«ناز» پکن و «نیاز» واشنگتن

نشست وین، اولین محک نتیجه تماس تلفنی بایدن با شی جین پینگ

۰۷ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۰۷۹۳۳ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: سید وحید کریمی
سیدوحید کریمی در نوشتاری تصریح کرد که دو رهبر آمریکا و چین در مورد تبادل نظر برای مواضع مشترک در مذاکرات با جمهوری اسلامی در نشست برجام در وین تبادل نظر داشتند. بعید به نظر می رسد چین با آمریکا همراه شود، اما "نشست وین" با هدف لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اولین راستی آزمایی و ترازوی محک نتیجه تماس تلفنی آقای بایدن با آقای شی جین پینگ در همراهی و یا ادامه اختلافات دو کشور آمریکا و چین در روابط بین الملل خواهد بود که باید منتظر ماند. 
نشست وین، اولین محک نتیجه تماس تلفنی بایدن با شی جین پینگ

دیپلماسی ایرانی - با توجه به سیستم حکومتی ایالات متحده، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا حدود یک سال دیگر در راس قدرت مسلط بر سیاست داخلی و خارجی آمریکا خواهد بود. زیرا به احتمال قوی در انتخابات نوامبر ۲۰۲۲ کنگره، جمهوری خواهان پیروز و ادامه دولت دمکرات بایدن با مشکلات اجرایی در داخل و سیاست خارجی مواجه خواهد بود.

توافق دو رهبر چین و آمریکا برای ادامه مذاکرات و دیدار مقامات دو کشور، بیانگر "نیازمند بودن دولت بایدن" به مدیریت تنش در سیاست خارجی آمریکا با چین و توجه به اجرای زیرساخت های عمرانی داخلی در آمریکا است و چه بسا آقای بایدن از دولت چین برای سرمایه گذاری در آمریکا دعوت به عمل آورده باشد. 

در تماس تلفنی، آقای "شی جین پینگ" دست برتر داشت اما، هنوز مشخص نیست آقای شی جین پینگ "نیاز بایدن" را به همراهی با آمریکا یا عقب راندن آمریکا پاسخ خواهد داد. تحقیر مستمر دولت و کشور چین طی دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رییس جمهور قبلی آمریکا، قطعا با تماس تلفنی آقای جو بایدن جبران نشده و به دوران قبل از ریاست جمهوری دونالد ترامپ بازگردانده نمی‌شود و شواهد حاکی از آن است که اختلافات دو کشور در حال افزایش است.

هر چند به نظر می رسد کشور چین در حوزه اقتصادی، به برتری نسبی در مقایسه با آمریکا دست یافته است، اما در دیگر ارکان قدرت از جمله قدرت سیاسی و فرهنگی و نظامی و قدرت نرم از آمریکا عقب تر است. قدرت نظامی چین در حال افزایش است. با این حال به نظر نمی رسد چینی‌ها از اراده جدی برای مقابله همه جانبه با آمریکا برخوردار باشند و چینی‌ها علنا اعلام کرده اند، نه تنها خواهان افزایش تنش بین دو کشور نیستند، بلکه مشارکت در رهبری در روابط بین الملل را به آمریکا پیشنهاد داده اند و دولت آقای بایدن در آمریکا نیز پذیرفته است، حداقل برای یک سال آینده تا انتخابات کنگره، تهییج کننده تنش بر سر آینده سیاسی جزیره تایوان با کشور چین نباشد.

شاید بتوان در خواست تماس تلفنی از سوی بایدن را نوعی تلاش برای اغفال "شی جین پینگ" تلقی کرد و شی جین پینگ نیز با به کار بردن اصطلاح «دوست قدیمی» به جو بایدن، هر چند در ظاهر، آمادگی چین برای همزیستی مسالمت آمیز با کشور آمریکا را پیشنهاد کرد ولی با توجه به اختلافات مزمن دو کشور که جمهوری خواهان و اعضای پیمان نظامی ناتو بر دشمنی و مهار چین تاکید دارند، باید منتظر راستی آزمایی تعامل و یا تقابل دو کشور در بحران احتمالی پیش رو در روابط بین الملل بود.

دو رهبر آمریکا و چین در مورد تبادل نظر برای مواضع مشترک در مذاکرات با جمهوری اسلامی در نشست برجام در وین تبادل نظر داشتند. بعید به نظر می رسد چین با آمریکا همراه شود، اما "نشست وین" با هدف لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اولین راستی آزمایی و ترازوی محک نتیجه تماس تلفنی آقای بایدن با آقای شی جین پینگ در همراهی و یا ادامه اختلافات دو کشور آمریکا و چین در روابط بین الملل خواهد بود که باید منتظر ماند. 

در همین رابطه تحریم بازی های زمستانی المپیک در پکن توسط دولت آمریکا به عنوان اهرام فشار روی میز روابط دو کشور قرار گرفته است و تعدادی از کشورهای اروپایی و هم پیمانان آمریکا در آسیا در حال تصمیم گیری و رصد روابط دو کشور برای تعیین راهبرد سیاست خارجی در روابط با چین و آمریکا هستند. آیا چین در حال "گذار" برای تبدیل شدن به ابر قدرت و جایگزین کردن آمریکا در سیاست بین الملل خواهد بود یا خیر، موضوعی است که تحت رهبری "شی جین پینگ"، رئیس جمهور چین انتظار آن می رود. اما آیا "اراده ملی" در چین برای رویارویی با برتری طلبی آمریکا در آینده نزدیک پیش بینی می‌شود، باید گفت؛ خیر.

سید وحید کریمی

نویسنده خبر

دیپلمات و دکترای روابط بین الملل که در حال حاضر در گروه اروپا/امریکای دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه فعالیت دارد. 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سیدوحید کریمی نشست وین چین آمریکا جو بایدن شی جین پینگ


( ۳ )

نظر شما :