کابوسی تعبیر نشده برای تل آویو

جنگ با ایران اسرائیل را غافلگیر خواهد کرد

۰۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۸۶۵۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
براساس اطلاعات منتشر شده از سوی اسرائیل، طی دهه های گذشته، ایران به امکانات تدافعی خود به طور چشمگیری، بهبود بخشیده است. ایران از سال ۲۰۱۲ قدرت نظامی خود را افزایش داده است. این روند به طور قابل توجهی خطرات از سوی ایران علیه اسرائیل را افزایش می دهد.
جنگ با ایران اسرائیل را غافلگیر خواهد کرد

نویسنده: ایگور سوبوتین

دیپلماسی ایرانی: احتمال دارد، اسرائیل برای سناریوی نظامی تمام عیار علیه زیر ساخت های هسته ای ایران آمادگی نداشته باشد. این نگرانی توسط مقامات رسمی بازنشسته و فعلی دولت اسرائیل ابراز شده است و پیش بینی می کنند که آماده سازی چنین عملیاتی دو سال طول می کشد. وضعیت کنونی به خاطر بهبود امکانات تدافعی ایران پیچیده تر شده است. بعید نیست که گزینه «خرابکاری» در تاسیسات هسته ای ایران همچنان مورد هدف اسرائیل قرار داشته باشد. اما، باید گفت که چنین گزینه ای نیز نرخی دارد. یعنی معلوم نیست تا چه وقت جواب دهد و تا چه زمانی ایران واکنشی نشان ندهد و هزینه سنگینی روی دست اسرائیل نگذارد.

مساله این است که سازماندهی عملیات تمام عیار علیه مواضع ایران، در زمینه ای از تهدیدهای آشکار از سوی دولت اسرائیل مطرح شده اند. این متحد امریکا در خاورمیانه نگران روند مذاکرات هسته ای در وین است. مذاکره کنندگان ایرانی با نصب مجدد دوربین ها در تاسیسات هسته ای کرج موافقت کرده اند و حتی، این امر می تواند پایه ای باشد، برای رسیدن به توافق احتمالی. اما، اسرائیلی ها از آن بیم دارند که دادن امتیازات مهم به تهران، امکان این کشور برای پیشرفت مخفیانه به سوی اتم نظامی را به همراه داشته باشد.

چندین مقام بلندپایه فعلی و بازنشسته اسرائیلی خاطر نشان کرده اند که کشورشان منابع کافی برای از بین بردن برنامه هسته ای را در اختیار ندارد. به گفته آنان، اهداف بالقوه در خاک ایران مانند تاسیسات نطنز و فوردو زیر ساخت های زیر زمینی گسترده ای هستند و حمله به آنها کار بسیار دشواری است.

مشکل دیگر برای اسرائیل کمبود هواپیماهای سوخت رسان است. توانایی انتقال سوخت برای هواپیماهای اسرائیلی بسیار پراهمیت و حیاتی است که در صورت وقوع سناریوی نظامی، باید از حریم هوایی برخی از کشورهای عربی استفاده کنند و این امر، آسیب پذیری این کشورها در برابر ایران را افزایش می دهد. خبرهایی منتشر شده مبنی بر این که اسرائیل خرید چهار فروند هواپیمای  KC-46  با قابلیت پرواز 11 الی 12 ساعت و سوخت دهی به ده ها هواپیمای جنگنده اسرائیلی دیگر را سفارش داده است. به رغم متقاعد شدن واشنگتن، اما تحویل این هواپیماها حداقل چهار سال طول خواهد کشید.

دولت اسرائیل تعجیلی در مشخص کردن خطوط قرمزی که گذر از آنها، خطر آغاز جنگ نظامی را به همراه دارد، نشان نمی دهد. در سطح غیر رسمی، مقامات اسرائیلی اذعان داشته اند که تصمیم احتمالی ایران برای آغاز غنی سازی 90 درصدی اورانیوم احتمال دارد، صبر اسرائیل را لبریز کند. در چنین شرایطی، حتی اگر جنگ نظامی نیز آغاز نشود، اسرائیل دست به حملات خرابکارانه خواهد زد و ایران نیز ناگزیر به پاسخگویی خواهد شد.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی اسرائیل، طی دهه های گذشته، ایران به امکانات تدافعی خود به طور چشمگیری، بهبود بخشیده است. ایران از سال 2012 قدرت نظامی خود را افزایش داده است. این روند به طور قابل توجهی خطرات از سوی ایران علیه اسرائیل را افزایش می دهد.

منبع: نزاویسیمایا گازتا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: توانایی نظامی ایران ایران و امریکا ایالات متحده امریکا اسرائیل ایران و امریکا و اسرائیل ایران و اسراییل جنگ با ایران حمله اسرائیل به ایران


( ۱۶۴ )

نظر شما :

فدوی ۰۶ دی ۱۴۰۰ | ۲۱:۱۶
حمله ی اسراییل به ایران آنقدر نامحتمل است که حتی خوش بین ترین افراد به اسراییل نیز ، آن را جدی نمی گیرند . این جنجال اسراییل صرفا تقاضای قاقالی لی کردن اسراییل از بزرگترش یعنی آمریکاست . حالا که داری با ایران به توافق می رسی یا می خواهی برسی پس باید به من هواپیما بدی . کشتی هم می خوام . اصلا مجوز سرکوب بیشتر فلسطینیها رو هم می خوام . این رجز خوانی اسراییلیها فقط برای دوشیدن آمریکاست . آمریکا عربستان و سایر دوستان و اسراییل هم آمریکا را می دوشد . شیر تو شیر مطلق
مسيح ۰۶ دی ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۴
دنیای اسلام باید برای جنگ اتمی با اسراییل و غرب اماده بشود. متاسفانه پاکستان کمکی نخواهد کرد و ایران اسلامی جلودار باید باشد. چین و روسیه هم کنار خواهند کشید. البته در اخر ایندو هم در خط ضد اسلام قرار خواهند گرفت.
امیر ۰۸ دی ۱۴۰۰ | ۰۱:۱۸
همان
به مسیح ۰۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۸
آره ایران تنهایی بجنگه با اسرائیل و غرب که نابود بشه شما زودتر تجزیه اش کنید و نصف ایران و بخاطر مهاجرانتون بگیرید
بنده خدا ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۱:۴۵
اگر جنگی اتفاق بیوفته زبونم لال؛ اسرائیل بازنده این جریان خواهد بود قطعا.