکی، دریا و هوا را بر عهده دارد. در بخش های اعظمی از این سریال، ماموران سازمان اطلاعات ترکیه مشغول خنثی سازی عملیات مختلف تروریستی و مخرب شرکت ضد ترکیه ای است. 

بخش هایی از فیلم نیز البته، به واقعیت های بین المللی باز می گردد. کشور ترکیه به عنوان یکی از کشورهای دارای سهم در دریای مدیترانه (به ترکی AK deniz) به ویژه منابع گاز طبیعی است. در این فیلم گروه مخرب ضد ترکیه ای یعنی شرکت علیه توافق ها و قراردادهای رسمی جمهوری ترکیه با کشورهای حوزه دریا به ویژه لیبی، برنامه ریزی می کند. البته لازم به ذکر است که در این فیلم توطئه های اعمال شده، توسط تشکیلات ترکیه خنثی می شود. برخی از صحنه های فیلم، توان دفاعی و موشکی ترکیه را به رخ می کشد و با پخش تصویر پرچم ترک در مخاطبین به ویژه شهروندان ترکیه، حس غرور ملی را تداعی می کند. 

به زعم و گفته های مکرر مقامات و ماموران اطلاعاتی ترکیه در این سریال، ترکیه یک کشور بی دفاع است که با دشمنان خود مبارزه می کند. عمده پیام این سریال در این راستا پایه گذاری شده است.

به نظر می رسد شبکه تی آرتی ترکیه با پخش چنین سریالی در کنار سریال های تاریخی دیگر که شکوه و عظمت امپراطوری عثمانی را به رخ می کشد؛ دو هدف عمده در راستای دیپلماسی عمومی و فرهنگی را دنبال می کند.

یک اینکه برای جهان و به ویژه کشورهای ترک زبان و به اصطلاح  خود، ملت ترک، اقدامات نظامی خود را قانونی، مشروع و در چارچوب دفاعی قلمداد کند. 

دوم اینکه این کشور را محصور در عناصر تهدیدآمیز معرفی کند که برای مقابله با آن از گزینه¬های افزایش توان دفاعی، مهندسی، سایبری و حتی اقدام مستقیم نظامی استفاده می-کند.

 و اما سوال نوشتار حاضر این است که ایران به عنوان یکی از کشورهای همسایه ترکیه در این سریال در چه سکانس هایی حاضر است؟ و به طور کلی ایران چگونه و چطور در این سریال مطرح شده است؟ 

زاید فادی، شهروند فلسطینی در این فیلم یکی از عناصر شرکت است که در عملیات گوناگون تروریستی و هواپیمایربایی در آنکارا نقش دارد. سازمان اطلاعات ترکیه به جهت فشار آوردن بر فادی، نیازمند دسترسی به یکی از شهروندان فلسطینی از خویشاوندان فادی است که در تل آویو زندانی است. دو مامور اطلاعاتی ترکیه برای فراری دادن این زندانی و استفاده از زندانی که او هم از دشمنان قسم¬خورده فادی است، با پاسپورت های جعلی که مهر ایران در آن وجود دارد وارد فرودگاه تل آویو می شوند. این یک نقشه از قبل تعیین شده از طرف ماموران اطلاعاتی است که با حساسیت موضوع ایران برای اسرائیل، در فرودگاه دستگیر و وارد زندان شوند. 

در سکانسی دیگر هنگامی که دولت ترکیه می خواهد با مقامات اسرائیلی بر سر عناصر جاسوسی و مخرب مبادله کند، تهدید می کند که چنانچه اسرائیل همکاری لازم را به عمل نیاورد؛ اطلاعات  به دست آمده مرتبط با ترور دانشمندان هسته ای ایرانی را در اختیار دولت ایران قرار می دهد. و مبادله موفقیت آمیز مقامات ترکیه با اسرائیل رقم می خورد. در این بخش به وضوح مشخص می شود که ترکیه نیز به دست داشتن اسرائیل در ترور دانشمندان هسته ای ایران کاملا آگاهی دارد. بنابراین هرکجا ترکیه در فیلم تا به این قسمت سریال نیازمند یک دیپلماسی پویا و گاه عملا تهدیدآمیز است؛ از اهرم ایران علیه اسرائیل استفاده کرده است. 

