اطلاعاتی کاربردی درباره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه

با رقبای مکرون آشنا شوید

۲۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۷۶۲۵ اخبار اصلی اروپا
توپ اکنون در زمین رای دهندگان فرانسوی است که با رای خود می توانند آینده دیگری برای جمهوری فرانسه رقم زنند. آیا امانوئل مکرون برای بار دوم اعتماد فرانسوی ها را جلب خواهد کرد یا گزینه دیگری مورد توجه قرار خواهد گرفت؟ اکنون مبارزات انتخاباتی فرانسه شروع شده است.
با رقبای مکرون آشنا شوید

دیپلماسی ایران: چه کسی در 24 آوریل 2022 از پله های کاخ الیزه بالا خواهد رفت؟ توپ اکنون در زمین رای دهندگان فرانسوی است که با رای خود می توانند آینده دیگری برای جمهوری فرانسه رقم زنند. آیا امانوئل مکرون برای بار دوم اعتماد فرانسوی ها را جلب خواهد کرد یا گزینه دیگری مورد توجه قرار خواهد گرفت؟ اکنون مبارزات انتخاباتی فرانسه شروع شده است.

تاریخ انتخابات:

بنا بر اعلام مراجع رسمی دولت فرانسه، مردم این کشور برای حضور در پای صندوق های رای از 10 الی 24 آوریل 2022 دعوت شده اند. تاریخ اعلام شده تا حدودی مورد مخالفت عمومی قرار گرفته است چرا که با تعطیلات مدارس تداخل دارد. اما قانون انتخابات محدودیت هایی را ایجاد می کند که باید به ناچار پذیرفت. 
قانون پیش بینی کرده است که رای گیری حداقل 20 روز و حداکثر 35 روز قبل از پایان مدت ریاست جمهوری کنونی باشد. دوره اختیارات رسمی امانوئل ماکرون در 13 مه سال آینده به پایان می رسد.

مراحل رای گیری:

انتخابات ریاست جمهوری، یک رای گیری بدون نام در دو مرحله است. این بدان معناست که یک نامزد برای پیروزی در مرحله اول باید بیش از 50 درصد آرا را کسب کند. اگر این اتفاق نیفتد، دور دوم انتخابات میان دو نفر اول دور اول برگزار و نفر اول با اکثریت آرا به عنوان رئیس جمهوری انتخاب خواهد شد. 

البته کاندیداها باید قبل از ورود به مبارزات انتخاباتی، مراحل بسیار سختی را پشت سر بگذارند. نهایتا در ماه سپتامبر، یانیک ژادوت، عضو پارلمان اروپا، به عنوان کاندیدای نهایی حزب سبزها و در اکتبر خانم آنه هیدالکو، شهردار پاریس، به عنوان کاندیدای نهایی سوسیالیست ها معرفی شدند. هنوز کاندیدای نهایی حزب جمهوری خواهان اعلام نشده و مقرر است در میتینگ 4 دسامبر آتی اعلام شود.

ضمنا نباید فراموش کرد که هر کاندیدا برای رسیدن به کاخ الیزه باید قبلا حمایت مالی 500 شخصیت برجسته که قبلا سناتور، معاون، شهردار، مشاور و مقامات مشابه بوده باشند را جلب کند. کاندیداها می توانند به صورت رسمی حمایت های مالی خود را بین 30 ژانویه 2022 و 4 مارس 2022 جمع آوری کنند. فهرست کاندیداهای رسمی روز بعدش توسط شورای قانون اساسی اعلام خواهد شد.

روش رای گیری:

تمام فرانسوی های بالای 18 سال می توانند به شرط ثبت نام در فهرست های الکتورال، در انتخابات ریاست جمهوری رای دهند.  برای تسهیل مشارکت رای دهندگان، سیستم موسوم به l’Insee اکنون در حال ثبت نام افراد تازه به بلوغ رسیده، افرادی که به تازگی تابعیت فرانسه را اخذ کرده و افرادی که طبق رای دادگاه قادر به رای دادن هستند، است. دیگر افرادی که ثبت نام نکرده اند باید خودشان به شهرداری های محل اقامتشان مراجعه کنند. درخواست های ثبت نام می تواند از طریق اینترنت، از طریق پست یا به صورت مراجعه حضوری به شهرداری باشد. در صورت عدم امکان حضور در پای صندوق رای (Isoloir)، رای دهندگان می توانند از طریق وکالت رای دهند. همچنین، رای دهندگان می توانند از طریق تکمیل فرم موسوم به Cerfa یا روش راه دور موسوم به Maprocuration، که از 6 آوریل مفتوح است، رای دهند.

کاندیداهای مطرح شده:

در حال حاضر تعداد کاندیدادها افزایش یافته است اما این انتظار نیز منتفی نیست که باز هم افزایش یابد. اکنون همه منتظر اعلام رسمی کاندیداتوری امانوئل مکرون هستند. 

در جناح چپ ترافیک کاندیداهاست. ناتالی آرتود برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کند، مانند فیلیپ پوتو از حزب نوین ضد سرمایه داری (NPA). همچنین برای سومین بار است که ژان لوک ملنکون در انتخابات شرکت می کند. کاندیدای حزب "فرانسه شورشی la France insumise که توسط فابین روسل نمایندگی می شود تا کنون نتوانسته با احزاب کمونیست متحد شود. در اکتبر گذشته سوسیالیست ها روی آنه هیدالگو، شهردار پاریس سرمایه گذاری کردند در حالی که یانیک ژادوت برای دومین بار در مرحله مقدماتی به پیروزی رسید. آرنو مونتبورگ نیز بدون هر گونه گرایش سیاسی در انتخابات کاندیدا شده است. 

در جبهه راست افراطی، مارین لوپن بار دیگر از اجتماع ملی دفاع خواهد کرد. لوپن که در سال 2017 تا مرحله آخر انخابات نیز رسیده بود برای سومین بار است که در رقابت های ریاست جمهوری شرکت می کند. اما بدون شک باید به نوعی از شر اریک زامور خلاص شود. همچنین متحد پیشین لوپن یعنی نیکولاس دوپونت نیز کاندیدا شده است. 

امانوئل ماکرون، برای شروع، به نظر می رسد که پایگاه انتخاباتی مستحکمی را حفظ کرده که به طور بالقوه به او اجازه می دهد برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری واجد شرایط شود. نظرسنجی‌ها همگی بیش از 23 درصد از رای را به او می‌دهند.

منبع: لو پاریزین / ترجمه: مسعود نوری، کارشناس ارشد حقوق و سیاست بین المللی

کلید واژه ها: انتخابات فرانسه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه امانوئل مکرون مارین لوپن فرانسه اروپا اتحادیه اروپا


( ۴ )

نظر شما :