در سکانسی دیگر مامور اطلاعات ترکیه به شهید شدن هموطنان خود در جنگ سوریه اشاره دارد. از نظر ترکیه، حضور نظامیان ترک در سوریه توجیه دفاعی دارد. مامور تشکیلات، سپس از کشورهای حاضر در جنگ سوریه از جمله روسیه و حتی جمهوری خلق چین که حضور محرز شده نظامی در جنگ سوریه نداشته نام می برد. مامور تشکیلات، حضور ترکیه در جنگ سوریه را لازم و از حقوق دولت در دفاع از سرزمین خود می داند. اما نکته تعحب برانگیز در این سریال در نسخه زبان اصلی و بدون سانسور این است که از ایران به عنوان یکی از کشورهای حاضر و فعال در جنگ سوریه اصلا نام برده نمی شود.

در قسمت 28 از فصل دوم سریال، یک عملیات هوایی برای به هلاکت رساندن سردسته ها و رهبران گروه های تروریستی توسط سازمان اطلاعات ترکیه در عراق برنامه ریزی می-شود. در این قسمت به عناصر اصلی تروریست های کشورهای همسایه ترکیه از جمله ایران در عراق اشاره می شود. با این وصف مشخص نیست که به کار برده شدن لفظ "گروه های تروریستی مرتبط با ایران" از جانب سریال، چه مفهومی دارد؟ دو معنای متفاوت وجود دارد! 

1- گروه های تروریسستی که توسط تروریست ها و عناصر ضد حکومت ایران و البته با  شخصیت های ایرانی مدیریت می شود؟

2- و یا گروه های تروریستی که ادعا می شود توسط دولت ایران هدایت و حمایت می¬شود؟ 

این پرسشی است که پاسخ مشخصی در قبال آن وجود ندارد و در سریال بسیار مبهم به آن اشاره شده است. به نظر می رسد که ترکیه جانب احتیاط نسبت به ایران را نگه داشته و آنچنان که به دیگر کشورها از جمله قبرس می تازد، به ایران نتاخته است.

کلید واژه ها: سریال تشکیلات سریال ترکیه ترکیه ایران و ترکیه


( ۱۵۴ )

نظر شما :

فدوی ۲۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۶
این یکی از اون سریالها است که با اونها می خواهند حوادث را وارونه نشان دهند . باید از این جماعت متزور پرسید ، کدام یک از گروههایی که به ایران وابسته هستند ، نسبت به شما تروریست به حساب می آیند ؟ حزب االه لبنان ؟ حشد الشعبی عراق ؟ فاطمیون ؟ زینبیون ؟ حوثی ها ؟ این گونه فیلمها و سریالها از نظر فرم کپی های دِمُده ی آمریکاییست و از نظر محتوا نیز به عنوان پیاده نظام رسانه ای همان آمریکا ، مستقیم در خدمت آمریکا و البته اسراییل هستند . اصولا حکومت ترکیه نمی تواند به جز رضایت آمریکا و اسراییل کار دیگری انجام دهد البته گاهی اوقات مجوز رجز خوانی را دریافت می کنند تا طرفدارنشان را راضی نگهدارند . در کنار تمام این موارد این را هم باید در نطر بگیریم که علی رغم ابلاغ مجوز تقابل مستقیم عربستان با ایران که آمریکا داده ، در مورد ترکیه مجوز صرفا از نوع نزاع نرم و زیر پوستی است تا به اینگونه حکومت ایران تصمیم به واکنش سخت به همسایه ی غربی خود نگیرد که یکی از آنها می تواند سرکوب عناصر تجزه طلب باشد که بخش اعظم آنها ساکن ترکیه هستند و آمریکا نمی خواهد حساسیت جامعه و البته حاکمیت ایران روی آنها بیش از حد باشد .
فدوی ۲۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۲
ادمین محترم کامتهای تجزیه طلبها را نشر می دهد . البته چاردیواری ، اختیاری . فدوی هم فعلا مقالات مربوط به ترکیه را صرفا مطالعه می کند و نظر نمی گذارد تا هم به ادمین محترم اعتراضش را نشان دهد و هم باعث نشود این تجزیه طلبهای خارج نشین با یورش به بخش کامنتها ، باعث شلوغی بیش از حد و احیانا دلخوری مخاطبان فرهیخته ی این سایت شوند . پس فعلا به گوشه ای می نشینیم و منتظر می مانیم تا سقوط لیره ، جاه طلبی رجب و چک های سررسید شده ، کارشان را بکنند .
آذربایجان به فدوی ۲۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۹
تو کار و زندگی نداری؟ هر موقع یک مقاله راجع به ترک ها منتشر میشه تو پای هر کدوم بیست تا کامنت می‌زاری. مشخصه سایبری حقوق بگیر هستی
علی ۲۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۱
قطعاٌ همه دیده و شنیده اند که در تلویزیون و اخبار وروزنامه های کشور ما و حتی مقامات درجه دوم وسوم و غیره مرتب انگ حمایت تورکیه از گروههای تروریستی را شاید همه روزه ٍ تکرار می کنند حتی حضور نیروهای سوری در جنگ قره باغ را هم که یک سند هم پیدا نشدمتوجه تورکیه کردندوبعد از آن دستگاه دیپلماسی بصورت دستپاچه وبرای بدست آوردن دل تورکیه وآذربایجان متحمل سختی های زیادی شدند. به نظر می اید نویسنده می خواهد فکر کارگردان تورکیه ای را آنطور که می خواهد تفسیر کنددر حالی که وجود تروریستها در ایران وعراق و تورکیه و سوریه چیزی نیست که قابل انکار باشد. اصلاٌ توافقنامه هایی مابین دولت تورکیه وایران وعراق برای مقابله با تروریسم کردی حاضر در کوههای مخصوصاٌ قندیل وجود دارد.
سعید جمشیدی ۲۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۳
عالی خوب و صریح بیان داشتن
فدوی ۲۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۵
قصد اهانت به قومی از اقوام ایرانی را ندارم تبادل نظرات به نفع همه است و اینکه سوزن چرخ خیاطی من رو ترکها یا ترکیه گیر نکرده لیکن نسبت به سایر موضوعات سایت اطلاعات کافی ودر خور ندارم
فرزاد ۲۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۵
به آذربایجان:این مقاله در نقد سیاستهای کشوریست به نام ترکیه(آناتولی ویا روم شرقی سابق) ونه قوم ترک.گویا تعصب بر نام جعلی کشوری که برسرزمین اقوام غیرترک بنا شده ؛شما را به صرافت انداخته.شما بهتره به جای حمله به جناب فدوی؛مقاله ویادداشت نویسنده را نقد کنید.درضمن ننگ مزدوری برای کسیست که سنگ اجنبی رو به سینه میزنه وای کاش همه مزدور کشورخودشون بودن.
کیومرث ۲۱ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۹
خوشا به حال ترکیه که این همه جان بر کف غیر ترکیه ای دارد و بدا به حال وطن مظلومم ایران که عده ای از شهروندان خودش با تعصبات مختص جهان سومی و برخی سیاستمدارانش با تعصبات جناحی نمک این خاک پاک را می خورند و نمکدان می شکنند.
محمد ۲۱ دی ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۲
نسبت ترکیه با انگلیس مثل نسبت عربستان به آمریکاست فقط چون انگلیسی ها خیلی مخفیانه و پیچیده عمل می کنن اونقدرا این موضوع برجسته نشده.
آذربایجان به فدوی ۲۱ دی ۱۴۰۰ | ۲۱:۱۰
اگر دیدی لیر تا دو ماه آینده در برابر دلار افزایش ناگهانی داشت تعجب نکن
هموطن ۲۲ دی ۱۴۰۰ | ۰۰:۲۱
فدوی جان دمت گرم.ایولله
هموطن ۲۲ دی ۱۴۰۰ | ۰۰:۳۰
ضمنا مشکل جناب فدوی با دولت ترکیه و شخص رجب است ونه ترکها
خسرو ۲۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۹
در جواب پرسش پاراگراف آخر نوشته -- گروههای تروریستی مرتبط با ایران چه مفهومی دارد ؟ به نظر من از پژاک یاد شده است روشن است که پ ک ک دارای شاخه ایران (پژاک ) میباشد که تا کنون شهدای بسیاری از نیروهای نظامی و انتظامی ایران درمبارزه با گروه تروریستی و تجزیه طلب پژاک داده شده است که دشمن مشترک ایران و ترکیه و عراق و سوریه هست فقط مشخص است که نویسنده اطلاعات کاملی از سریال نامبرده دارد با وجود تاکید سکانس های سریال بر روی پ ک ک و پژاک ، هدف نوشته از طرح پرسش چه بود ؟ معرفی سریال یا...
به فرزاد ۲۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۳
خبر نداری ترکهای آذربایبجان ایران فدایی ترکیه هستن و تازه توقع دارن از شمال غرب و غرب و شمال تا مرکز ایران هم فدایی ترکیه باشن و توهم دارن اکثریت جمعیت اینجاها با خودشونه در صدرتیکه جز شمال غرب هیچ جای دیگه اکثریت باهاشون نیست برای یکبار هم شده منتشر کنید
فرهاد ۲۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۳
اگر پ ک ک با ایران مرتبط بود ترکیه تا حالا هزار بار تجزیه شده بود. منظور سریالهای فاشیستی ترکیه گروه های شیعه مسلح مرتبط با ایران هست.
علی اما ولی ۲۴ دی ۱۴۰۰ | ۰۰:۳۶
اینکه کامنت های شخصی بنام فدوی که حاوی الفاظ نامناسب در قبال ملت ترک میباشد و همیشه مجوز انتشار میگیرد احتمالا یکی از گردانندگان سایت میباشد ولی همینش خوبه که به اسمش که برمیخوریم دیگه نیازی به خواندن نیست از کرونا باید دوری کرد
ابراهیم قدیمی ۲۵ دی ۱۴۰۰ | ۰۰:۴۹
۔سکوت در مقابل اینگونه برنامه های اطلاعاتی ، تبلیغاتی جایز تر است۔تا زمانیکه در ایران نشان داده نشوند۔ خط دهندگان اصلی و اهداف و سازنده اینگونه سریال ها مشخص اند۔نیاز به مطرح شدن و بحث واظهار نظر ندارند۔ نباید توقع داشت سازمان اطلاعات ترکیه وپان ترکیسم سریالی غیر از این بسازد۔جیمز باند بازی ترکیه ای۔چرا این سریال باید در ایران مطرح شود۔
طاهر ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۸
بنظر من با توجه به جلسه ای که سران تشکیلات تروریستی با هم گرد آمده بودند با محوریت PKK هرکدام از حاضرین هماهنگ کننده فعالیت های تروریسیتی پ ک ک در کشورهای مختلف بودند که یکی از آنها هم مسئول شاخه ایران آن تشکیلات تروریستی بود
کال آباس ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۱:۲۸
عالی
محمد ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۶
سلام به همگی این تقصیر سیاستمدارانمون..... باید میخ این ترکیه رو یجا بکوبن،که این کارو نمیکنن
حمید ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۴:۲۶
واقعا به نکته های قابل تعملی اشاره کردید من قسمتی ک اشاره میکنه رهبران تروریستی ک در عراق جلسه دارن واز گروهک مرتبط با ایران از ی تاجر ایرانی میگه چندبار نگاش کردم ولی متاسفانه نفهمیدم منظورش چی هستش تو فیلم جنگجو هم تو چنتا قسمتاش ازجمله خارج کردن ی کاروان ترکمنستانی از مرز ایران نشون میده واشاره میکنه ک احتمال افتادن بدست گروهک های تروریستی هستش ک البته نشون میده ی گروه تروریستی ک ریسشون چینی هست درگیر میشن ...ولی مرتبط با ایران نیستن درکل تو فیلمای این تیپیشون نشون میدن ک ترکیه یجورایی حق مالکیت به سرزمینهایی رو داره ک زمان عثمانیها تحت سلطه پادشاه عثمانی بود ک بیشترین مانورشونم رو قسمتهای زیادی از سوریه وشمال عراق هستش وخیلی تاکید بر اتحاد دولتهای ترک زبان دارن درکل من شخصا ترکیه رو بخاطر نزدیک بودن فرهنگشون به فرهنگ کشورمون خیلی دوس دارم وارزو میکنم روزی برسه ک تمام کشورهای خاورمیانه باهم متحد بشن تا تودهنی محکمی به کشورهای غربی واروپایی بزنن ای کاش اون روز بیاد